Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer innen kjøp og salg av bil

Anbefalte innlegg

Hei!
🚗 Jeg vil gjerne høre om din erfaring innenfor bilsalg og -kjøp!

Jeg gjennomfører en kort markedsundersøkelse for å forstå hvilke utfordringer folk møter når de skal kjøpe eller selge bil. Undersøkelsen tar rundt 3-5 minutter, og handler om dine erfaringer, frustrasjoner og hva du ser etter i en salgs og kjøps prosess.

Dine svar vil kun bli brukt til markedsundersøkelsen, og dette er ikke reklame eller salg – kun en undersøkelse for å få innsikt. Alle svar vil bli tatt godt imot! Tusen takk for hjelpen!😊 

🔗 https://forms.office.com/e/i0irhawkeQ

Endret av LarsOH
Lenke til kommentar
  • LarsOH endret tittelen til Erfaringer innen kjøp og salg av bil
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette er ikke noe svindel!

Kun en undersøkelse for å forstå kjøp og salg av bil bedre! Men skjønner at du blir skeptisk!

Grunnen til at jeg opprettet bruker nå er fordi jeg måtte det for å opprette et innlegg!

Mvh Lars Øvereng Hovde

Nathan Algren skrev (11 minutter siden):

Jeg skal ikke klikke. Mulig svindel

LarsOH

Nye medlemmer

1

Ble med

30 minutter siden

Besøkte siden sist

7 minutter siden

Lenke til kommentar
LarsOH skrev (48 minutter siden):

Dette er ikke noe svindel!

Kun en undersøkelse for å forstå kjøp og salg av bil bedre! Men skjønner at du blir skeptisk!

Grunnen til at jeg opprettet bruker nå er fordi jeg måtte det for å opprette et innlegg!

Mvh Lars Øvereng Hovde

Kun for egen nysgjerrighet? Eller er det på vegne av noe(n?) Markeds-/mediaundersøkelse el.lign.?

Lenke til kommentar

Hei!

Er for min egendel for å kunne se om man kan utvikle nye løsninger som kan gjøre bilmarkedet mer oversiktlig! Har selv følt på at det kan være mange aktører både seriøse og useriøse og derfor lyst til å se hva andre tenker på dette teamet og se om det er en trend av noe slag!

Men ikke så lett å få svar hvis folk tror det er svindel.😅

Spørsmålene i linken er følgende:

Hvilken metode har du brukt for kjøp og salg av bil tidligere?

Hvor lang tid tok det å selge den siste bilen du solgte?

Hva var det mest utfordrende med å selge bilen din?

Hva er viktig for deg når du selger bilen din?

Har du opplevd noen problemer når du har kjøpt eller solgt bil?

Hva ville gjort bilsalg og -kjøp enklere for deg?

Gjerne svar i kommentarfeltet også hvis man ikke ønsker å klikke på linken!

Mvh Lars Øvereng Hovde

Lenke til kommentar

Fyrst så vil eg kommentere det openbare, altså at du vel her snakkar om kjøp og salg av bruktbil til private, og openbart ikkje om kjøp av bil frå forhandlar eller selge bilen til forhandlar som innbyttebil? Eg trur derfor eg vil foreslå at du konsekvent skriv bruktbil for å holde datasettet ryddig.

Min teori er at utfordringane ved å selge bruktbil i stor grad er knytt til at dei fleste gjer dette relativt sjeldan, og kombinert med at det er snakk om store verdiar så blir folk usikre. Til samanlikning så vil dei aller fleste som selg bustad gjere dette via ein meklar eller i det minste bruke advokat/jurist til sjølve oppgjeret etter eit bustadsalg. Sjølv om verdiane det er snakk om ved bustadsalg er vesentleg større, så vil nok mykje av usikkerheita (på begge sider av bordet) være ei utfordring.

Både hus og bil har det til felles at det er langt meir enn berre ein ting, der ein brukt TV enkelt kan undersøkast av kjøper ved å plugge den i veggen og slå på TVen, så er det langt meir som kan være i uorden på ein bil eller ein bustad. Dette gir igjen usikkerheit for kjøparen som ikkje er heilt trygg på at bilen er i så god stand som selgar seier den er, og for selgar så er det ei usikkerheit at ein står ansvarleg for manglar som skulle dukke opp seinare. Har du solgt ein brukt TV som sluttar å virke etter ei veke så er det relativt uproblematisk for dei fleste å dekke den reklamasjonen, men ved bruktbilsalg kan reklamasjonskostnaden fort overstige salsprisen. I tillegg så har dei fleste brukt pengane frå bruktbilsalget til å kjøpe ny bil så då ender mange opp i ei lita knipe når kjøparen kjem veka etterpå og krever at du dekker 20 000 kr i reparasjonar. 

