Gå til innhold

Hvordan kan vi vise misnøye mot Trump?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
obygda skrev (3 minutter siden):

Jeg er så oppgitt,irritert og regelrett opprørt over hvordan Trump turer frem at det går ut over livskvaliteten.

Jeg har det på samme måte, og vi er kanskje mange "i samme båt"?

Jeg føler faktisk at han er verre enn Putin. Putin vet man i det minste hvor man har. Trump er en "løs kanon" og helt uforutsigbar (men kanskje likevel ikke).

Jeg er dessverre litt for glad i enkelte amerikanske produkter til at jeg greier å stoppe dem helt (som cola og pepsi) men jeg syns likevel det kan være fint med en liste av hva man kan unngå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (10 minutter siden):

Jeg er så oppgitt,irritert og regelrett opprørt over hvordan Trump turer frem at det går ut over livskvaliteten.

Jeg vil gjerne føle jeg kan gjøre noe noe - men hvordan skal man gå frem for å vise sin misnøye på den mest effektive måten?

Jeg tenker at kanskje et lite steg i rett retning er å prøve å gjøre grep som gjør at Trump mislykkes - f.eks gjøre grep slik at min livssførsel i alle fall ikke bidrar til økte inntekter til USA - og om hele verden gjør grep så vil USA og Trump oppleve annus horribilis - som da ville være helt fantastisk i mine øyne!

Har derfor forsøkt å stoppe å handle alle varer fra USA jeg kan tenke meg - og jeg skal skrote microsoft og apple produkter på privaten. Det jeg derimot sliter med er å finne frem til en grei oversikt over alle varer jeg enkelt kan unngå i det daglige.

Bil er enkelt,reise er enkelt - men de små varene i hverdagen er det ofte ikke så enkelt å ha oversikt over.

Jeg ser at i Danmark har man allerede fått daglighandelen til å begynne å merke varene :

https://www.dr.dk/nyheder/penge/vil-du-boykotte-amerikanske-varer-nu-saetter-dagligvarekaempe-sort-stjerne-ved

Andre områder som er enkle å unngå hurtigkjeder som McDonalds og Burger King. Produkter/tjenester som Coca Cola og Pepsi
HBO Max, Netflix and Amazon Prime,Facebook,Instagram,X osv

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nordmenn-tar-trump-grep-oppforer-seg-som-boller/17509419/

Jeg er ikke på Face -så får ikke tatt del i den gruppen der - dessuten føles det jo helt feil å hoppe på face når man skal boikotte USA

Men jeg mener også at skal man lykkes - så må man holde ut og faktisk stå løpet helt ut - mao hele presidentperioden til Donald Trump. 

Så hvorfor ikke begynne i dag?

Tips råd - veiledning kan man jo dumpe på i denne tråden.......

Diskusjon.no drives av programvaren Invision Community fra amerikanske Invision Power Services, Inc. Så du kan begynne med å slutte å bruke Diskusjon.no, eller kreve at administratorene går over til en FOSS-løsning som phpBB. Ikke det? Vel, her er et mer seriøst svar: Du kan ikke vise misnøyen din til Trump. Om han hadde hørt deg, så hadde han ikke brydd seg. Om så hele Norge hadde sluttet å kjøpe amerikansk, hadde ikke Trump løftet et øyebryn. Men samtlige nordmenn ville fått drastisk redusert levestandard og livskvalitet, da vi er omgitt amerikanske produkter og tjenester uten reelle europeiske alternativer. Om jeg skal være litt pessimistisk, så er vi faktisk så liten og ubetydelige i denne sammenhengen at det ikke er noen poeng å gjøre noe. Boikott gjerne amerikanske produkter om det hjelper på samvittigheten din, men ikke tror at en eneste levende sjel i USA bryr seg. 

Derfor vil jeg heller anbefale denne tilnærmingen: Jeg vet at jeg er en helt ubetydelig brikke oppi alt dette, og at jeg ikke kan gjøre noen forskjell fra eller til. Derfor bruker heller ikke energi på å bekymre meg eller frustrere meg over Trump og hele situasjonen. Det er sånn verden er nå, og det må vi bare forholde oss til. Ferdig snakket. Det kommer tross alt ingen ting godt ut av å bekymre seg over ting man ikke får gjort noe med. 

Så lev livet ditt som før, og prøv å ikke tenke for mye på all galskapen som foregår over dammen (og etterhvert i europa også). Det er ikke sunt for verken kropp eller sjel.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, obygda said:

Andre områder som er enkle å unngå hurtigkjeder som McDonalds og Burger King. Produkter/tjenester som Coca Cola og Pepsi
HBO Max, Netflix and Amazon Prime,Facebook,Instagram,X osv

MEHA, Make Europeans Healthy Again, fungerer etter planen ser jeg. Utmerket!... Alt er så genialt for tiden! Vi skulle gjort alt det som skjer i vesten nå for mange mange år siden, men alle vi andre er rett og slett ikke bygget for å få det til.

Takk og pris for Trump og hans kabinett!

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Derfor vil jeg heller anbefale denne tilnærmingen: Jeg vet at jeg er en helt ubetydelig brikke oppi alt dette, og at jeg ikke kan gjøre noen forskjell fra eller til.

Jeg vil gjerne gi deg en sterk oppfordring til å være åpen for at du som person potensielt er en meget sterk brikke, som kan utgjøre stor forskjell i verden med nok innsats.

Veldig mye av grunnen til at vi endelig har fått en president i USA som bryr seg om USA og om fremtiden til vesten forøvrig, er pågrunn av veldig mange modige enkeltpersoner som ikke har funnet seg i å bli fortalt hva de skal føle og tenke fra diverse media. De har drevet frem tilliten til at folket igjen virkelig kan utgjøre en enorm maktfaktor, slik det skal være i ekte demokratier.

Ikke lyv til deg selv. Du kan jo selvfølgelig ikke gå tilbake i tid for å prøve å gjøre om valget, men det var ekstremt mange som visste at de kunne utgjøre en forskjell mens det sto på før valget. Jeg har foreksempel gjort mitt over årene for at Trump skulle bli valgt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (9 minutter siden):

Kan du utdype?

Jøje meg, ironien er sterk her...

Det blir som å skulle lære en blind å se. Hvis du ikke ser noen som helst demokratiske utfordringer med hvordan USA ledes for øyeblikket, så kan ingen tilfeldig person på et diskusjonsforum hjelpe deg...

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, RookieNO said:

Jøje meg, ironien er sterk her...

Det blir som å skulle lære en blind å se. Hvis du ikke ser noen som helst demokratiske utfordringer med hvordan USA ledes for øyeblikket, så kan ingen tilfeldig person på et diskusjonsforum hjelpe deg...

Du ser ut som at du er opplyst rundt dette. Kan du gi meg en liste over punkter, og en setning som forklarer hvert punkt?

Lenke til kommentar

Det mest effektive Europa kan gjøre for å vise mistillit til Trump er å vise styrke. For eksempel ta over Ukraina-forhandlingene sånn at det er Europa som bestemmer og Trump som sitter på sidelinjen. Det krever naturligvis at man er villig til å bruke penger på militæret og godta kompromiss.

Boikott vil føre til ingenting og er bare bevis for MAGA-tilhengeres narrativ om at Europa behandler USA urettferdig og det er bedre for USA å samarbeide med Putin for å få avsluttet krigen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftigste symbolsakene er gjerne de selskapene hvor musk er involvert.

Trykk opp 1000 bumperstickere ala noe "I bought this before elon went crazy".
Snakk med tesla-eiere og spør om de ønsker et sånt klistremerke.
Ikke kom inn som moralsk overlegen. Om man gjør det vil nok mange låse seg, og vi ender med en mer polarisert debatt.
Skjønner at det ikke er lett for folk og bare selge bilen, men om man hadde fått med seg den delen av tesla eiere til og bytte bil, ville det havnet mange teslaer på bruktmarkedet, og færre ville kjøpt nye teslaer.

Lag en nettside som sammenligner tesler opp mot andre merker, sånn at folk skjønner at det har kommet veldig mye bra kinesisk konkurranse på markedet. Eventuelt overtal nordmenn til og kjøpe europeisk.

Lag en frivillig organisasjon. Ha stands utenfor tesla forhandlere med "salgsfolk" som viser til at det er andre biler på markedet. Er sikkert en stor del av forbrukernorge som ikke har fått med seg hvor ille musk har blitt.

Bruke en app for å sjekke opphavslandet til produktet.
ser ut som det har kommet flere produkter på markedet.

Prøve og løfte amerikansk IT-infrastruktur på dagsordenen forran neste valg. Jeg mener vi burde gjøre oss mindre avhengig av amerikansk IT infrastruktur. Vet egentlig ikke om noe parti som har tatt denne saken. Norge er jo alt for lite, men EU burde kunne hatt muligheten til og videreutviklet noe på linux.

Noen ideer jeg har lekt med de siste dagene

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, obygda said:

Det jeg derimot sliter med er å finne frem til en grei oversikt over alle varer jeg enkelt kan unngå i det daglige.

Det finnes jo endel slike kjøp europeisk grupper der man samler den typen info. Se feks her:

https://www.reddit.com/r/BuyFromEU/

Det som er vanskeligst å unngå er knyttet til IT. Android, google, windows/apple. Det meste annet er lett å bytte ut.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Vel, her er et mer seriøst svar: Du kan ikke vise misnøyen din til Trump. Om han hadde hørt deg, så hadde han ikke brydd seg.

Ikke helt sant. Trump er ekstremt forfengelig og følger sosiale medier tett så hver gang noen kan få latterlige bilder og andre memes til å trende på sosiale medier så er det noe Trump legger merke til.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Forøvrig er det mye fornuftig i Shazia Majid sitt innlegg i VG:

https://www.vg.no/nyheter/i/gwKMm5/alle-kan-bidra-i-kampen-mot-trump-og-putin?utm_source=sdrn%3Avg%3Alisting%3A91a87c57-2cc3-4a27-9ee1-2863d737e6e4&utm_medium=Teaser&utm_content=teaser%3AgwKMm5

Det er her jeg og du spiller en helt avgjørende rolle.

Dette er vår første linje av forsvar.

Vi kan ikke tillate normalisering av løgn. Vi kan ikke akseptere menneskeforakt, kvinneforakt og rasisme. Vi kan ikke la innvandrere, transpersoner, skeive, de såkalte «woke» og kvinner bli stemplet som ansvarlige for det meste. Fra lave fødselstall til dårlig økonomi, inflasjon og høye priser på egg og strøm.

Å reagere på slik usmakelig oppførsel antas av høyreradikale å være politisk korrekt, eller «woke» om du vil. Men det er viktig å ikke la seg lure.

Motstand mot «woke» er i bunn og grunn en motstand mot anstendighet. Det er anstendighet og folkeskikk de høyreradikale vil til livs. For det er bare slik grusomhet kan bli satt i system.

Det eneste som gjelder da er å holde fast ved anstendigheten.

Alle kan ikke gjøre alt, men de fleste kan gjøre noe.

Det er vanskelig å opprettholde anstendighet i møte med reelle sikkerhetstrusler. Men det er mulig. Europa har gjort det i 80 år.

Det er ingen grunn til å gi opp nå.

Frykt og apati er forståelig, men størst av alt er likevel nestekjærligheten. Det er den de hensynsløse frykter mest.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (45 minutter siden):

Ikke helt sant. Trump er ekstremt forfengelig og følger sosiale medier tett så hver gang noen kan få latterlige bilder og andre memes til å trende på sosiale medier så er det noe Trump legger merke til.

Hadde han tatt seg nær av hva folk sier om ham, hadde han vært innlagt på psykriatisk avdeling for lenge siden. Nesten alle i hele verden er høylytte motstandere av Trump. Han bryr seg kun om hva den innerste sirkelen mener om ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...