Letterboxd Skrevet onsdag kl 15:11 Del Skrevet onsdag kl 15:11 (endret) Jeg er en ufør person som har fått startlån til bolig. Jeg er en dum person som ikke har sunn fornuft og ikke har gode foreldre til støtte. Jeg burde være glad for lånet men nå har jeg så mye angst istedet for glede. Er ufør grunnet angst og autisme og klarer ofte ikke gjøre egne valg, men vil prøve mitt beste å faktisk ta denne muligheten. Hva skal man sjekke i en bolig? Hva skal man spør etter? Tusen hjertelig takk EDIT: Har fått litt panikk og angst grunnet frykten for å flytte og måtte gjøre alt selv Endret onsdag kl 15:20 av Letterboxd Lenke til kommentar
bo1e Skrevet onsdag kl 15:31 Del Skrevet onsdag kl 15:31 Har du noen solide trygge kompetente mennesker innen rekkevidde som du kan be om støtte fra? Lenke til kommentar
Gjest f4cbb...d0d Skrevet onsdag kl 15:35 Del Skrevet onsdag kl 15:35 Jeg tror IKKE at du er dum: Dumme mennesker inser ikke sine egne begrensninger og sine egne mangler, det virker det som at du gjør. Anonymous poster hash: f4cbb...d0d Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet onsdag kl 15:38 Del Skrevet onsdag kl 15:38 Det går nok helt fint dette. Det du kan vurdere er å kjøpe leilighet i et borettslag. Da er det ofte felles renovering, vaktmestertjenester og lignende. Gratulerer med startlån forresten! Det er stas! Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet onsdag kl 15:51 Del Skrevet onsdag kl 15:51 Du MÅ ikke bruke pengene med en gang. Du trenger ikke engang å bruke de. Du har muligheten til å bruke pengene hvis du finner et sted du føler er bra for deg og som du føler du kan bo i mange år. Det første du bør gjøre er å finne ut hvor mye lånet vil koste deg pr mnd, men det vet du kanskje allerede? Er dette en sum du kan leve med at går ut av konto hver eneste mnd til lånet er nedbetalt? Husk at du bør ha noen kroner du kan sette av til sparing også, i tilfelle vaskemaskin ryker eller annet uforutsigbart skjer. Du er nok ikke dum, det er nok den indre mobberen din som kommer med sånt. Du virker mer reflektert over denne situasjonen enn mange andre. Lykke til med boligjakt! 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet onsdag kl 15:54 Del Skrevet onsdag kl 15:54 Det er mye å sette seg inn i når man skal kjøpe for første gang, jeg hadde med meg min bror som er snekker og det var jammen godt, for han fant mye ræl som jeg ikke hadde tenkt på. Bad og kjøkken er to av de dyreste rommene i boligen/huset. Sjekk alle overflater på badet, og bank på gulvet hvis det er flislagt - finner du en hul lyd (løse fliser) kan du trekke fra mye av badet fra kjøpssummen (du må legge nye fliser til slutt). Ellers er det å sjekke så godt som mulig for fukt/råte/dårlig isolasjon, skader og mangler som er dekket over/reparet på en uheldig måte, osv. (Jeg fant ut at det manglet en halv plank av veggen mellom stuevinduet og verandadøra bak gardinene) - alt slik er med på å senke prisen for deg, da du bør utbedre dette etter et eventuelt kjøp. Nytt er vel det at man må ha tilstandsrapport før salg? https://huseierforening.no/nye-krav-til-tilstandsrapport-ved-salg-av-bolig/ Det kan også lønne seg å bytte ut gamle og dårlige løsninger etter kjøp, jeg gikk fra 12000 kilowatt timer (gamle eier) ned til 6500 kilowatt timer første året jeg bodde i den nye leiligheten, da hadde jeg byttet til en mindre varmtvannstank og satt inn varmepumpe. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet onsdag kl 15:56 Del Skrevet onsdag kl 15:56 Kakkelfant skrev (Akkurat nå): jeg hadde med meg min bror som er snekker og det var jammen godt, for han fant mye ræl som jeg ikke hadde tenkt på. Det kan også være et dårlig tips. Det stilles større krav i etterkant hvis man har hatt med seg en fagperson på visning i forhold til hva man burde oppdaget. 1 Lenke til kommentar
Gjest 98ee8...7ea Skrevet onsdag kl 15:58 Del Skrevet onsdag kl 15:58 Flyttet ut med samme diagnose til vite det. fordel unngå bolig med mye bråk eller fellesutgifter. om man så hadde trengt hjelp med mat og renhold (egentlig nesten aldri forbedret det punktet) Jeg setter av nok penger på konto til mat og diverse. tok litt tid før fant ut at sparing hjalp. Anonymous poster hash: 98ee8...7ea Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå