Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familie Konfliktens essens og dens forsoning

Anbefalte innlegg

Familie Konfliktens essens og dens forsoning

Jeg satt å tenkte på et spm;
«hvordan starter en langvarig konflikt innad i familien?».

Svaret er enkelt;
bitterheten av å føle seg urettferdig behandlet,
og at den andre part tar ikke på seg sin rettmessige skyldighet.

Desto mer en part ikke tar på seg sin rettmessige skyldighet,
desto mindre samarbeids villig blir hele situasjonen,
og en bitter anklagelses krig starter.
Her er målet å anklage den andre part for å være skyldig,
med intensjonen å få den andre person til å underkue seg i skyldighet,
og en selv skal få sin vilje til å «eie situasjonen» som posisjons krig.

Det slo meg nemlig at de fleste handlinger er tilgivelige,
og kan forsones med,
men det forutsetter at partene tar på seg sin rettmessige skyldighet,
ellers blir situasjonen på stedet hvil.

Jeg kom derfor frem til en enkel retnings linje for en forsonings samtale;

intensjonen er å selv finne hva man er rettmessig skyldighet i,
og ikke drive anklagelses krig mot den andre part.

Det ligger nemlig en absurditet i å drive anklagelses krig,
da man i praksis bare prøver å underkue en annen person til å ha mest skyld,
og så kan man selv få tilbake en vilje til å gjøre som før.

Men så spurte jeg meg selv;
«hva om bare en av partene vil innrømme sin rettmessig skyldighet,
men ikke den andre part?».
Og situasjonen er da følgende;

den som vil ta på seg sin rettmessige skyldighet,
rydder vekk den bitterhet man hadde i konflikten,
og blir frigjort dens frustrasjon,
men også for personen man følte seg bitter ovenfor.
Konflikten vil ikke nødvendigvis forsvinne,
men man lever med seg selv i tilstrekkelig fred.

Den person som fremdeles fortsetter anklagelses krigen,
bærer på en bitterhet som forfølger personen i andre situasjoner,
fordi dem ikke får sin fulle og hele vilje,
og «reparasjon» i deres definisjon er å få tilbake sin hele vilje og «bli seg selv igjen».

Men hva om begge parter ønsker å ta på seg sin rettmessige skyldighet?
Da anerkjenner man hverandre,
og lager en relasjon hvor samarbeid og tilpasning blir muliggjort,
fordi anklagelses krigen er ikke lengre relevant som stolthetens posisjons krig.

I det store og hele så ligger fokuset som enkelt-individ på å forsone seg med sin egen bitterhet,
og så kan man prøve å endre samfunnet rundt seg på en klokere og empatisk måte;
Hvor man vinner respekt på å rettmessig være seg skyldig der man er skyldig,
og ikke sverter sitt navn med å drive anklagelses kriger.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at en konflikt kan handle om manglende forståelse og forsoning.
Men det blir for enkelt å si at man skal "forsone seg med sin egen bitterhet." 

Mange, meg selv inkludert, har innad i en familie blitt utsatt for langvarig urett. Det kan være omsorgssvikt, misbruk, vold, utroskap eller andre tillitsbrudd. Det kan også komme av sykdom, avhengighetsproblematikk eller andre lidelser. + + +

Ta meg som eksempel.
Jeg kommer fra en svært dysfunksjonell familie. Min egen mor misbrukte tabletter i svangerskap med meg, samtidig som hun ble utsatt for vold av min far. Og på topp av det - var hun misbrukt seksuelt av sin egen stefar som barn. Alt dette, gjorde at hun dessverre var svært uegnet som mor. Så barnevernet flyttet meg over til far, som var en voldsmann som "ga faen".

Derfor var ikke oppvekstkårene mine helt ideelle - mildt sagt. Og jeg kan jo være bitter på min mor, for å at hu knasket piller og ødela ting for seg selv. Eller skal jeg skylde på denne stefaren som aldri ble dømt og tatt for systematisk voldtekt av et barn? Og hvorfor gjorde denne stefaren dette? Har han en "unnskyldning" for sin atferd? Skal alle bli tilgitt på løpende bånd?

Kontakt med egen familie i voksen alder ble tyngre og tyngre for min del. Mye grunnet det du selv skriver - mangel på forståelse og urettferdig behandling. Men allikevel, har jeg forsonet meg med dette. Og tilgitt, og lagt bak meg all bitterheten. Selv om det var en lang prosess. 

Du har plikt til å elske dine barn, men dine barn har ingen plikt til å elske deg. 
- Leste jeg i en bok for lenge-lenge siden.

Og ja - hvorfor skal jeg absolutt tviholde på en familiekontakt. Tviholde på en kontakt med mennesker som har gjort meg urett, utsatt meg for vold og en rekke andre ting. Er jeg bitter fordi jeg tenker slik? Neppe. Det å ta på seg "smile-maska" og bli konstant påminnet dette, gjennom å opprettholde en slik relasjon er ekstremt slitsomt og utmattende. Det koster rett å slett mer enn det smaker. Jeg (rettere sagt vi) har i årevis forsøkt å forstå hverandre. Men; jeg føler - for å si det brutalt - at manglende intellektualitet og innsikt, hindrer til dette.

Og hvorfor skal jeg fortsette å bli "straffet" - også i voksen alder? 

Nei; så valgte jeg omsider - etter å ha tenkt i mange år - å bryte alle bånd med min biologiske familie. 

Jeg kan velge å være bitter. Det er jeg ikke. Allikevel, er det vondt å vite at jeg er den "onde" - sett fra deres ståsted. Men det får jeg vel bare leve med. Dette er vel en av de bedre livsvalgene jeg har tatt. Noe jeg ikke angrer noe som helst på.

Så jeg er uenig i at - "I det store og hele så ligger fokuset som enkelt-individ på å forsone seg med sin egen bitterhet".

For selv om man som enkelt-individ forsoner seg. Hjelper ikke det - dersom man ikke har blitt forstått. Da vil konflikten alltid ligge der å ulme under overflaten. Og før eller siden igjen ta fyr og blusse opp. Noen ganger må man bare forsone seg med at en eller flere man har rundt seg er noen idioter. Så brutalt som det kan høres ut som.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Milhouse85 said:

Jeg er enig i at en konflikt kan handle om manglende forståelse og forsoning.
Men det blir for enkelt å si at man skal "forsone seg med sin egen bitterhet." 

Mange, meg selv inkludert, har innad i en familie blitt utsatt for langvarig urett. Det kan være omsorgssvikt, misbruk, vold, utroskap eller andre tillitsbrudd. Det kan også komme av sykdom, avhengighetsproblematikk eller andre lidelser. + + +

Ta meg som eksempel.
Jeg kommer fra en svært dysfunksjonell familie. Min egen mor misbrukte tabletter i svangerskap med meg, samtidig som hun ble utsatt for vold av min far. Og på topp av det - var hun misbrukt seksuelt av sin egen stefar som barn. Alt dette, gjorde at hun dessverre var svært uegnet som mor. Så barnevernet flyttet meg over til far, som var en voldsmann som "ga faen".

Derfor var ikke oppvekstkårene mine helt ideelle - mildt sagt. Og jeg kan jo være bitter på min mor, for å at hu knasket piller og ødela ting for seg selv. Eller skal jeg skylde på denne stefaren som aldri ble dømt og tatt for systematisk voldtekt av et barn? Og hvorfor gjorde denne stefaren dette? Har han en "unnskyldning" for sin atferd? Skal alle bli tilgitt på løpende bånd?

Kontakt med egen familie i voksen alder ble tyngre og tyngre for min del. Mye grunnet det du selv skriver - mangel på forståelse og urettferdig behandling. Men allikevel, har jeg forsonet meg med dette. Og tilgitt, og lagt bak meg all bitterheten. Selv om det var en lang prosess. 

Du har plikt til å elske dine barn, men dine barn har ingen plikt til å elske deg. 
- Leste jeg i en bok for lenge-lenge siden.

Og ja - hvorfor skal jeg absolutt tviholde på en familiekontakt. Tviholde på en kontakt med mennesker som har gjort meg urett, utsatt meg for vold og en rekke andre ting. Er jeg bitter fordi jeg tenker slik? Neppe. Det å ta på seg "smile-maska" og bli konstant påminnet dette, gjennom å opprettholde en slik relasjon er ekstremt slitsomt og utmattende. Det koster rett å slett mer enn det smaker. Jeg (rettere sagt vi) har i årevis forsøkt å forstå hverandre. Men; jeg føler - for å si det brutalt - at manglende intellektualitet og innsikt, hindrer til dette.

Og hvorfor skal jeg fortsette å bli "straffet" - også i voksen alder? 

Nei; så valgte jeg omsider - etter å ha tenkt i mange år - å bryte alle bånd med min biologiske familie. 

Jeg kan velge å være bitter. Det er jeg ikke. Allikevel, er det vondt å vite at jeg er den "onde" - sett fra deres ståsted. Men det får jeg vel bare leve med. Dette er vel en av de bedre livsvalgene jeg har tatt. Noe jeg ikke angrer noe som helst på.

Så jeg er uenig i at - "I det store og hele så ligger fokuset som enkelt-individ på å forsone seg med sin egen bitterhet".

For selv om man som enkelt-individ forsoner seg. Hjelper ikke det - dersom man ikke har blitt forstått. Da vil konflikten alltid ligge der å ulme under overflaten. Og før eller siden igjen ta fyr og blusse opp. Noen ganger må man bare forsone seg med at en eller flere man har rundt seg er noen idioter. Så brutalt som det kan høres ut som.

ja ser poenget ditt.

min intensjonen var ikke å fremheve den siste setningen som oppsummeringens bit,
poenget var vel mer at
- det krever 2 parters deltagelse for full forsoning.
- om ikke 2 kan forsone seg, så må man forsone seg med sin egen bitterhet i det minste,
og ta situasjonen som den objektivt er(fordi virkeligheten er vanskelig til tider).

kan kun snakke fra egen erfaring,
at behovet for å bli forstått blir etter hvert mindre viktig,
når man forsoner seg med sin bitterhet,
og "går videre med livet sitt" som det heter så fint.
så slutter man å bry seg,
og fokuserer mer på sitt eget liv fremover,
hvor livet bygges på alt annet enn konflikten

Lenke til kommentar

Jeg sitter litt med følelsen av at ta mener at hvis noen sol har blitt utsatt for urett er bitter fordi man ikke får forståelse for sin opplevelse, så er det denne som laget konflikten i familien

Jeg håper jeg tar feil, for det er veldig provoserende som barn utsatt for grov omsorgssvikt og aldri fått en unnskyldning

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tussi said:

Jeg sitter litt med følelsen av at ta mener at hvis noen sol har blitt utsatt for urett er bitter fordi man ikke får forståelse for sin opplevelse, så er det denne som laget konflikten i familien

Jeg håper jeg tar feil, for det er veldig provoserende som barn utsatt for grov omsorgssvikt og aldri fått en unnskyldning

nei, er ikke det jeg mener :) 

kan vise hva jeg mener,
via en person jeg kjente:

(2 sek. må redigere ferdig.
sånn!)

jeg kjente feks en person,
som hele sitt liv ble urettferdig behandlet av sin egen familie.
denne person tok ansvar da familien var som mest dysfunksjonell, men fikk ikke noe takk for dette.
denne person hadde forsonet seg med å ha levd sin barndom etc,
men søkte alltid en forståelse fra familien sin,-men fikk den aldri.
personen ble hele sitt liv neglisjert på forståelses delen av dem, og måtte heller prestere i deres nærvær.
denne person befant seg da mellom konformitet og rebelskhet ovenfor sin familie,
skiftende mellom hver av dem i perioder.
søkte forståelse for å ha blitt behandlet urett,
men fikk den aldri, og lidet direkte av det fakum.

for meg er den personen et prima eksempel på en som søkte forståelse fra sine nærmeste,
og trodde at "om jeg bare blir forstått så får jeg fred",
men personen fikk aldri den fred,
fordi det finnes drittsekker der ute som aldri vil og ønsker å forstå,-uansett bevisene.
på slutten av sitt liv så var denne personen ikke kommet 1 % nærmere å bli forstått av sin familie,
og lidet egentlig forgjeves.
denne person klarte ikke gi slipp på behovet av å bli forstått og få reparert urettferdigheten via forståelsen.

Endret av thomas-the_train
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thomas-the_train skrev (5 minutter siden):

nei, er ikke det jeg mener :) 

kan vise hva jeg mener,
via en person jeg kjente:

(2 sek. må redigere ferdig.
sånn!)

jeg kjente feks en person,
som hele sitt liv ble urettferdig behandlet av sin egen familie.
denne person tok ansvar da familien var som mest dysfunksjonell, men fikk ikke noe takk for dette.
denne person hadde forsonet seg med å ha levd sin barndom etc,
men søkte alltid en forståelse fra familien sin,-men fikk den aldri.
personen ble hele sitt liv neglisjert på forståelses delen av dem, og måtte heller prestere i deres nærvær.
denne person befant seg da mellom konformitet og rebelskhet ovenfor sin familie,
skiftende mellom hver av dem i perioder.
søkte forståelse for å ha blitt behandlet urett,
men fikk den aldri, og lidet direkte av det fakum.

for meg er den personen et prima eksempel på en som søkte forståelse fra sine nærmeste,
og trodde at "om jeg bare blir forstått så får jeg fred",
men personen fikk aldri den fred,
fordi det finnes drittsekker der ute som aldri vil og ønsker å forstå,-uansett bevisene.
på slutten av sitt liv så var denne personen ikke kommet 1 % nærmere å bli forstått av sin familie,
og lidet egentlig forgjeves.
denne person klarte ikke gi slipp på behovet av å bli forstått og få reparert urettferdigheten via forståelsen.

Ja. Jeg ser at den.som ikke får bekreftelsen en søker og trenger og fortjener blir lidende over tid...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...