Gå til innhold

Den nye loven som omhandler e-sigaretter er forkastelig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg verken vaper, røyker eller bruker snus, men selv jeg klarer å se at dette bærer galt av sted. Hvorfor har politikerne vedtatt denne loven? Er de i lomma på de store tobakk-selskapene? 

Kun tobakk-smak som blir tillatt, med eller uten nikotin. De skal altså tillate nikotinholdig e-væske. Jeg sliter med å se logikken bak den nye loven. Helt åpenbart for meg at tobakk-selskapene har jobbet hardt for at unge skal gå over til vanlig røyk etterhvert eller at de i hvert fall skal bli hektet på vaping for resten av livet. 

Dette vil også føre til en eksplosjon i salget på Snapchat av ulovlige e-sigaretter med smak. Med null kontroll av hva disse e-sigarettene faktisk inneholder. 

Gammelrøykerne som ville ha nikotinholdig e-væske kunne helt lovlig kjøpe dette fra utlandet. Det kan de enda, da også med valgfri smak, men skal du ha uten nikotin er det kun tobakk-smak som er tillatt.

Jeg sier ikke at det var perfekt slik som det var, men de nye reglene som trådte i kraft i fjor og de som skal tre i kraft i løpet av året syns jeg er vedtatt mot bedre vitende, det har ikke vært mangel på advarsler.  

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det opprinnelige argumentet var at barn og ungdom kunne bli lokket av alle disse eksotiske smakene, derfor kun tobakks smak fordi det uansett bare skulle bli brukt som et middel for å oppnå røykeslutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, The Avatar said:

Det er unekteleg mindre attraktivt å vape når du berre får ein smak, men det er litt som å vedta at det skal være lov å drikke sprit så lenge det er røykt whiskey. 

Men det er jo det beste :)

Lenke til kommentar
Jacobsen skrev (5 minutter siden):

Men det er jo det beste :)

Utan å gå heilt off-topic så var det også litt av poenget. Når det berre er ein smak som er lovleg så er det alltid ei lita gruppe som er veldig fornøgd med det, og mange som er misfornøgde med at akkurat deira favorittsmak ikkje lenger skal være lov.

Eg reknar med at forslaget her går ut på at dersom det berre er tobakksmak som skal være lov så er det berre "voksne" som vil vape fordi ein har ein tanke om at vape med smak at tutti-frutti eller jordbær berre er populært blant ungdom.

Erfaring frå då det vart lov å selge rusbrus på daglegvarebutikken med 18 års aldersgrense var at det ikkje var 18-20 åringane som no fekk tilgang på eit alkoholprodukt som ikkje smakte øl. Dei som kjøpte dette nye produktet var godt voksne damer, damer som både likte ting som smakte søtt og viktigast av alt hadde råd til å kjøpe rusbrus som var tre gongar så dyr som ei tilsvarande ølflaske.
Før denne regelendringa så hadde også rusbrus 20 års aldersgrense fordi alle alkoholprodukt som ikkje var basert på natuleg gjæring fekk 20 års aldersgrense uavhengig av alkoholprosent. Når denne endringa i alkohollova vart innført så gjorde ein ei forenkling og sa at alt frå sterkvin (vin opp til 22% alkoholinnhold) og nedover skulle ha 18 års aldersgrense og alt som var sterkare skulle ha 20 års grense. Det gikk ikkje lange tida før vodkaprodusentane tilpassa seg det norske regelverket og starta å selge vodka på 21,9% til 18 åringar. Når lova vart endra så såg ein føre seg at det å tillate sterkvin til 18 åringar var heilt uproblematisk då det var nærmast utenkeleg at 18 åringar skulle blir storforbrukarar av portvin og sherry, det ein ikkje tenkte på var utviklinga av nye produkt.

Dersom det berre skal være lov med tobakksmak så er eg ganske sikker på at vi får produkt som i praksis er smaklause med berre eit hint av tobakk, som eit alternativ til dei som ikkje liker tobakksmaken. Då er vi litt tilbake igjen ved utgangspunktet at dei som vil røyke men som ikkje liker tobakk kan starte å innta sin nikotin via smaklaus damp i staden for.

Einaste fordelen eg ser med å forby alle andre smakar enn tobakk er at regelverket blir veldig enkelt å handheve, for då vil all vape som ikkje lukter tobakk være ulovleg. I dag så er må ein lese på varedeklarasjonen for å avgjere om vapen med smak av eple inneheld nikotin (eller THC).

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 3/3/2025 at 5:03 PM, ^fmj said:

Jeg verken vaper, røyker eller bruker snus, men selv jeg klarer å se at dette bærer galt av sted. Hvorfor har politikerne vedtatt denne loven? Er de i lomma på de store tobakk-selskapene? 

Kun tobakk-smak som blir tillatt, med eller uten nikotin. De skal altså tillate nikotinholdig e-væske. Jeg sliter med å se logikken bak den nye loven. Helt åpenbart for meg at tobakk-selskapene har jobbet hardt for at unge skal gå over til vanlig røyk etterhvert eller at de i hvert fall skal bli hektet på vaping for resten av livet. 

Dette vil også føre til en eksplosjon i salget på Snapchat av ulovlige e-sigaretter med smak. Med null kontroll av hva disse e-sigarettene faktisk inneholder. 

Gammelrøykerne som ville ha nikotinholdig e-væske kunne helt lovlig kjøpe dette fra utlandet. Det kan de enda, da også med valgfri smak, men skal du ha uten nikotin er det kun tobakk-smak som er tillatt.

Jeg sier ikke at det var perfekt slik som det var, men de nye reglene som trådte i kraft i fjor og de som skal tre i kraft i løpet av året syns jeg er vedtatt mot bedre vitende, det har ikke vært mangel på advarsler.  

Ingen av de smaker tobakk.

Endret av rabler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...