geir__hk Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Hei forumgjengere. Jeg har som noen av dere kanskje vet, drevet å hjulpet slekt og venners venner i spørsmål om div. abonnemangsfeller - mer eller mindre frivillig kanskje (jeg har vel ikke vett til å tekke nei). Så har jeg tenkt og drodlet litt på en mulig forretnings-ide. Dette er kanskje ikke realistisk gjennomførbart - og dette er kun en hypotetisk tanke. Sett at en grunder oppretter et firma - et firma med formål om å hjelpe mennesker som blir bondefanget i abonnemangsfeller og/eller får regninger fra useriøse firmaer og ikke har nok erfaring til å klare å stoppe pengekrav på egen hånd. Det forutsetter selvfølgelig at det foretaket som har sendt regning, ikke klarer å dokumentere at regninga er ekte og at mottaker faktisk har inngått en avtale - og at mottakker ikke allerede har sagt eller gjort noe "dumt" som umulliggjør prosess videre (f.ex. allerede betalt, skriftlige innrømmelser, kastet pakken, etc). Ser for meg følgende prosess mot kunde (overordnet / veldig forenklet) kartlegger kundens kontakt med firmaet som har utstedt fakturaen (if any). Hvis det er sansynlig at kundens pengekrav er uriktig - gå videre. kontakter firma med utestående krav mot kunde - grynder informerer firmaet om at nå representerer fakturamottaker. Grynder opplyser også om timepriser og firma, og at videre bistand til fakturamottaker vil bli fakturert firmaet med utestående faktura mot kunde ved fastholdelse av pengekrav. Den åpenbare risikoen er vel at firmaet som har utstedt faktura til kunden da nærmest umiddelbart tilsidesetter kravet i frykt for faktura fra mitt firma. Se bort fra at dette er et problem, la oss legge til grunn at alle sakene gjelder firmaer som sender grunnløse fakturaer og kjemper med nebb og klør for noen lusne tusenlapper til pensjonister og folk med diverse funksjonsnedsettelser. Er det i det hele tatt mulig å få til noe slikt som dette? Hvordan blir det da med et typisk norsk helsekostfirma der "kundeservice" er outsourcet og det er umulig å kontakte daglig leder. Vil responsen fra "kundeservice" tilknyttet firmaet være nok til at mitt firma kan begynne å generere timer på kundebistand ? Altså - grynder av firma som hjelper folk med pengekrav fakturerer aldri de som har fått pengekravet, kun mot firmaer som selv utsteder pengekrav på tvilsomt grunnlag. Regner med at det er et hav av fallgruver for å komme i gang med noe slikt. Som sagt, det er bare en tanke. Hva tenker dere om dette om realismen i dette ? Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Ikke spesielt relevant for spørsmålene dine, men veldig relevant når du skal begynne å henvende deg til mulige norske kunder; på norsk heter det abonnement. Se bort fra svaret mitt hvis du kun skal ha svenske kunder! Endret 3 timer siden av RookieNO 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Ett stort problem og fallgrue her er vel at du egentlig ikke avtale med firmaet og dermed ikke kan inndrive noe som helst.. Hva gjør du når firmaet nekter å betale fakturaen din? Inkasso? Firmaet kan lett bestride den, hvilken avtale viser du da til? 2 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det blir litt i samme type tjeneste som https://www.bilklager.no og https://www.taxhelper.no ? Spørsmålet er hvor stor betalingsvilje det er for denne typen tjenester? Problemet med feilaktige regninger er absolutt reelt. At ditt firma som bistår sender faktura til firma som sender feilaktige regninger skal betale for tjenesten vil trolig ikke være gjennomførbart? Taxhelper lover ingen kostnad om de ikke bidrar med noen innsparing. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå