totto1989 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Hei godtfolk. Jeg venter i disse dager på en verkstedtime for en kontroll av en klunkelyd jeg har fått bak i min Tiguan 2013. Jeg mistenker dette er noe jeg hører i venstre bakøre, og det dukker kun opp ved kjøring over "skarpe" humper med slag. Altså store dumper osv gjør ingen utslag. Fjærene bak er skiftet, lenkearm bak på venstre er skiftet, og jeg har ikke visuelt sett noe ødelagt, med unntak av litt rust her og der, men dette skal verksted uansett sjekke om en uke. Det er også verdt å nevne at dette er vagt nok til å ikke høre når det står på musikk i bilen, men helt tydelig hørbart ellers. Spørsmålet mitt er rett og slett til godtfolket her om de tror jeg kan bruke bilen frem til det? Jeg har ingen formening om hva som faktisk er galt her, men har ganske sterkt behov for å bruke bilen ihvertfall et par av de nærmeste dagene. Så alle råd her mottas med stor takk Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Jeg hadde brukt bilen som normalt. Så lenge du ikke kjenner noe helt vesentlig galt på kjørekomforten. Med mindre det er helt ekstremt høye skrapelyder eller noe som skaper røyk, lekkasje eller gjør at bilen går unormalt. Kanskje er det hjullagrene... 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden 55 minutes ago, Milhouse85 said: Jeg hadde brukt bilen som normalt. Så lenge du ikke kjenner noe helt vesentlig galt på kjørekomforten. Med mindre det er helt ekstremt høye skrapelyder eller noe som skaper røyk, lekkasje eller gjør at bilen går unormalt. Kanskje er det hjullagrene... Det jeg tenker også. Uansett så skal det sjekkes neste uke, men da kjører jeg med lave skuldre (men tar det rolig over de verste telehivene) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Stabilisatorstag og ting i forbindelse med disse kan lage klunke og dunkelyder hvis man treffer en hump eller dump på bare ene siden av bilen. Edit: For å sjekke disse så må du jekke opp begge sidene samtidig. Evt. sjekke mens den står på bakke. Endret 15 timer siden av sedsberg 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden 23 minutes ago, sedsberg said: Stabilisatorstag og ting i forbindelse med disse kan lage klunke og dunkelyder hvis man treffer en hump eller dump på bare ene siden av bilen. Edit: For å sjekke disse så må du jekke opp begge sidene samtidig. Evt. sjekke mens den står på bakke. Hva menes med å sjekke på bakke? Er det noe en kan se på selv hjemme? Jeg bor på gårdstun med snø og gjørme over det hele og ikke noe flatt, så jekking der er nok vanskelig. Det er ordnet så jeg ikke trenger kjøre så mye den neste uka, kun et par turer på jobb, så får fagfolkene se på det etterhvert Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 22 minutes ago, totto1989 said: Hva menes med å sjekke på bakke? Er det noe en kan se på selv hjemme? Jeg bor på gårdstun med snø og gjørme over det hele og ikke noe flatt, så jekking der er nok vanskelig. Det er ordnet så jeg ikke trenger kjøre så mye den neste uka, kun et par turer på jobb, så får fagfolkene se på det etterhvert Stabilisatorstagene kobler høyre hjul til venstre. Så hvis du bare jekker opp én side vil alt stå i spenn og det blir vanskelig å sjekke for slark. Hvis begge hjula står på bakken eller hvis du jekker opp begge hjula på samme aksling (bak) så er det mye lettere å sjekke for slark. Stabilisatorstag er ikke kritisk. 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden 5 minutes ago, sedsberg said: Stabilisatorstagene kobler høyre hjul til venstre. Så hvis du bare jekker opp én side vil alt stå i spenn og det blir vanskelig å sjekke for slark. Hvis begge hjula står på bakken eller hvis du jekker opp begge hjula på samme aksling (bak) så er det mye lettere å sjekke for slark. Stabilisatorstag er ikke kritisk. Da skjønner jeg! Takk så mye for info Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 13 timer siden Forfatter Del Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, sedsberg said: Stabilisatorstagene kobler høyre hjul til venstre. Så hvis du bare jekker opp én side vil alt stå i spenn og det blir vanskelig å sjekke for slark. Hvis begge hjula står på bakken eller hvis du jekker opp begge hjula på samme aksling (bak) så er det mye lettere å sjekke for slark. Stabilisatorstag er ikke kritisk. En ting som forvirrer meg er begrepene lenkearm og stabilisatorstag. Spesielt om jeg googler det. Kun av nysgjerrighet egentlig. Det ble byttet en lenkearm bak i fjor sommer som det var slark i, men er stabilisatorstag staget som går mellom begge sidene av bilen? Altså mellom venstre og høyre hjul? Mens lenkearmene er "festepunktene" for dette? Jeg spør kun for læringens del egentlig. Derav dumme spørsmål 😛 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Kjært barn har mange navn. Og de går litt om hverandre. Men består som regel av 3 hoveddeler. Selve stabilisatorstaget som går fra høyre til venstre og lenkene som går fra endene på staget og ned til hvert hjul. Forskjellige biler kan ha litt forskjellige patenter her. Denne går fra side til side og har som regel to fester. Disse kan ha slark men det vanligste problemet med disse er at de knirker: Spoiler Neste er de som går fra overstående stag og ned til bærearm eller nav. Her er det endene, altså kuleleddene som kan lage klunkelyder hvis det er slark. Spoiler Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden 2 minutes ago, sedsberg said: Kjært barn har mange navn. Og de går litt om hverandre. Men består som regel av 3 hoveddeler. Selve stabilisatorstaget som går fra høyre til venstre og lenkene som går fra endene på staget og ned til hvert hjul. Forskjellige biler kan ha litt forskjellige patenter her. Denne går fra side til side og har som regel to fester. Disse kan ha slark men det vanligste problemet med disse er at de knirker: Hide contents Neste er de som går fra overstående stag og ned til bærearm eller nav. Her er det endene, altså kuleleddene som kan lage klunkelyder hvis det er slark. Hide contents Takk for lærerik info! Om det ikke ble misforståelser med sist verksted så skal sistnevnte være skiftet. Den er veldig kort bak på min bil om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Vinteren her oppe har vært mild, så det er telehiv ut av en annen verden her nå, så jeg står i en lang kø på verksted med liknende problemer 😅 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden 37 minutes ago, totto1989 said: Vinteren her oppe har vært mild, så det er telehiv ut av en annen verden her nå, så jeg står i en lang kø på verksted med liknende problemer 😅 Da har jeg krøpet i gjørma og kjent litt slakk (lite, men nok til at festet beveger seg ørlittegrann) på det jeg antar er lenkearmen bak der (?) Jeg fant ut at det var på andre siden det ble skiftet lenkearm i fjor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå