geir__hk Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Hei forumgjengere. Jeg har som noen av dere kanskje vet, drevet å hjulpet slekt og venners venner i spørsmål om div. abonnemangsfeller - mer eller mindre frivillig kanskje (jeg har vel ikke vett til å tekke nei). Så har jeg tenkt og drodlet litt på en mulig forretnings-ide. Dette er kanskje ikke realistisk gjennomførbart - og dette er kun en hypotetisk tanke. Sett at en grunder oppretter et firma - et firma med formål om å hjelpe mennesker som blir bondefanget i abonnemangsfeller og/eller får regninger fra useriøse firmaer og ikke har nok erfaring til å klare å stoppe pengekrav på egen hånd. Det forutsetter selvfølgelig at det foretaket som har sendt regning, ikke klarer å dokumentere at regninga er ekte og at mottaker faktisk har inngått en avtale - og at mottakker ikke allerede har sagt eller gjort noe "dumt" som umulliggjør prosess videre (f.ex. allerede betalt, skriftlige innrømmelser, kastet pakken, etc). Ser for meg følgende prosess mot kunde (overordnet / veldig forenklet) kartlegger kundens kontakt med firmaet som har utstedt fakturaen (if any). Hvis det er sansynlig at kundens pengekrav er uriktig - gå videre. kontakter firma med utestående krav mot kunde - grynder informerer firmaet om at nå representerer fakturamottaker. Grynder opplyser også om timepriser og firma, og at videre bistand til fakturamottaker vil bli fakturert firmaet med utestående faktura mot kunde ved fastholdelse av pengekrav. Den åpenbare risikoen er vel at firmaet som har utstedt faktura til kunden da nærmest umiddelbart tilsidesetter kravet i frykt for faktura fra mitt firma. Se bort fra at dette er et problem, la oss legge til grunn at alle sakene gjelder firmaer som sender grunnløse fakturaer og kjemper med nebb og klør for noen lusne tusenlapper til pensjonister og folk med diverse funksjonsnedsettelser. Er det i det hele tatt mulig å få til noe slikt som dette? Hvordan blir det da med et typisk norsk helsekostfirma der "kundeservice" er outsourcet og det er umulig å kontakte daglig leder. Vil responsen fra "kundeservice" tilknyttet firmaet være nok til at mitt firma kan begynne å generere timer på kundebistand ? Altså - grynder av firma som hjelper folk med pengekrav fakturerer aldri de som har fått pengekravet, kun mot firmaer som selv utsteder pengekrav på tvilsomt grunnlag. Regner med at det er et hav av fallgruver for å komme i gang med noe slikt. Som sagt, det er bare en tanke. Hva tenker dere om dette om realismen i dette ? Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars (endret) Ikke spesielt relevant for spørsmålene dine, men veldig relevant når du skal begynne å henvende deg til mulige norske kunder; på norsk heter det abonnement. Se bort fra svaret mitt hvis du kun skal ha svenske kunder! Endret 3. mars av RookieNO 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Ett stort problem og fallgrue her er vel at du egentlig ikke avtale med firmaet og dermed ikke kan inndrive noe som helst.. Hva gjør du når firmaet nekter å betale fakturaen din? Inkasso? Firmaet kan lett bestride den, hvilken avtale viser du da til? 2 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Det blir litt i samme type tjeneste som https://www.bilklager.no og https://www.taxhelper.no ? Spørsmålet er hvor stor betalingsvilje det er for denne typen tjenester? Problemet med feilaktige regninger er absolutt reelt. At ditt firma som bistår sender faktura til firma som sender feilaktige regninger skal betale for tjenesten vil trolig ikke være gjennomførbart? Taxhelper lover ingen kostnad om de ikke bidrar med noen innsparing. 1 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet torsdag kl 20:03 Del Skrevet torsdag kl 20:03 (endret) geir__hk skrev (På 3.3.2025 den 18.16): Hei forumgjengere. Jeg har som noen av dere kanskje vet, drevet å hjulpet slekt og venners venner i spørsmål om div. abonnemangsfeller - mer eller mindre frivillig kanskje (jeg har vel ikke vett til å tekke nei). Så har jeg tenkt og drodlet litt på en mulig forretnings-ide. Dette er kanskje ikke realistisk gjennomførbart - og dette er kun en hypotetisk tanke. Sett at en grunder oppretter et firma - et firma med formål om å hjelpe mennesker som blir bondefanget i abonnemangsfeller og/eller får regninger fra useriøse firmaer og ikke har nok erfaring til å klare å stoppe pengekrav på