pants Skrevet onsdag kl 21:14 Del Skrevet onsdag kl 21:14 Jarmo skrev (1 time siden): Helt greit, du kan ta en tur til Nigeria og komplett implementering av Linux-system for regjering og som gjelder hele nasjonen. Alt med native språk. Så har vi noen hundre nasjoner til etterpå. Husk å gi god opplæring da. Arabiske land vil helst ha sitt eget språk, husk å skrive/tilpasse fra høyre til venstre da. Lykke till.. Du kan opprette en egen tråd for dette her. Nå går vi ontopic.. Forlate amerikanske it systemer er jo høyst relevant når det kommer til å vise misnøyen med Trump, og det fortjener gjerne sin egen tråd det er jeg enig i. Hvis europa/kina legger frem klare planer om å forlate Microsoft/Google/Meta vil nok det reflektere i aksjekursene til disse selskapene. Et stort problem jeg ser er betalingsløsninger? Hvilke alternativer har vi til Visa /Mastercard? Bankaxept/crypto? 2 Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet onsdag kl 21:45 Del Skrevet onsdag kl 21:45 Du kan jo melde deg til tjeneste for den ukrainske forsvarskampen i Donbass. Ingenting ville gjort Trump mer misfornøyd enn at Russland taper krigen. 4 2 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet torsdag kl 05:09 Del Skrevet torsdag kl 05:09 mellomkjøttet skrev (7 timer siden): Du kan jo melde deg til tjeneste for den ukrainske forsvarskampen i Donbass. Neinei, det er mye mer lettvint om man bare sitter på kaffebaren og rister på hodet på dagtid og deler memes på facebook om kvelden. 🙂 Litt moro med alle som snakker om "Putler", "Drumph" og fascist-faren, men som allikevel ikke ønsker å bidra med mer enn et klistremerke på teslaen sin. Det beste du kan gjøre om du brenner for saken er å melde deg til tjeneste. Det er manko på både geværmenn, mekanikere, teknikere, sanitet, samband, logistikkpersonell osvosv. Men der er vi altså ikke, de fleste sier seg fornøyd med å dele Trump/Musk med røde armbånd. Det får tross alt litt mindre konsekvenser for den enkelte, og det er jo like greit at "noen andre" tar den virkelige kampen.. Jaja, sånn går nå dagene. 5 2 Lenke til kommentar
pants Skrevet torsdag kl 10:10 Del Skrevet torsdag kl 10:10 Cyrio skrev (4 timer siden): Neinei, det er mye mer lettvint om man bare sitter på kaffebaren og rister på hodet på dagtid og deler memes på facebook om kvelden. 🙂 Litt moro med alle som snakker om "Putler", "Drumph" og fascist-faren, men som allikevel ikke ønsker å bidra med mer enn et klistremerke på teslaen sin. Det beste du kan gjøre om du brenner for saken er å melde deg til tjeneste. Det er manko på både geværmenn, mekanikere, teknikere, sanitet, samband, logistikkpersonell osvosv. Men der er vi altså ikke, de fleste sier seg fornøyd med å dele Trump/Musk med røde armbånd. Det får tross alt litt mindre konsekvenser for den enkelte, og det er jo like greit at "noen andre" tar den virkelige kampen.. Jaja, sånn går nå dagene. Ekstrem svart hvitt tenking. Enten er du villig til og dø for saken din, ellers gjør du ingen ting. Tror heller ikke det mest effektive et enkeltmenneske kan gjøre er og reise ned og bli en fotsoldat. 5 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet torsdag kl 12:02 Del Skrevet torsdag kl 12:02 pants skrev (1 time siden): Ekstrem svart hvitt tenking. Enten er du villig til og dø for saken din, ellers gjør du ingen ting. Tror heller ikke det mest effektive et enkeltmenneske kan gjøre er og reise ned og bli en fotsoldat. Tror heller poenget var å illustrere dobbeltmoralen til de aller fleste som har hengt seg på denne boikott-trenden. Man ønsker gjerne å gjøre noe, som regel av samvittighetsgrunner. Men man ønsker jo ikke å selv havne i en kjipere situasjon. Derfor ender de aller fleste opp med å bare gjøre et minimum av det som trengs for å lette på samvittigheten og kunne godhets-posére litt i sosiale medier. Det er tross alt lett å boikotte Kellogg's og Coca-Cola hvis man ikke spiser og drikker det i utgangspunktet. Kall meg gjerne kynisk, men dette er en av grunnene til at jeg ikke tar slike boikott-trender seriøst. Hvis vi skulle hatt noen reell påvirkning måtte brorparten av Europa kastet seg på, og alle måtte kuttet ut enorme mengder varer og tjenester som gjør livene våre objektivt bedre. Med andre ord måtte vi ofret veldig mye for å kanskje påvirke presidenten i et land på andre siden av jorden... Det sier seg selv at dette ikke er noe folk flest henger seg på. Å bare boikotte litt her og der når det er enkelt og det passer seg, vil ikke påvirke USA, Trump eller den amerikanske økonomien i det hele tatt. Det er rett og slett helt meningsløst. 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet torsdag kl 12:29 Del Skrevet torsdag kl 12:29 Om man oppretter en konto på Lies Social og begynner å skrive daglig om trumps løgner, hvor lang tid går det før man er utestengt og sensurert? Eller blir tatt av algoritmer som drar innleggene så langt ned på feeden at ingen vil finne et ord du har skrevet? Eller tar den ikke nye kontoer fra utenfor usa kanskje? 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet torsdag kl 13:15 Del Skrevet torsdag kl 13:15 Pop skrev (44 minutter siden): Om man oppretter en konto på Lies Social og begynner å skrive daglig om trumps løgner, hvor lang tid går det før man er utestengt og sensurert? Eller blir tatt av algoritmer som drar innleggene så langt ned på feeden at ingen vil finne et ord du har skrevet? Eller tar den ikke nye kontoer fra utenfor usa kanskje? Tipper det går rimelig kjapt. Trump er ikke kjent for å være en ridder av ytringsfriheten for å si det sånn. 3 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet torsdag kl 20:12 Del Skrevet torsdag kl 20:12 (endret) Veldig mange er oppgitte av Trump, de langt fleste skulle jeg tro ... også meg. Han er ei bølle og uforutsigbar, en person som bryter nesten alle kotymer - der truslene om annektering av Grønland og Canada samt omfavnelsen av despoten Putin er det aller verste. Og selvsagt de uhyrlige uttalelsene om Ukraina og deres leder. Truslene om å ikke yte hjelp til Nato-medlemmer som knapt yter noe til forsvarspakten bør derimot ikke komme som noen overraskelse. Her er det europeiske land som er den svikefulle parten som ikke oppfyller sine forpliktelser. Noe som burde ført til en langt større debatt enn hva som er tilfelle. Hvordan kan et land som Norge ruste ned til det totalt uforsvarlige med et land som Russland som nabo? De ansvarlige for dette må røykes ut og stilles til ansvar., Det som imidlertid irriterer mest er dobbelmoralen i flere tilfeller - særlig fra venstresiden som i årtier kun har snakket nedsettende om USA og Nato. Vil faktisk melde Norge ut av Nato også (Rødt og SV) Når det kommer til stykket så forventer alle i Norge og Europa, ja hele verden at USA skal stille opp og redde dem - når det passer dem. Hvor mange ganger har ikke USA får kritikk for intervenering i land som ikke er Nato-land? - selv om disse landene har bedt USA og Vesten om hjelp. Når Russland invaderer Ukraina - som ikke er Natoland men som ligger ubehagelig nær våre land - så passer det "alle" å kreve at USA stiller opp med våpen og stor økonomisk støtte. Ja, sågar mener mange at deres soldater må settes inn mot Russland! De skal ofre seg, ikke soldater fra europeiske land som Norge - selv om USA ligger veldig fjernt fra Ukraina på et annet kontinent! Det er Europa som svikter sitt europeiske naboland - ikke USA etter min mening. Vi redder ikke Ukraina med skulderklapp og velmenende ord. Nå må vi fanden meg ruste kraftig opp så vi kan ta vare på oss selv i Europa. Når det gjelder toll så er det også mye dobbeltmoral ute å går. USA har ikke toll mot Norge enn så lenge (selv om både Støre, Stoltenberg og Barth Eide forsøker å snakke det på oss). Derimot har tollunionen EU toll mot mange land uten at det stilles spørsmål om dette. Vi må i tillegg til å betale "toll" for å handle med EU og også betale mest av alle til fattige EU-land, selv om vi ikke er medlem. Som om ikke dette var nok, EU pålegger oss også deres lover. Etter å ha tenkt meg om et par uker mener jeg vi må ha is i magen til å ikke boikotte USA når det gjelder kjøp av varer og tjenester. Det kommer en tid etter Trump (kanskje snarere enn vi aner), da gjelder det å ikke ha brent alle broer. Det er vi IKKE tjent med! Også her er det mye dobbeltmoral ute å går. Mange vil boikotte USA som setter betingelser for å være en del av vår sikkerhet, men har ingen motforestillinger mot handel med Kina som er et uvennlig land som truer oss med de verste konsekvenser om vi blander oss inn i "deres" saker. Et land som bryter menneskerettigheter i stor stil. Endret torsdag kl 20:57 av Neptun1 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet torsdag kl 20:23 Del Skrevet torsdag kl 20:23 22 hours ago, pants said: Spoiler Reddit er i praksis bare verdiful fordi google gir det mer SEO ell tilsvarende kilder, og derav har bare arkivet verdi. Grunnen til at jeg sier det, er fordi jeg forstår ikke hva nettsiden til høyre for den tilbyr, eller hvordan den kan leve videre for arkivbruk i ettertid. Strømmetjenestene sidestilles med.... et mediasenter? Det andre inntrykket jeg sitter ned når jeg ser den syka blekka der, er at skribentene er LIVREDD Microsoft. Jeg liker også at skribenten er så hjernedød at skribenten ikke har klart å legge inn Excel i listen. Excel kommer til å dø ut naturlig med brukerbasen, fordi INGET programmevare tilbyr noe lignende uten store kompromi. 1 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet torsdag kl 20:36 Del Skrevet torsdag kl 20:36 (endret) Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men noen grep jeg/vi har tatt: -Slettet konto på X -Valgt å ikke kjøpe Tesla Model Y -Valgt å ikke ta ferien i USA -Valgt Jottacloud i stedet for Google backup. Vet ikke hvor mye det har å si for Trump/Musk, men for oss føles det bedre. Om de aller fleste gjør enkle valg som dette, så tror jeg det på eller annen måte kan i det minste være et signal. Om ingen bryr seg, så vil det heller ikke skje noe. Endret torsdag kl 21:36 av sdf123 3 1 Lenke til kommentar
pants Skrevet torsdag kl 20:38 Del Skrevet torsdag kl 20:38 del_diablo skrev (13 minutter siden): Reddit er i praksis bare verdiful fordi google gir det mer SEO ell tilsvarende kilder, og derav har bare arkivet verdi. Grunnen til at jeg sier det, er fordi jeg forstår ikke hva nettsiden til høyre for den tilbyr, eller hvordan den kan leve videre for arkivbruk i ettertid. Strømmetjenestene sidestilles med.... et mediasenter? Det andre inntrykket jeg sitter ned når jeg ser den syka blekka der, er at skribentene er LIVREDD Microsoft. Jeg liker også at skribenten er så hjernedød at skribenten ikke har klart å legge inn Excel i listen. Excel kommer til å dø ut naturlig med brukerbasen, fordi INGET programmevare tilbyr noe lignende uten store kompromi. Hva mener du? Finnes ingen alternativer til excel uten store kompromi, men at excel kommer til å dø ut med brukerbasen? Jeg er ingen stor bruker av excel, så det kan jeg ikke si så mye på. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 20:47 Del Skrevet torsdag kl 20:47 Cyrio skrev (15 timer siden): Neinei, det er mye mer lettvint om man bare sitter på kaffebaren og rister på hodet på dagtid og deler memes på facebook om kvelden. 🙂 Litt moro med alle som snakker om "Putler", "Drumph" og fascist-faren, men som allikevel ikke ønsker å bidra med mer enn et klistremerke på teslaen sin. Det beste du kan gjøre om du brenner for saken er å melde deg til tjeneste. Det er manko på både geværmenn, mekanikere, teknikere, sanitet, samband, logistikkpersonell osvosv. Men der er vi altså ikke, de fleste sier seg fornøyd med å dele Trump/Musk med røde armbånd. Det får tross alt litt mindre konsekvenser for den enkelte, og det er jo like greit at "noen andre" tar den virkelige kampen.. Jaja, sånn går nå dagene. Jeg ser ikke at pro-russerne verver seg til kjøttkvernen til Putler heller gitt. Russland har aldri måtte betale mer for å verve folk enn nå. Det er også en grunn til at Russland gjør det dårlig i det siste, de tiltrekker seg tapere og gjeldsslaver. De dyktige og ideologisk motiverte er i stor grad brukt opp. Jeg gjør nok mer nytte for meg ved å jobbe i Norge og slenge inn en 1000-lapp i måneden til Ukraina heller enn å dra ned og være en tom uniform. Forøvrig er det mange saker jeg har engasjert i uten å gå i krigen. Jeg har ikke dratt til Kina for å ta livet av de som torturerer hunder til tross for at jeg har reagert kraftig på videor og bilder fra hundefestivaler. 