Gå til innhold

Balansere pris, størrelse, og kvalitet

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er nysgjerrig på hvordan dere balanserer størrelse, kostnad og kvalitet når dere kjøper TV. Det er åpenbart at med nok disponibel inntekt kan man bare ignorere kostnaden og kjøpe det nyeste og beste.

For eksempel, i stua mi (sitter omtrent 3,5 meter unna, ganske lyst men ingen direkte sol), ville jeg ikke gått mindre enn 65", og sannsynligvis ikke større enn 85". Men det er massevis av alternativer i mellom.

Et av valgene er årets premiummodeller (65" G5, S95E eller Bravia 9/10), alternativt har vi fjorårets modeller i større størrelser (75" G4 eller til og med 83" G3) til lignende priser. Prioriterer dere kvalitet og funksjoner over størrelse?

Personlig sliter jeg med å velge en "mindre" kvalitets-TV når jeg vet at noe bedre kommer, men jeg innser at dette er en endeløs syklus med å vente på "det neste beste"

BTW har noen erfaringer mer S95D? Hørt at det er noe slags panellotteri i bildet. Er så usikker på om jeg skal gå for G4/G5 eller Samsung sin S95D/S95F(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvalitet > Størrelse > Pris.

Primært ville jeg ha fokusert med på kvaliteten, størrelse har du jo allerede funnet ut av (65"-85"), pris er litt sånn hipps om happs om hvilke funksjoner du vil ha.
Jeg kjøpte en LG C1 på grunn av fargeopplevelsen og støtte for Dolby Vision. Jeg spiller også Playstation på den TV'en, da var det også gunstig for lav inngang-latens og høy oppdateringsfrekvens.

Nå er jeg litt utdatert på TV fronten, men da jeg kjøpte TV var OLED best på mørke/smått belyst rom og QLED til lyse rom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt en 85" over en 75" om jeg skulle valgt igjen, og kunne gått ned i kvalitet for å få størrelsen for samme pris.
I dag har jeg en Sony 75" som var ett eller to hakk under toppserien. Tror jeg ga 25k for den for 5-6  år siden.

Om du ser mye i lys stue, kanskje denne:
https://www.komplett.no/product/1307062/tv-lyd-bilde/tv-er/over-80-tommer-tv/lg-83-oled-evo-c4-4k-tv-2024-oled83c44la?channable=00808169640031333037303632b2&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_TV

Skulle jeg kjøpt til meg selv hadde det blitt denne: https://www.komplett.no/product/1307062/tv-lyd-bilde/tv-er/over-80-tommer-tv/lg-83-oled-evo-c4-4k-tv-2024-oled83c44la?channable=00808169640031333037303632b2&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_TV

Lenke til kommentar

Jo jeg har funnet ut av størrelse som passer mitt behov men selv her er det ikke så lett.

F.eks så ville jeg nok ha kjøpt den nye 83" G5 om jeg hadde hatt råd til det. Men jeg må da gå enten ned i størrelse 65" G5 eller kvalitet 77" G3/G4.

Selvsagt er ikke G3/G4 modellene på noe slags vis dårlige. Alt er jo relativt til hverandre. 

Har en CX selv nå, og den takler lyse rom svært dårlig. Men det virker som at de nye G3/4/5 modellene håndterer dette fint. Hadde gått for Bravia Miniled (er det B9 som er det?) men de er også ganske dyre

Lenke til kommentar

Om lav pris er viktig så er det generelt sett lite lurt å prioritere størrelse over kvalitet. Kombinasjonen av lav kvalitet på ein stor skjerm merkes godt. 

For min eigen del så er det kjedelege svaret at eg er litt låst på fysiske dimensjonar på grunn av møblemanget, så då står eg igjen med å finne ein TV med god kvalitet utan å fullstendig sprenge banken på pris. 

Lenke til kommentar

Det er vel ikke "lav pris" som er pri. 35-40k er det jeg har opprinnelig planlagt å bruke, men kan strekke med til 45 ish ved behov. De store nye TVene koster fort 60k+ og selv om jeg kam kjøpe en TV til den pris føler jeg ikke det er så økonomisk lurt. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fantomtegningen said:

Jada jeg er klar over Rtings liste.

Rtings anbefaler jo S90D. Men jeg personlig er ikke helt fan av Tizen OS, den matte skjermen, og ingen støtte for Dolby Vision. 

Men igjen spørsmålet mitt er jo ikke "hvilken TV er best", men heller hvordan dere prioriterer størrelse mot kvalitet. 

La oss anta at S95F blir kåret som den beste TV'en av Rtings. Hadde du gått for en 65" S95F eller for 85" S90D?

For meg så vil begge passe fint inn i stuen. Og om jeg hadde vært styrt-rik hadde jeg bare gått for den største og beste, men det kan jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

De er såpass like at det er ikke så store forskjell, foruten at 83" S90D bruker W-OLED panel, mens 77" S90D bruker QD-OLED. Da ville jeg gått for 77" S90D.

Sist jeg så på Samsung TV'er så var den største forskjellen på x90x og x95x One-connect boksen, som er det siste jeg bryr meg om på en TV.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...