Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge 8. mars 2025

Meningsmåling  

60 stemmer

1. 1. Deltok du i parade på kvinnedagen i år?

• Ja
      5
    • Vet ikke
      2
    • Nei
      53
  2. 2. Hva synes du om årets kampsaker og paroler?

• Svært positivt
      7
    • Mest positivt
      6
    • Både positivt og negativt / ubestemt / vet ikke
      37
    • Mest negativt
      5
    • Svært negativt
      5
  3. 3. Anser du deg selv som feminist?

• Jeg er kvinne og sier ja
      3
    • Jeg er mann og sier ja
      12
    • Vet ikke / det er komplisert / nøytral
      10
    • Jeg er kvinne og sier nei
      0
    • Jeg er mann og sier nei
      11

Anbefalte innlegg

Vi kan jo registrere at Kvinnedagen i Stavanger/Rogaland synes å handle mye om hvem som kan rope "fitte" høyest og generere mest "outrage" på sosiale medier:

"Fittefest» satte fyr på Facebook: – Uten kontekst blir det flåsete"
Sinnet roet seg noe da historien bak festen kom fram. Det hele startet med en daglig leder som fleipet bort kvinnedagen, og en restaurantsjef som fant ut at hun måtte ta et oppgjør med ham.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Mn20OR/kvinnedagen-2025-i-stavanger

Video om bakgrunnen for "fittefesten"

https://www.aftenbladet.no/stories/110133?playlistId=5k8Fg8k2KNBbKs8RqUU8cwPX

(Advarsel: Språk og illustrasjoner som kan trigge "snøflakene" der ute ganske kraftig ...)

Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg ser Musa omtalt og tegnet på slike heller lite flatterende måter (snufs, sukk). Etter at jeg begynte å bli voksen, noe som ikke er så lett å bli når man er mann, innså jeg at vi lærte så altfor, altfor lite om vulvaen, og enda mindre om vaginaen, da vi hadde all den seksualundervisningen på ungdomsskolen. For da fikk pikken, eller dikken, eller kokken, eller hva den nå blir kalt av ungdommen i dag, nesten all oppmerksomhet, og da spesielt i morgenstund-har-(pølse)gull-i-munn- og ståpikk-når-du-ser-på-henne-variantene.

Det var det kanskje gode grunner til, for den opprinnelige lollipoppen eller pen-is-en er jo et ååh-jøye-meg-Petter så potent organ, som kan forårsake både det ene og det andre, både her og der, spesielt hvis den ikke har vært brukt på en del dager. Men nå som jeg er blitt mindre skøyeraktig og mer uselvisk, har jeg i større og større grad fått øynene opp for hvilket fantastisk organ den Musa egentlig er. Jeg har for eksempel lært at den enda mange flere nerver enn det organet jeg er utstyrt med, så jeg kan knapt forestille meg hvor utrolig sensitiv den må være. Intelligent må den være også. Men ikke nok med det -- denne fantastiske lille skapningen kan få ereksjon, akkurat som oss gutter; det tar bare litt lengre tid; mens vi går rett fra nesten null til hundre på cirka to sekunder, trenger Musa laaang tid på å våge seg ut av gjemmestedet sitt. Var det bortimot tjue minutter?

Det blir dog enda bedre, også for den med dildoen: Den fabelaktige Pussy(cat)-en har en selvsmørende funksjon, akkurat som dikken, når den (begge to) blir ordentlig cocky. Jeg skulle ønske bilen min var så viselig innrettet, sånn at jeg kunne slippe å skifte olje opptil tre ganger i året. 

Før jeg går videre, må jeg understreke at jeg fortsatt befinner meg i en læringsprosess. Jeg er for eksempel ennå ikke helt sikker på hvor mange lepper den vanlige kvinne egentlig har -- dere vet, hvis en prøve å telle med alle, fra topp til tå. Jeg tror det blir noe sånt som seks i alt, men jeg har også lært at akkurat som en rose ikke nødvendigvis er bare en rose, men kan være noe helt for seg selv, så finnes det alle slags forskjellige Mus. Så dette kan bli en krevende etterutdanning å komme til bunns i, men siden et av mine motto for livet er dette, nemlig at "Den største glede du kan ha, det er å gjøre andre gla'", så tror jeg dette skal gå ganske så smertefritt, og uten for mye friksjon, for både meg og kursarrangørene.

Det jeg etter fattig evne prøver å få fram her, er hvor mye respekt og omtenksomhet den blomsten mellom kvinnebeina egentlig fortjener. Med den begynner alt menneskeliv, og med den slutter noen ganger Mannens liv. Så vær litt forsiktig med å kalle den dumme navn, og med å tegne dumme tegninger av den.

Det som mange i vår tid ikke skjønner, er at når absolutt alle hemninger kastes vekk, og absolutt alle gamle grenser hele tiden overskrides, så svekkes den Romantikken og det Mysteriet som spiller en avgjørende rolle for Attraksjon og Opphisselse -- og når det gjelder Kvinnen, så bidrar det til å svekke hennes status som den Gudinnen Mannen lengter etter å tilbe.

Ikke at en sunn og frisk mann noen gang kan miste lysten på slike helt vidunderlige skapninger som det nærmest yrer av her borte, men når intet lengre er tildekket, enten det er i avisene eller på gata, blir det liksom ikke helt den samme spenningen, og kvinner som tror de fremmer kvinners interesser ved å kaste seg ut i stadig nye og stadig mer vulgære transgresjoner, må nok tro om igjen. Det er nettopp det at noe fortsatt er litt stort og utrolig og mystisk som gjør at en av og til kan få et kick ut av det å slippe seg litt løs.

Så gå ikke i Musefella (før tiden er inne), men gjør den Kitten som er din til den perfekte Fit-en. Ha-ha-ha. 🖖🤣🌺💞

Endret av Dikedis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

61. Kvinner forandrer verden!

- Ehh, og budskapet var?

62. Jeg er din mor, din søster, din kjæreste, din kone, din kollega, Jeg er din bestemor

- Ehh, og budskapet var?

63. Kjerringer mot (at EU skal styre) strømmen.

- Svært uheldig tilsnikelse å hevde at kvinner er eller bør være mot EU. Uheldig sammenblanding med annen politikk.

64. Jin, Jiyan, Azadi (kurdisk). Zan. Zendegi. Azadi (farsi). Kvinner, Liv, Frihet.

- Ehh, og budskapet var?

65. Klimakamp er kvinnekamp

- Nei! Klimakamp er for alle. Svært uheldig å tilsnike seg "eiendomsrett" på klimakamp og insinuere at menn ikke driver klimakamp. Fremstår som en giftig hersketeknikk.

66. Kvinner fra brosteinen er også kvinner

- Gjentagelse av nr 59. Uklart budskap!

67. Solidaritet med kvinner i Sudan (solidaritet med kvinner)

- Ikke menn? Fremstår diskriminerende mot menn i vanskelige kår og situasjoner.

Trondheim

68. Feminister for fred

- Flott, men her må de gjerne presisere Putins "fred" eller Ukrainsk fred eller hva enn de måtte legge i det, sånn at det går an å skjønne hva de mener. Uklart.

69. Nammo dreper palestinere

- Svært uheldig blanding av annen politikk med kvinnesak. Fremstår som en mangel på kvinnesaker. Påstanden er også svært kontroversiell.

70. Ikke la kjønn avgjøre lønn

- Dette er lovfestet for lengst. Avgjort og avklart. Anmeld lovbrudd. Respekter folks frihet til å velge sitt yrke og statistiske konsekvenser av denne friheten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

51. Nei betyr nei!

- Selvfølgelig. Mangler forøvrig kontekst og kobling til kvinnesak.

53. Bare ja betyr ja - samtykkelov nå!

- Ja selvfølgelig til det første. Nei til det andre. Uheldig å insinuere at samtykke bare skal gå den ene veien ved å koble dette til kvinnedagen, som om det ikke skulle gjelde andre veien. Altså unødvendig kjønning. Samtykkelov virker både overflødig og vil neppe forbedre noe fra nåværende lovverk. Denne diskusjonen fortjener sin egen tråd.

Gamle holdninger finnes fortsatt. Å jobbe med samtykke er veldig bra og det må terpes på. Kjønnsroller spiller inn. Dessuten muskelstyrken som gjør det mulig med voldtekt av kvinner på tross av motstand. Ellers må både kvinner og menn må jobbe med kommunikasjonen, men at kvinner tradisjonelt har lettere for å snakke om følelser enn menn.

52. Stopp menneskehandel

- Selvfølgelig. Mangler forøvrig kontekst og kobling til kvinnesak.

Det kan være trafficking og det går mest utover kvinner. Selv om sexhandel og prostitusjon for menn virker å være på vei oppover(?). Jeg så en dokumentar på NRK om hva trafficking går ut på, som jeg aldri vil komme til å glemme. Kan også handle om arbeidskriminalitet.

Inkluderende feminisme

54. Bergen for inkluderende feminisme

- Her starter de inkluderingen ved å ekskludere menn. Fremstår som en selvmotsigelse og mangler presisering.

Usikker på hva de mener, kanskje lesbiske og andre kjønnsidentiteter som kvinner kan ha, siden det er et 8. mars-tog.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

71. Menns vold mot kvinner er aldri en privatsak

- Det gjelder motsatt vei også. Unødvendig kjønning og kjønnsdiskriminering å bare ta kampen den ene veien. Hvor ble det av likestillingen?

72. Kvinnekroppen er ikke til salgs - Styrk sexkjøpsloven!

- Unødvendig generalisering. De fleste kvinner selger ikke kroppene sine, men noen gjør det. Hvor ble det av inkluderingen? Det finnes også mannlige prostituerte. Unødvendig kjønning. Fremstår uklart hvordan de mener at sexkjøpsloven skal styrkes.

73. Kamp mot all kvinneundertrykking

- Bare enveis? Hvor ble det av likestillingen? Skal menn undertrykkes?

Tromsø

74. Voldtekt er et samfunnsproblem - myndighetene svikter ofrene

- Enig i at det er et samfunnsproblem. Fremstår uklart hvordan de mener myndighetene svikter ofrene og hva de mener kan gjøres med det. Savner konkretisering.

75. Ikke en til - stopp menns drap på kvinner

- Bare enveis? Er ikke kvinners drap på menn et problem? Jeg mener at ikke en til bør gjelde begge veier. Likestilt!

76. Feminismen er grenseløs - gi vern til kvinner og barn på flukt

- Ikke menn på flukt? Hvorfor ikke? Hvorfor ikke inkludere alle på flukt, uten kjønnsdiskriminering?

77. Krig er forakt for alt liv - fred er å skape

- Putins angrepskrig, eller Ukrainas selvforvarskrig? Mangler konkretisering.

78. Nei til "fake" samtykkelov - bare ja er ja

- Mangler konkretisering av hva de mener med "fake" samtykkelov. Konkret lovforslag/paragraf takk!

79. Jeg går på skole - ikke kall meg hore! Stopp sexisme i skolegården

- Enig. Dette er en gyldig kvinnesakskamp i Norge i 2025.

80. 6 timers arbeidsdag nå

- Misbruk av kvinnedagen til å bære 1. maidagsparoler.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

59. Kvinner fra brosteinen er også kvinner

- Ehh, ja. Kjønn defineres ikke av hvilket sosial sjikt man kommer fra eller har vært innom. Fremstår både selvfølgelig og uklart hva de mener.

det burde heller vært;

59. Kvinner med brostein er også kvinner

(underforstått, på barrikadene og demonstrasjoner osv.) :D

Lenke til kommentar

Hvordan fremstår kvinners solidaritet med andre kvinner som diskriminerende mot menn? Aldri skjønt den typen argumentasjon.

Ellers: gratulerer med kvinnedagen til de få kvinnene her. Viktig dag, og ikke noe mindre viktig nå enn for både fem, ti og tjue år siden dessverre, på tross av at kvinner stort sett er minst like imponerende som menn i nesten alt. Ikke minst i det å organisere seg, her har spesielt menn som klager mye å lære.

8. mars har alltid rommet et omtrent like bredt meningsmangfold som mellom NKP og Norgesdemokratene, og det er naturligvis derfor langt fra alle parolene alle står for, men det er jo også noe av det som er så bra. Et av høydepunktene hvert år er også komedien i sinte og forvirrede menn på internett denne dagen, selv om det er litt nitrist og.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (50 minutter siden):

det er ikke vanskelig å ta livet sitt om man virkelig vil, det er lekende lett. 

Hvordan kan du vite det? 

Det kan virke som om du er ute etter å snakke ned kvinner fordi de dominerer statistikken over antall selvmordsforsøk. Som om de ikke klarer å få til noe så lett? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (51 minutter siden):

godt poeng.

mye av "kvinnesaken" har nærmest hatt som mål å oppheve naturlovene, og benekte at mennesker tross alt også består av sjel og instinkter.

ser det bla. om abort. det blir fremstilt som frihet, mens man underkommuniserer skadene det gir på sjelen. Det er mange jenter som aldri kom seg helt over et slik inngrep, det blir et traume.

Akkurat abortspørsmålet synes jeg er veldig vanskelig. Det er åpenbart en viktig og forståelig ‘selvbestemelsessak’, men kanskje undervurderer man skadene. Jeg har likevel tvilt meg frem til at jeg tror vi der står et noenlunde fornuftig sted. Jeg er helt enig når det gjelder å støtte de som velger å bære frem, men ellers klarer jeg ikke se så mange gode alternativer til dagens løsning. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

61. Kvinner forandrer verden!

- Ehh, og budskapet var?

62. Jeg er din mor, din søster, din kjæreste, din kone, din kollega, Jeg er din bestemor

- Ehh, og budskapet var?

63. Kjerringer mot (at EU skal styre) strømmen.

På 70-tallet var det noe som het kvinnesolidaritet, som jeg opplever at vi ikke har lenger. Samfunnet har blitt mer individualistisk.

De prøver å styrke kampen for kvinners rettigheter. Kvinner blir sterkere av å stå sammen, i tilfelle mennene av ulike årsaker ikke stiller opp.

Simen1 skrev (7 minutter siden):

77. Krig er forakt for alt liv - fred er å skape

- Putins angrepskrig, eller Ukrainas selvforvarskrig? Mangler konkretisering.

Kvinner starter ikke kriger, kan man si rent statistisk vil jeg tro. Margareth Tatcher med Falklandskrigen er et unntak.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du vite det? 

Det kan virke som om du er ute etter å snakke ned kvinner fordi de dominerer statistikken over antall selvmordsforsøk. Som om de ikke klarer å få til noe så lett? 

Jeg oppfatter han ikke slik. Det er vel andre man kanskje bør "ta" enn skaftetryne32 her når det gjelder å snakke ned kvinner.

Jeg oppfatter han som at han er opptatt av de problemer menn sliter med uten å snakke ned kvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Jeg oppfatter han ikke slik. Det er vel andre man kanskje bør "ta" enn skaftetryne32 her når det gjelder å snakke ned kvinner.

Jeg oppfatter han som at han er opptatt av de problemer menn sliter med uten å snakke ned kvinner.

Jeg blir beskyldt for personangrep og får et hissig svar i respons uansett, så skjønner ikke helt hvorfor jeg gadd å sitere det. Men syns det er spesielt å uttale seg om at selvmord er lekende lett. Det blir som å si at det å drepe er lett. Det er ikke lett for de aller fleste mennesker å gjøre noe så drastisk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (53 minutter siden):

Jeg tenker at menn må bli sterkere på å fremheve sine utfordringer, feks. på mannsdagen i november og resten av året. Samtidig er kampen for humanisme og fred ikke kjønnet, men at et arrangement på kvinnedagen bør være kjønnet. 

Jeg håper vi i større grad kan løse problemer heller enn å kjønne dem. Det er klart st det er noen få områder der kvinner og menn kommer dårligere ut enn hverandre, men jeg synes det alt for ofte er en tendens til å ‘kjønne’ problemer som rammer begge kjønn. Det tror jeg egentlig bare skaper polarisering, mindre fokus på løsninger og i noen tilfeller et jag etter å ‘krafse til seg’ og egen gruppe. 

Det er helt sikkert fordomsfult av meg, men jeg er generelt litt skeptisk til ‘mannsbevegelser’ som hevder å tale menns sak, og selv om det på noen områder (som barnefordeling) helt klart er noe å hente, er jeg redd det å skape kjønnede motpoler kan gjøre mer skade enn godt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (3 minutter siden):

Jeg blir beskyldt for personangrep og får et hissig svar i respons uansett, så skjønner ikke helt hvorfor jeg gadd å sitere det. Men syns det er spesielt å uttale seg om at selvmord er lekende lett. Det blir som å si at det å drepe er lett. Det er ikke lett for de aller fleste mennesker å gjøre noe så drastisk. 

Slik det hørtes ut for meg så sier han bare at hvis det er det man ønsker så får man det til, med å bruke sikre metoder.

Tanken er at kvinner bruker metoder som de vet vil få dem inn på sykehus men som de vet de ikke vil dø av, slik at de får raskt hjelp. Køen i psykisk helsevesen er ikke akkurat veldig kort...

Jeg skjønner fremdeles tankegangen din, at det ikke er et lett valg å ta, å gå til det skrittet å forsøke noe sånt. 🥰

Jeg beskyldte deg heller ikke for et personangrep, hvis du tolket det slik. Jeg bare syns at hvis man virkelig skal reagere på nedsettende innlegg om kvinner her, så ville jeg tatt tak i innleggene til andre brukere enn skaftetryne32.  ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (13 minutter siden):

Akkurat abortspørsmålet synes jeg er veldig vanskelig. Det er åpenbart en viktig og forståelig ‘selvbestemelsessak’, men kanskje undervurderer man skadene. Jeg har likevel tvilt meg frem til at jeg tror vi der står et noenlunde fornuftig sted. Jeg er helt enig når det gjelder å støtte de som velger å bære frem, men ellers klarer jeg ikke se så mange gode alternativer til dagens løsning. 

før hadde man såkalte mødrehjem hvor jenter kunne bo og føde (evt. bortadoptere barnet)

vet ikke om denslags eksisterer lengre i offentlig regi, men burde vært der som et alternativ til abort.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

før hadde man såkalte mødrehjem hvor jenter kunne bo og føde (evt. bortadoptere barnet)

vet ikke om denslags eksisterer lengre i offentlig regi, men burde vært der som et alternativ til abort.

Forklar hvorfor kvinner skal utsette kroppen sin for et svangerskap med alle de farene og helseproblemer det medfører hvis de blir ufrivillig gravid? Det dør fremdeles kvinner under fødsel i Norge hvert år. Ellers så er det kjekke ting som blodpropp,  svangerskapsforgiftning, ekstra belastning på hjerte og lunger, fødselsskader, revning osv... barselfeber skjer enda også... (takk for antibiotika).

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

81. Vi krever likelønn, heltid og faste stillinger

- Likelønn (for likt arbeid) er lovfestet for lengst. Dette kalles å piske en død hest. Anmeld lovbrudd.

82. Kvinne, liv, frihet i solidaritet med iranske og kurdiske kvinner

- Flott med solidaritet ut av landet. Må nevnes at dette ikke er et problem i Norge i 2025.

83. Stopp kuttene i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen

- Dette vet jeg for lite om. Har ikke hørt om disse kuttene. Men det er sikkert riktig og gjelder Norge i 2025.

84. Styrk forskning på kvinnehelse i et livsløpsperspektiv

- Det bør nok også forskes mer på mannehelse i et livsløpsperspektiv. Det er bedre å likestille dette med ordet kjønnsforskning.

85. Ingen kvinnefrigjøring uten et fritt palestina

- Uheldig sammenblanding med annen politikk. Palestina-saken bør man ta på egne aksjonsdager og ikke blande inn i kvinnedagen.

86. Frihet til å være seg sjøl - nei til kjønns-stereotypier

- Enig, flott at kvinnene tar med et kjønnsnøytralt punkt. Litt usikker på hvor mye det gjelder i 2025.

87. Alle kjønn til kamp mot høyrepopulisme og fascisme

- Gjentagelse av nr 18. Fin sak, men uryddig sammenblanding med kvinnesak.

FN-sambandet

88. Mangel på likestilling er en menneskerettighetsutfordring

- Enig. Det er det nok internasjonalt. Gjelder ikke i Norge 2025, men nå taler jo ikke FN-sambandet først og fremst for Norske forhold.

89. Langt flere kvinner enn menn er fattige og vil oppleve sult

- Sikkert riktig. Gjelder ikke i Norge i 2025, men det er en god kamp å ta internasjonalt.

90. Kvinner har færre muligheter på arbeidsmarkedet

- Sikkert riktig. Gjelder ikke i Norge i 2025, men det er en god kamp å ta internasjonalt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...