egen hånd. Det forutsetter selvfølgelig at det foretaket som har sendt regning, ikke klarer å dokumentere at regninga er ekte og at mottaker faktisk har inngått en avtale - og at mottakker ikke allerede har sagt eller gjort noe "dumt" som umulliggjør prosess videre (f.ex. allerede betalt, skriftlige innrømmelser, kastet pakken, etc). Ser for meg følgende prosess mot kunde (overordnet / veldig forenklet) kartlegger kundens kontakt med firmaet som har utstedt fakturaen (if any). Hvis det er sansynlig at kundens pengekrav er uriktig - gå videre. kontakter firma med utestående krav mot kunde - grynder informerer firmaet om at nå representerer fakturamottaker. Grynder opplyser også om timepriser og firma, og at videre bistand til fakturamottaker vil bli fakturert firmaet med utestående faktura mot kunde ved fastholdelse av pengekrav. Den åpenbare risikoen er vel at firmaet som har utstedt faktura til kunden da nærmest umiddelbart tilsidesetter kravet i frykt for faktura fra mitt firma. Se bort fra at dette er et problem, la oss legge til grunn at alle sakene gjelder firmaer som sender grunnløse fakturaer og kjemper med nebb og klør for noen lusne tusenlapper til pensjonister og folk med diverse funksjonsnedsettelser. Er det i det hele tatt mulig å få til noe slikt som dette? Hvordan blir det da med et typisk norsk helsekostfirma der "kundeservice" er outsourcet og det er umulig å kontakte daglig leder. Vil responsen fra "kundeservice" tilknyttet firmaet være nok til at mitt firma kan begynne å generere timer på kundebistand ? Altså - grynder av firma som hjelper folk med pengekrav fakturerer aldri de som har fått pengekravet, kun mot firmaer som selv utsteder pengekrav på tvilsomt grunnlag. Regner med at det er et hav av fallgruver for å komme i gang med noe slikt. Som sagt, det er bare en tanke. Hva tenker dere om dette om realismen i dette ? Det hadde absolutt vært behov for dette, men jeg tror det er vanskelig å få økonomi ut av det. Firmaer som lever aav å utstede tvilsomme fakturaer vil neppe betale fakturaene du sender til dem. --------------------------------------------------------- Edit: Kan legge til at jeg er enig med SpecialForce, forretningsmodellen innebærer at det er du som tar all risiko. Hvis du bruker 15 timer på å stoppe en avtale og firmaet ikke betaler er det du som taper penger. Så har du også prinsippet om at alle tjenester som er gratis vil bli misbrukt. Sannsynligvis vil du bli oversvømt av henvendelser, både fillekrav på noen tikronere i året og også høyst reelle abbonnementer som folk ikke gidder å avslutte selv når andre tilbyr seg å gjøre det gratis. Så betalingen bør rettes mot forbruker. Noen eksempler på forretningsmodeller kan være..: 1. Fastpris 1000 kroner. Da får du luket bort de minste sakene automatisk. eller 2. Gebyr tilsvarende 3mnd. av abbonnementsprisen du får stanset, men minstesats 1000,- I tillegg ville jeg lagt inn noen klausuler, f.eks. er "No cure - No pay" et greit prinsipp dersom du er trygg på at du klarer å løse de fleste saker. Jeg ville også tatt et gebyr på 1000 kroner dersom det viser seg at kunden faktisk har bestilt tjenesten og firmaet kan dokumentere det. Du kan selvsagt fakturere de aktuelle firmaene fra ditt eget firma parallelt med dette. Det er ingenting å tape på dette, men du bør ikke basere inntektene dine på det. Endret fredag kl 12:01 av Johan Kontant Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet fredag kl 05:42 Del Skrevet fredag kl 05:42 Er det noen penger å hente her da? Mulig jeg misforstår forretningsideen, men slike abbonnementstjenester generer vel sjelden store summer, så hvor mye skal folk betale for din hjelp? Hvor mye kan du kreve for betaling for en sak? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet fredag kl 07:11 Del Skrevet fredag kl 07:11 Du må ta betalt fra kundene dine. Ikke fra de aktuelle firmaene. Det som kanskje fremstår som en god ide kan fort bli en snøball av utålmodige kunder som forventer at alle sakene skal følges opp i evigheten. Det er også sannsynlig at du trenger minst en advokat i drift også. Bare der blir dine oppstartskostnader svært høye. Ideen er god, men det blir ikke noen butikk av det. Da må du samordne det med vanlig drift i et advokatfirma eventuelt, og da bør du helst selv ha samme bakgrunn for å få effektiv drift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå