Gå til innhold

Låne med kun 10% egenkapital nå? Tanker?

Gjest 9cd26...6d5

Anbefalte innlegg

Gjest 9cd26...6d5

hei, jeg skal ha boliglån og leste man kan nå låne opp til 90% av summen fra nyttår: https://refinansiering.no/na-trenger-du-kun-10-egenkapital-for-lan-og-refinansiering-med-sikkerhet/. (?)

rådgiveren min i Banken anbefaler meg fremdeles å kun låne 85%. Det er ikke snakk om så stort lån så je gkan det også, men synes han ikke har noe godt svar på hvorfor han anbefaler det.

Uansett føler jeg bankene er biased så vil høre hva andre tenker.

Ville dere kjørt 90% belåning eller 85% belåning? Med 90% har jeg litt penger jeg kunne puttet i et aksjefond for eksempel, mens med 85% lån så bruker jeg alt av sparepenger.

Takk for tips

Anonymous poster hash: 9cd26...6d5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du klarer å kjøpe bustad med 85% belåning så er det mykje betre enn 90%. Ikkje berre er det openbart billegare for deg å ha eit så lite lån som mogleg, det medfører også mindre risiko for at du ikkje skal klare å betene gjelda.

Planen om å bruke dei siste 5% av det du låner til aksjefond medfører ein viss risiko, det er på ingen måte gitt at veksten i aksjefond vil fortsette å stå seg så sterkt opp mot rentenivået. Husk at du også må skatte av aksjegevinsten, og i tillegg så må du sjølvsagt ha nok is i magen til å la aksjefondet stå.

For banken din så hadde det uansett vært ein fordel om du tok opp så stort lån som mogleg, og når du i tillegg puttar dine lånte pengar inn i bankens eige aksjefond så er det berre vinn-vinn for banken. Går det dårleg med aksjefondet og dine lånebetalingar så er banken uansett sikra å få igjen pengane sine ved å tvangsselge huset ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...