Sidan dei fleste er relativt uerfarne med både kjøp og sal av bruktbil så manglar det også solide normar for korleis salet skal foregå. Som selgar av ein bruktbil i Norge så er det minst tre ulike framgangsmåtar som eg vil påstå er vanlege å møte på.
1. Om bilen er lagt ut for sal til 103 000 kr så er det 103 000 kr selgaren meiner bilen er verdt, og eit kvart forsøk på å prute får same respons som når i kassa på Kiwi prøver å forhandle fram 2 kr i rabatt på kneipbrødet.
2. Bilen blir annonsert med ein overpris på minst 10% nettopp fordi det skal være rom for å prute bilen ned til vanlig pris.
3. Bilen blir lagt ut for sal litt billegare enn tilsvarande bilar fordi selgaren antek at dei øvrige bilane som ligg ute er overprisa og for å sikre seg sjølv eit raskt sal.

På eksempel 3 så er det nok også eit moment av at selgaren spekulerer i reklamasjonsreglane, då det er slik at kjøparen berre kan påberope seg manglar som avviker frå det kjøpar kunne forvente utifrå kjøpssummens størrelse og forholda ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (52 minutter siden):

Fyrst så vil eg kommentere det openbare, altså at du vel her snakkar om kjøp og salg av bruktbil til private, og openbart ikkje om kjøp av bil frå forhandlar eller selge bilen til forhandlar som innbyttebil? Eg trur derfor eg vil foreslå at du konsekvent skriv bruktbil for å holde datasettet ryddig.

Min teori er at utfordringane ved å selge bruktbil i stor grad er knytt til at dei fleste gjer dette relativt sjeldan, og kombinert med at det er snakk om store verdiar så blir folk usikre. Til samanlikning så vil dei aller fleste som selg bustad gjere dette via ein meklar eller i det minste bruke advokat/jurist til sjølve oppgjeret etter eit bustadsalg. Sjølv om verdiane det er snakk om ved bustadsalg er vesentleg større, så vil nok mykje av usikkerheita (på begge sider av bordet) være ei utfordring.

Både hus og bil har det til felles at det er langt meir enn berre ein ting, der ein brukt TV enkelt kan undersøkast av kjøper ved å plugge den i veggen og slå på TVen, så er det langt meir som kan være i uorden på ein bil eller ein bustad. Dette gir igjen usikkerheit for kjøparen som ikkje er heilt trygg på at bilen er i så god stand som selgar seier den er, og for selgar så er det ei usikkerheit at ein står ansvarleg for manglar som skulle dukke opp seinare. Har du solgt ein brukt TV som sluttar å virke etter ei veke så er det relativt uproblematisk for dei fleste å dekke den reklamasjonen, men ved bruktbilsalg kan reklamasjonskostnaden fort overstige salsprisen. I tillegg så har dei fleste brukt pengane frå bruktbilsalget til å kjøpe ny bil så då ender mange opp i ei lita knipe når kjøparen kjem veka etterpå og krever at du dekker 20 000 kr i reparasjonar. 

Sidan dei fleste er relativt uerfarne med både kjøp og sal av bruktbil så manglar det også solide normar for korleis salet skal foregå. Som selgar av ein bruktbil i Norge så er det minst tre ulike framgangsmåtar som eg vil påstå er vanlege å møte på.
1. Om bilen er lagt ut for sal til 103 000 kr så er det 103 000 kr selgaren meiner bilen er verdt, og eit kvart forsøk på å prute får same respons som når i kassa på Kiwi prøver å forhandle fram 2 kr i rabatt på kneipbrødet.
2. Bilen blir annonsert med ein overpris på minst 10% nettopp fordi det skal være rom for å prute bilen ned til vanlig pris.
3. Bilen blir lagt ut for sal litt billegare enn tilsvarande bilar fordi selgaren antek at dei øvrige bilane som ligg ute er overprisa og for å sikre seg sjølv eit raskt sal.

På eksempel 3 så er det nok også eit moment av at selgaren spekulerer i reklamasjonsreglane, då det er slik at kjøparen berre kan påberope seg manglar som avviker frå det kjøpar kunne forvente utifrå kjøpssummens størrelse og forholda ellers.

Hei!

Tusen takk for god refleksjon! Setter stor pris på tilbakemelding. Jeg noterer ned! :) Veldig enig i at bil er mye mer komplekst enn andre gjenstander å kjøpe og selge. Men hvordan kunne man gjort folk mindre usikre i en kjøps eller salgsprosses tenker du? 

Lenke til kommentar
LarsOH skrev (38 minutter siden):

Men hvordan kunne man gjort folk mindre usikre i en kjøps eller salgsprosses tenker du? 

Eg trur nok at det å bruke ein meklar eller anna fagperson som mellommann hadde vært til mykje hjelp, ideelt sett burde det vært ein nøytral mellommann men det er nok i praksis ikkje mogleg.
Den andre praktiske utfordringa er om folk er villige til å betale for ei slik teneste.

Om eg skal være veldig langt framme i skoa så meiner eg at det burde være ei eiga lov for salg av køyretøy, på same måte som at avhendingslova regulerer salg av fast eigedom. Denne lova ville då kunne tydeleggjere til dømes kvar skillet går på reklamasjonskrav. I den "nye" avhendingslova som trådde i kraft 01.01.2022 så er det mellom anna slått fast at: 
(4) Kjøparen må sjølv dekke tap og kostnadar ved manglar opp til eit beløp på 10 000 kroner om ikkje anna er sagt i lova. Dette gjeld likevel ikkje avtalar der ein bygning er seld som ny.
Om denne paragrafen fungerer som tiltenkt så vil mykje av kranglinga om kva som er ein mangel bli tatt vekk. Avhendingslova slår fast at ved kjøp av fast eigedom så må du som kjøpar måtte tole tap og kostnadar på opp til 10 000 kr før du får lov til å plage rettsvesenet med erstatningskrav. Hadde vi fått innført noko liknande for bruktbilar så hadde rammene for eventuelle reklamasjonar vært mykje klarare. Dagens formulering etter kjøpslova om at det skal gjerast ei vurdering av mangelen opp mot "kjøpssummens størrelse og forholda ellers" er mykje vanskelegare å forholde seg til.
Etter mitt syn burde ei slik avhendingslov for bruktbilar inneholdt ein rettigheit for selgar om å kunne ta bilen tilbake og betale tilbake kjøpssummen dersom reklamasjonskrava overstiger kjøpssummen. Slik som det er i dag så kan du som bruktbilselgar risikerer at heile bilsalget bilr eit tapsprosjekt om mangelen medfører store summar i utbetring og erstatning for tap. Slik som dagens regelverk er så er det berre kjøparen som kreve heving av kjøpet, selgaren plikter å tilby retting eller omlevering, noko som ikkje berre er dyrt det er også ofte tidkrevande for privatperson å skulle følge opp.
Tar atterhald på at eg har ikkje satt meg grundig inn i kva ulempar det vil medføre for kjøparen at selgaren vil ordne opp i ei reklamasjonssak med å tilby heving av kjøpet, men umiddelbart så tenker eg at det hadde vært fordelaktig å gi selgaren av bruktbil rettigheiter til å avgrense sitt tap.

Lenke til kommentar
Sitat

Hvilken metode har du brukt for kjøp og salg av bil tidligere?

Finn.no. Både kjøp og salg.

Sitat

Hvor lang tid tok det å selge den siste bilen du solgte?

En uke.

Sitat

Hva var det mest utfordrende med å selge bilen din?

Ingenting egentlig.

Sitat

Hva er viktig for deg når du selger bilen din?

Ærlighet og åpenhet. Da kan ingen ta meg på noe i ettertid. Trygghet for både kjøper og selger.

Sitat

Har du opplevd noen problemer når du har kjøpt eller solgt bil?

Nei

Sitat

Hva ville gjort bilsalg og -kjøp enklere for deg?

Bruker man "Smidig bilkjøp" gjennom finn.no så kan det nesten ikke bli enklere for hverken kjøper eller selger. Og trygt!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...