Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaring med interiørolje?

Anbefalte innlegg

Vi skal behandle de gulna furuveggene på hytta til sommeren. Planen har hele tiden vært å beise dem, men nå har det plutselig dukket opp et annet alternativ som vi ikke har tenkt på - olje dem. Er det noen som har erfaring med oljing, og evt kan si noe om fordeler/ulemper med olje kontra beis? Etter det jeg har forstått så er det en mer "rolig" prosess, for man har bedre tid på seg til å få det jevnt. For meg tenker jeg jo at det nesten er galskap å bruke beis, hvis olje er et mye lettere produkt å jobbe med. Hva er det jeg ikke har fått med meg av info? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Monnami41 skrev (På 3.3.2025 den 23.55):

Vi skal behandle de gulna furuveggene på hytta til sommeren. Planen har hele tiden vært å beise dem, men nå har det plutselig dukket opp et annet alternativ som vi ikke har tenkt på - olje dem. Er det noen som har erfaring med oljing, og evt kan si noe om fordeler/ulemper med olje kontra beis? Etter det jeg har forstått så er det en mer "rolig" prosess, for man har bedre tid på seg til å få det jevnt. For meg tenker jeg jo at det nesten er galskap å bruke beis, hvis olje er et mye lettere produkt å jobbe med. Hva er det jeg ikke har fått med meg av info? :)

Jeg ser for meg at beis har mer fargepigment slik at man raskere får et bedre resultat. Har ingen erfaring og har en stor gulnet benkeplate på kjøkkenet jeg er usikker på hvordan jeg skal behandle. Jeg er redd den vil se møkkete ut om jeg forsøker lysne den og at det klokelste er å gå for en mørkere farge.

Jeg har lutet et nytt tak en gang. Resultatet ble fantastisk bra, brukte Faxe lut. Dette var dog ikke gulnet men helt nytt, og vet ikke om det kan enbefales til gulnet panel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...