3 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet fredag kl 08:57 Del Skrevet fredag kl 08:57 On 3/5/2025 at 8:37 PM, Jarmo said: Når jeg startet opp bedriften min på 90 tallet så ca. 80-90% som kjøpte maskiner kunne ikke bruke de uten mer eller mindre opplæring og som var target. Eldste kunden min var over 80 år, ville drive med slektsforsking( en gang på 2000 tallet husker jeg riktig) Gode tider ps. har brukt/ installert bl.a OpenOffice ca. ørtenhundre ganger til folk. Brukere som trenger generell opplæring fikser linux mye enklere enn brukere som har grodd fast i Windows og tror at verden må være så kjip (sunk cost fallacy)… 🤷♂️ Jeg administrerer linuxmaskiner for mange brukere som ikke kan mer om datamaskiner enn de absolutt trenger og er mer opptatt av å gjøre jobben sin enn hva slags OS som kjøres. 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet fredag kl 09:04 Del Skrevet fredag kl 09:04 On 3/6/2025 at 6:09 AM, Cyrio said: Neinei, det er mye mer lettvint om man bare sitter på kaffebaren og rister på hodet på dagtid og deler memes på facebook om kvelden. 🙂 Litt moro med alle som snakker om "Putler", "Drumph" og fascist-faren, men som allikevel ikke ønsker å bidra med mer enn et klistremerke på teslaen sin. Det beste du kan gjøre om du brenner for saken er å melde deg til tjeneste. Det er manko på både geværmenn, mekanikere, teknikere, sanitet, samband, logistikkpersonell osvosv. Men der er vi altså ikke, de fleste sier seg fornøyd med å dele Trump/Musk med røde armbånd. Det får tross alt litt mindre konsekvenser for den enkelte, og det er jo like greit at "noen andre" tar den virkelige kampen.. Jaja, sånn går nå dagene. Så… Hvor har du meldt deg til tjeneste? Jeg regner med du tenker å gå foran som et godt eksempel? 4 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 10:00 Del Skrevet fredag kl 10:00 rabler skrev (1 time siden): Brukere som trenger generell opplæring fikser linux mye enklere enn brukere som har grodd fast i Windows og tror at verden må være så kjip (sunk cost fallacy)… 🤷♂️ Jeg administrerer linuxmaskiner for mange brukere som ikke kan mer om datamaskiner enn de absolutt trenger og er mer opptatt av å gjøre jobben sin enn hva slags OS som kjøres. https://www.statista.com/statistics/218089/global-market-share-of-windows-7/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet fredag kl 15:49 Del Skrevet fredag kl 15:49 18 hours ago, pants said: Hva mener du? Finnes ingen alternativer til excel uten store kompromi, men at excel kommer til å dø ut med brukerbasen? Jeg er ingen stor bruker av excel, så det kan jeg ikke si så mye på. Hva leser du? Excel er en av få programvarer i dag, og i fortidens tiår; hvor kun fantasien satte grenser for hva det kunne brukes til. Excel er et unikt program, for bruker er ikke til regneark noen utbredd grad. Excel brukes som substitute av databaser, filorganisering, samt at det er skriptbart i en tid før javascript virkelig tok av. Lenke til kommentar
pants Skrevet fredag kl 16:29 Del Skrevet fredag kl 16:29 del_diablo skrev (38 minutter siden): Hva leser du? Excel er en av få programvarer i dag, og i fortidens tiår; hvor kun fantasien satte grenser for hva det kunne brukes til. Excel er et unikt program, for bruker er ikke til regneark noen utbredd grad. Excel brukes som substitute av databaser, filorganisering, samt at det er skriptbart i en tid før javascript virkelig tok av. Jeg leser at du hevder at det ikke finnes substitutt for excel, samtidig sier du at det kommer til og dø ut. Skjønner ikke helt tankeprosessen. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet fredag kl 16:41 Del Skrevet fredag kl 16:41 Utenfor McDonalds Hamar var det en lang kø og lokalet var stappfullt av folk. Jeg konkluderer med at det er først når folk flest rammes av tragedier at de våkner opp. Inntil da er alle døsige og kunne ikke gitt mindre faen. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet fredag kl 16:43 Del Skrevet fredag kl 16:43 8 minutes ago, pants said: Jeg leser at du hevder at det ikke finnes substitutt for excel, samtidig sier du at det kommer til og dø ut. Skjønner ikke helt tankeprosessen. Vi er samlet her i dag fordi bildet du lenket hadde Google Docs -> Etherpad. Og jeg hadde noen kommentarer på bildet, men mer spesifikt relatert Google Docs -> Etherpad Vis du ikke klarer å stille et mer konkret spørsmål, får du ikke et mer konkret svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå