Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (16 minutter siden):

En bruksbil blir brukt. De som bruker bilene som investeringsobjekter er ikke interresert i disse uansett. Når man selger en 15-20 år gammel bil med 300k på telleren så får man ikke nevneverdig mer igjen uansett.

Det er sant. Men jeg har ikke tenkt å eie en bil 15-20 år.

Jeg bytter typisk hvert 3-5 år. Litt avhengig om jeg leaser eller ikke. Slik markedet er nå så liker jeg forutsigbarheten med leasing. 

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Trestein said:

Bare tenk deg et hengerfeste i 60km/h etter en front kollisjon.

Hva er det du bekymrer deg for når det gjelder lagring i frunk? At hengerfestet skulle fyke fremover, gjennom støtfanger o.l. på begge bilene, potensielt gjennom en motorblokk for så å treffe sjåføren i den møtende bilen i ansiktet?

Det med kollisjonssikkerhet og lagring av ting i frunk er slik jeg ser det i hovedsak uproblematisk. Man bør kanskje ikke lagre ting der helt ukritisk, men det skal mye til for at kollisjonssikkerheten ville påvirkes.

I forhold til den kinetiske trusselen vil det i hovedsak vil være farligere å lagre ting i bagasjerom (der bagasjerom er del av kupeen). Da kan disse tingene fyke fremover og treffe passasjerer i bakhodet i en ulykke.

Og i forhold til å redusere virkningen av kollisjonssonene så må man nesten vurdere komprimert volum av det man lagrer i frunk. Hengerfeste og slikt er ganske uproblematisk fordi det har lite volum. Jeg kan tenke med at en felg er noe av det verre man kan lagre i frunk, ettersom det er veldig solid, og kan i teorien presses inn i kupeen, f.eks slik at man får beina i klem. Det meste annet vil nok i hovedsak deformere uten noen skade.

Jeg vet f.eks at jeg lagrer mye forskjellig i frunk, men om man ser på volumet om man utsatte innholdet i frunk med noen tonns trykk, så er volumet som ville opptas i en ulykke trolig under 10% av tilgjengelig volum.

  • Innsiktsfullt 1
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Det tillater jeg meg å tvile sterkt på. 

Jeg aner ikke hvor mange kjøretøy jeg har eid opp igjennom hvor det er uungåelig å berøre lakken, skitten eller ei, for å åpne/lukke luker uten at lakkens overflate har blitt forringet i den grad du prøver fremstille. Er det merkbart tar det bare litt mer jobb med poleringsmaskinen så er det like godt som nytt.

Jeg tror det har mer med ditt behov for å ha rett eller din måte å trykke/gripe på. Eventuelt mengden tilbehør du har på hendene i form av ringer og lignende.

 

Endret av Hansien
Skirveleif
  • Liker 2
  • Hjerte 1
1 hour ago, Bjerknez said:

Kjører min i børsteløs vask annenhver dag gjennom vinteren og noe skjeldnere på sommeren. Så vasker jeg den skikkelig hjemme med håndvask kanskje 1-2 ganger i måneden. 

Før sommeren skal jeg ta en keramisk behandling på den.

Åpenbart en ekte bilentusiast! Har du tid til noe annet også?

  • Liker 2
Hansien skrev (2 timer siden):

Jeg aner ikke hvor mange kjøretøy jeg har eid opp igjennom hvor det er uungåelig å berøre lakken, skitten eller ei, for å åpne/lukke luker uten at lakkens overflate har blitt forringet i den grad du prøver fremstille. Er det merkbart tar det bare litt mer jobb med poleringsmaskinen så er det like godt som nytt.

Jeg tror det har mer med ditt behov for å ha rett eller din måte å trykke/gripe på. Eventuelt mengden tilbehør du har på hendene i form av ringer og lignende.

 

Jeg tror bare jeg er langt mer petimeter enn deg når det kommer til slikt. Jeg synes det er litt gøy og hele tiden ha en nærmest strøken bil. Jeg koser meg med bilpleie etc. 

 

trikola skrev (1 time siden):

Åpenbart en ekte bilentusiast! Har du tid til noe annet også?

Tror ikke jeg skjønner helt hvor du vil her...?

Om jeg har tid til annet enn å vaske bil mener du? Så absolutt. En børsteløs vask tar ca. 5 minutter annenhver dag og håndvasken bruker jeg riktignok ett par timer på en helg, men det synes jeg bare er terapi for min del. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det blir nok garantert noe småriper. Men på min bil er det absolutt ingenting i forhold til alle steinsprutskadene. Kan sikkert foliere om det er en bekymring.

Jeg mener ikke nødvendigvis riper i den grad at det går gjennom klarlakk. Men merker i lakken som krever polering for å bli helt blank igjen. Slik merker får du omtrent første gangen du lukker panseret når det er skittent og når du dytter det ned. 

Du ser det ikke så godt hvis panseret er full av swirls etc. fra før, men når lakken er 100% blank og nypolert, så ser du disse merkene med EN gang. 

Ta en tur hit til meg med skittent panser, så skal jeg bevise det :) 

Klarlakken er nemlig forholdsvis myk i forhold til skitt som asfaltflekker, veistøv, bremsestøv etc. Dytter man den skitten ned i lakken så blir det merker. 

Men ja, jeg skal inrømme at jeg er langt mer nazi på dette en andre. Naboen mente at han hadde vasket bil her om dagen. For meg så bilen hans skitten ut. 

  • Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Hva er det du bekymrer deg for når det gjelder lagring i frunk? At hengerfestet skulle fyke fremover, gjennom støtfanger o.l. på begge bilene, potensielt gjennom en motorblokk for så å treffe sjåføren i den møtende bilen i ansiktet?

Det med kollisjonssikkerhet og lagring av ting i frunk er slik jeg ser det i hovedsak uproblematisk. Man bør kanskje ikke lagre ting der helt ukritisk, men det skal mye til for at kollisjonssikkerheten ville påvirkes.

I forhold til den kinetiske trusselen vil det i hovedsak vil være farligere å lagre ting i bagasjerom (der bagasjerom er del av kupeen). Da kan disse tingene fyke fremover og treffe passasjerer i bakhodet i en ulykke.

Og i forhold til å redusere virkningen av kollisjonssonene så må man nesten vurdere komprimert volum av det man lagrer i frunk. Hengerfeste og slikt er ganske uproblematisk fordi det har lite volum. Jeg kan tenke med at en felg er noe av det verre man kan lagre i frunk, ettersom det er veldig solid, og kan i teorien presses inn i kupeen, f.eks slik at man får beina i klem. Det meste annet vil nok i hovedsak deformere uten noen skade.

Jeg vet f.eks at jeg lagrer mye forskjellig i frunk, men om man ser på volumet om man utsatte innholdet i frunk med noen tonns trykk, så er volumet som ville opptas i en ulykke trolig under 10% av tilgjengelig volum.

Fremme på alle biler er det kollisjons skinne som er festet i rammevangene som går ut i fra torpedovegg. Om du ikke har surret hengerfeste godt fast og noen kjører på deg kan hengerfeste oppnå samme hastighet som bilen som kjører på deg. Ev blir du påkjørt bakfra av en bil i 80km/h så vil bilen akselerere forover mens hengerfeste er i ro.

Som du sier så ville man aldri hatt noe slikt liggende løst i bagasjerom heller av samme grunn. På min bil var det derfor satt ortlig fast nede ved reservehjul.

Trestein skrev (17 minutter siden):

Han er i alle fall flinkere enn meg. Nå sist jeg vasket den for noen dager siden var hele siden som sandpapir.Tror bilen sist ble vasket i November. 

Min bil er helt glatt. Fordi jeg har vasket den ofte gjennom vinteren med børsteløs. Da slipper man og «gnikke» bort den dritten og lage merker i lakken. 

Få skylt bort driten før det setter seg. :)

Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg tror bare jeg er langt mer petimeter enn deg når det kommer til slikt. Jeg synes det er litt gøy og hele tiden ha en nærmest strøken bil. Jeg koser meg med bilpleie etc. 

 

Jeg er petimeter nok til å ha stått med fabriksnye kjøretøy og våtslipt småfeil du ikke ser med det blotte øyet, polert undersiden av panseret og lignende galskap for å tilfredsstille perfeksjonisten i meg. Dette handler ikke om å være petimeter, men kunnskapsrik nok til å skjønne at du overdriver problematikken med dette med å ta på lakkert overflate. Jeg studerte nettopp eget kjøretøy og kan ikke si at den er utpreget mer ripete/rufsete i lakken i området som er typisk for berøring, som panser for å fylle på spylervæske, lokket til påfylling av drivstoff og dørene. Om noe var det kanskje litt fett etter fingrene i disse områdene, men det ble isåfall vasket bort. Og dette er bilen som blir behandlet som et bruksobjekt her i huset og ikke et utstillingsobjekt.

  • Liker 2
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg er petimeter nok til å ha stått med fabriksnye kjøretøy og våtslipt småfeil du ikke ser med det blotte øyet, polert undersiden av panseret og lignende galskap for å tilfredsstille perfeksjonisten i meg. Dette handler ikke om å være petimeter, men kunnskapsrik nok til å skjønne at du overdriver problematikken med dette med å ta på lakkert overflate. Jeg studerte nettopp eget kjøretøy og kan ikke si at den er utpreget mer ripete/rufsete i lakken i området som er typisk for berøring, som panser for å fylle på spylervæske, lokket til påfylling av drivstoff og dørene. Om noe var det kanskje litt fett etter fingrene i disse områdene, men det ble isåfall vasket bort. Og dette er bilen som blir behandlet som et bruksobjekt her i huset og ikke et utstillingsobjekt.

Man trenger ikke være kunnskapsrik for å se matte flekker i lakken etter fingrene. Det er ikke noe værre enn at det kan poleres bort på 2 minutter, men jeg liker nå uansett at alt skal være så blankt som mulig HELE tiden. Nei, det er ikke fingermerker ala fett jeg har på tanklokket. 

Jeg ønsker og holde bilen vedlike til enhver tid, i steden for å vente og ta en skikkelig sjau i ny og ne. Også er det langt mer tilfredstillende og kjøre en bil som ser tilnærmet 100% ny ut året rundt. 

De små flekkene i lakken jeg nevner her er flekker man kun ser i direkte sollys og rett vinkel. Det er nok for meg. Da er det frem med poleringsmaskinen. 

Endret av Bjerknez
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Man trenger ikke være kunnskapsrik for å se matte flekker i lakken etter fingrene. Det er ikke noe værre enn at det kan poleres bort på 2 minutter, men jeg liker nå uansett at alt skal være så blankt som mulig HELE tiden. Nei, det er ikke fingermerker ala fett jeg har på tanklokket. 

Om det faktisk viser seg at det er overflaten som er blitt matt og ikke bare noe fett som ligger på overflaten etter berøring så vil jeg anbefale hudpleieprodukter også begynne å bruke hansker når du håndterer kjemikaliene du bruker til bilpleie. Normal lakk blir ikke matt på denne måten ved normal berøring.

 

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Jeg ønsker og holde bilen vedlike til enhver tid, i steden for å vente og ta en skikkelig sjau i ny og ne. Også er det langt mer tilfredstillende og kjøre en bil som ser tilnærmet 100% ny ut året rundt. 

Flott for deg, men det er ikke ensbetydende at det er alle som har slik interesse og behov. De fleste greier seg med en runde på våren/høsten og generelt vedlikehold ellers. Ei heller betyr dette at en annens bil er dårlig vedlikeholdt fordi den har noen mikroriper/swirls.

 

  • Liker 2
Hansien skrev (1 minutt siden):

Om det faktisk viser seg at det er overflaten som er blitt matt og ikke bare noe fett som ligger på overflaten etter berøring så vil jeg anbefale hudpleieprodukter også begynne å bruke hansker når du håndterer kjemikaliene du bruker til bilpleie. Normal lakk blir ikke matt på denne måten ved normal berøring.

 

Flott for deg, men det er ikke ensbetydende at det er alle som har slik interesse og behov. De fleste greier seg med en runde på våren/høsten og generelt vedlikehold ellers. Ei heller betyr dette at en annens bil er dårlig vedlikeholdt fordi den har noen mikroriper/swirls.

 

Selvsagt gjelder ikke dette alle. Har jeg sagt noe annet? 

Normal slitasje kan man ikke prute på. Men for meg handler det mest om at jeg liker å kjøre en blank bil.

18 hours ago, Trestein said:

Fremme på alle biler er det kollisjons skinne som er festet i rammevangene som går ut i fra torpedovegg. Om du ikke har surret hengerfeste godt fast og noen kjører på deg kan hengerfeste oppnå samme hastighet som bilen som kjører på deg. Ev blir du påkjørt bakfra av en bil i 80km/h så vil bilen akselerere forover mens hengerfeste er i ro.

Som du sier så ville man aldri hatt noe slikt liggende løst i bagasjerom heller av samme grunn. På min bil var det derfor satt ortlig fast nede ved reservehjul.

Blir du påkjørt bakfra i 80 km/t har du trolig større problemer enn hengerfestet. Men uansett stemmer det ikke at hengerfestet vil kunne oppnå 80 km/t relativ hastighet. Det vil alltid være mindre, og som regel betydelig mindre. I ditt scenario, om bilene har samme masse og det er en perfekt inelastisk kollisjon, der ingen energi frigis i kollisjonen, så vil hengerfestet kunne oppnå ca 56 km/t relativ hastighet. I tillegg ville det uansett treffe torpedoveggen *før* det har oppnådd maks hastighet. Hvis vi antar kollisjonen ville trykke sammen bilene med 1 meter, så må frunken være 1 meter dyp, og hengerfestet ville måtte ligge helt fremst for å ha nok plass til å akselereres opp til 56 km/t relativ hastighet før det traff torpedoveggen. Og i tillegg kjenner jeg ikke til noen bil som kun har torpedovegg mellom frunk og kupe. Det vil gjerne også være klimaanlegg, 12V batteri, servosystem, styringskomponenter, osv.

Ville hengerfestet komme seg gjennom torpedovegg mm? Neppe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Blir du påkjørt bakfra i 80 km/t har du trolig større problemer enn hengerfestet. Men uansett stemmer det ikke at hengerfestet vil kunne oppnå 80 km/t relativ hastighet. Det vil alltid være mindre, og som regel betydelig mindre. I ditt scenario, om bilene har samme masse og det er en perfekt inelastisk kollisjon, der ingen energi frigis i kollisjonen, så vil hengerfestet kunne oppnå ca 56 km/t relativ hastighet. I tillegg ville det uansett treffe torpedoveggen *før* det har oppnådd maks hastighet. Hvis vi antar kollisjonen ville trykke sammen bilene med 1 meter, så må frunken være 1 meter dyp, og hengerfestet ville måtte ligge helt fremst for å ha nok plass til å akselereres opp til 56 km/t relativ hastighet før det traff torpedoveggen. Og i tillegg kjenner jeg ikke til noen bil som kun har torpedovegg mellom frunk og kupe. Det vil gjerne også være klimaanlegg, 12V batteri, servosystem, styringskomponenter, osv.

Ville hengerfestet komme seg gjennom torpedovegg mm? Neppe.

Det kommer ann på hvor stivt panser du har. Kommer hengerfeste ut mellom panser og frontrute og treffer ruta risikerer du at den kommer gjennom

Bare tenk deg at du kjører i 60 og noen har hengt et hengerfeste ned i veien i frontrutehøyde. Tror del vil virke omtrent som en 3kilos stein i den farten

  • 3 uker senere...

Hva tenker folket om Nio Firefly?
Liten bil med lite panser og ganske stor frunk!
Er det en dødsfelle?
 

firefly_launch_china-5.thumb.webp.6fde276056d29c0f160554c2d8351f03.webp

Imponerende bahasjeplass bak og den har litt bagasjeplass under baksetet. Slikt får man får til bare man prøver.

1745388310133-1745388309610-B481B705659E09FE.thumb.jpg.a8f898ac5ef37b89e7ee452e84ff6186.jpg

 

Forøvrig virker det som en meget bra bil. Digger softwaren hvor man har kjempestore ikoner man kan trykke og justere på uten å måtte se på skjermen.

Endret av Complexity
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...