Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (1 time siden):

Det kan du, men det blir såpass dyrt og tungt at det skjer ikke, og selv da vil du ikke kunne modellere det med noen grad av presisjon siden innholdet kan være hva som helt.

I praksis er bagasjerommene adskilt fra øvrig utstyr med tynn plast som er ment å kollapse i en kollisjon. Om det er noe i de som ikke tillater de å kollapse som tenkt kan det påvirke kollisjonsytelsen. 

Hva som er skillet mellom noe som er uskyldig og noe som har vesentlig konsekvens vet vi ikke.

Poenget mitt var ikke om løsningen er god eller ei, men de finnes for å skape kollisjonssikre frunk.

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (14 timer siden):

Et reservehjul vil også deformeres. Tro det eller ei. De er ikke sterke. Samme med jekk. Men med jekken så er den største faren at man får jekk-deler på avveie der man kansskje ikke vil ha de.

Det er mindre deformerbart enn mesteparten av deformeringsonen.

Ser ut som noen ikke helt er klar over de enorme kreftene i en kollisjon så kraftig at den deformerer hele fronten. Deformasjonssonene er ikke laget av tre, plastikk eller gummi. De er at ganske kraftig metall. Bare at "buret" er enda kraftigere.

Spoiler

 

 

  • Innsiktsfullt 1
sedsberg skrev (51 minutter siden):

Ser ut som noen ikke helt er klar over de enorme kreftene i en kollisjon så kraftig at den deformerer hele fronten. Deformasjonssonene er ikke laget av tre, plastikk eller gummi. De er at ganske kraftig metall. Bare at "buret" er enda kraftigere.

  Skjul innhold

 

 

Joda, det er både utdannelsen min og jobben min, så jeg vet rimelig godt hvordan et bilkarosseri er bygget opp, og hvilke kollisjonstester det testes for.

Og hvem kjører egentlig mer reservehjul i frunken? Er det noen som i det hele tatt har plass til noe så stort der framme? Moderne biler har ganske enorme hjul.

Men hvis du mener at noen klesplagg eller en kanne med spylervæske er livsfarlig å ha i frunken så har du sikkert rett. Best å ikke ha noe liggende der. Tross alt vet jo ingen av oss hvor grensen går hen for hva som er forsvarlig.

  • Liker 1
8 hours ago, sedsberg said:

Og hvem kjører egentlig mer reservehjul i frunken? Er det noen som i det hele tatt har plass til noe så stort der framme? Moderne biler har ganske enorme hjul.

Men hvis du mener at noen klesplagg eller en kanne med spylervæske er livsfarlig å ha i frunken så har du sikkert rett. Best å ikke ha noe liggende der. Tross alt vet jo ingen av oss hvor grensen går hen for hva som er forsvarlig.

SpareTire1(1).jpg.9325ef3c768fbf16d3e57b2ab892aa96.jpg
Men de fleste kjører vel neppe rundt med fullsize hjul der. Isåfall bare for frakt.

De få som har reservehjul med seg i dag har nok bare ett lite hjul egnet for formålet.

non-standard-spare-wheels.jpg.2ccbd3a750685bd56c3fea514ea59175.jpg

  • Innsiktsfullt 1
16 minutes ago, Hanhijnn said:

Ganske sikker på at det ikke blir plass til et normalt Model Y hjul i frunken på Model Y.

Tesla Model Y Front Trunk Mat Frunk Liner - Installed - 2

Nei det virker som folk benytter bagasjerommet til reservehjul i Model Y..

Ganske åpenbart at bilen ikke er designet for å ha med reservehjul..

my2.webp

C92816D5-047D-495E-A69C-4B966D5B28C9.jpeg

hqdefault.jpg

I Norge så er det vel mer eller mindre slutt på konseptet reservehjul på nyere biler...?

Her er det kompressor og rep.sett som er tingen. Og det er slett ikke bestandig at det hjelper, hvis dekket eller felgen er tilstrekkelig skadet.

Endret av Hanhijnn

Ja, tanken er at om det er noe mindre alvorlig som skjer så kan man fikse det selv og fortsette turen, og hvis det er noe mer alvorlig så må man vente på redningsbil. Tanken er at noe alvorlig skjer så sjeldent at det er en OK avveining i forhold til å måtte ha med seg et reservehjul. Et reservehjul tar masse plass og er ekstra vekt som påvirker forbruk og rekkevidde.

Eventuelt om det er noe man er veldig bekymret for så kjøper man seg runflat dekk så kommer man seg som regel hjem.

(Hvis det er snakk om et veldig solid smell så er det heller ingen garanti for at reservehjul er godt nok heller. Da er det fint mulig at understellet er skadet.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1

Jeg jobbet en periode med teamet som er med på å designe framtidens biler og hadde da til min glede mulighet til å være med på flere møter hvor alt sånt ble diskutert.

I kort så er alltid penger det er snakk om.
Så lenge ingen blir markedsledende på grunn av X eller Y funksjoner så tenker ingen å følge etter.
Det er er som med alt annet bare at man lar utviklingen gå sin gang, slik at man hele tiden har noe å lage.

Vi er inne i en tid hvor det er evig jag etter nye ting og tang.
Så lenge dette jaget blir underholdt og selskaper profiterer så vil det nok alltid være sånn at man holder det som funker gående og gir smått med oppgraderinger.

"Stille" samarbeid er det nok også mellom partene, noe annet blir synsing.
men er lett å se at man gjør det samme og holder det sånn.

Er overraskende mye politikk også i bilbransjen. Hvor på ren semantikk diskuterer avtaler og avgifter som er så store summer at man ikke tror det selv om man ser det som overhodet ikke har noe med bil å gjøre.

 

Sett alt det kjedelige til side så er jeg helt enig i TS, elbiler burde utnytte plassen.
Frunk er genialt så lenge det funker.  Med en gang man blander inn manuell kontroll på det derimot så mister det også sjarmen.
Jeg hadde en leiebil i 2 uker med automatisk frunk og det var jo himmelsk.
 

  • Liker 1

Personlig forstår jeg ikke all hypen om frunk. Joda, det er helt sikkert greit å bruke en plass som allerede står tom, men panseret er slik jeg ser det ikke bygget like solid som bakluken og går heller ikke opp elektrisk. Det blir stygge fingermerker/riper der man tar på panseret da det ikke finnes noe sted og ta tak etc. 

For meg blir frunk et slags nødrom for ting man evt. vil ha med men ikke trenger før man er fremme eller kanskje ikke i det hele tatt. 

Jeg har klart meg i 30 år uten frunk, så da skal jeg nok klare meg noen år til. 

Hvis jeg har så dårlig plass at jeg MÅ bruke frunk (hvis jeg hadde hatt det) så har jeg for liten bil. 

Jeg bruker min frunk lite, hovedproblemet er at det er manuelt og mangler knapp eller funksjoner for å lett åpne det. Da går jeg heller bare bak, iallefall nå når det er automagisk åpning der når en nærmer seg. 

Om en virkelig skal ta frunk seriøst må det være god plass, automatisk åpning eller i det minste en knapp i nærheten. Har brukt automasjoner i min bil der jeg åpner passasjerdør for å åpne frunk men det er ikke godt nok. Har jeg først gått til pass dør og må åpne den i x antall sekunder er det like greit å bare gå helt bak. 

Dog brukes det de få gangene bilen er stappfull, en gang i skuddåret 😛

Min frunk er mer enn stor nok i mitt syn, men jeg kan ikke si jeg er ofte inni den. Slik jeg bruker den så er det for alt som kanskje ellers ville vært i bagasjerommet, så bagasjerommet får mer utnyttbar plass av å ha en frunk.

I frunken har jeg jekk, nødladekabel/adaptere, vindusspylevæske, slepetau, varseltrekant, avtagbart hengerfeste, arbeidshansker, tørkepapir, ekstra solskjerming til vinduene, momentnøkkel, dekkreperasjonskit, førstehjelpstaske, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker min frunk lite, hovedproblemet er at det er manuelt og mangler knapp eller funksjoner for å lett åpne det. Da går jeg heller bare bak, iallefall nå når det er automagisk åpning der når en nærmer seg. 

Om en virkelig skal ta frunk seriøst må det være god plass, automatisk åpning eller i det minste en knapp i nærheten. Har brukt automasjoner i min bil der jeg åpner passasjerdør for å åpne frunk men det er ikke godt nok. Har jeg først gått til pass dør og må åpne den i x antall sekunder er det like greit å bare gå helt bak. 

Dog brukes det de få gangene bilen er stappfull, en gang i skuddåret 😛

Har man frunk er det jo greit å ha sånn som nødladekabel etc. som man strengt tatt sjelden trenger. Men å bruke frunk ellers gidder jeg ikke. Da må det vertfall i det minste komme med elektrisk åpning. 

Å gripe med fingrene på et skittent panser lager riper og stygge merker med en gang og merkene kommer der hvor det kanskje synes aller mest på hele bilen. 

Dessuten tror jeg ikke panseret er laget for å lukkes opp og igjen ofte. Tynn plåt etc. 

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Min frunk er mer enn stor nok i mitt syn, men jeg kan ikke si jeg er ofte inni den. Slik jeg bruker den så er det for alt som kanskje ellers ville vært i bagasjerommet, så bagasjerommet får mer utnyttbar plass av å ha en frunk.

I frunken har jeg jekk, nødladekabel/adaptere, vindusspylevæske, slepetau, varseltrekant, avtagbart hengerfeste, arbeidshansker, tørkepapir, ekstra solskjerming til vinduene, momentnøkkel, dekkreperasjonskit, førstehjelpstaske, osv.

Jøss Det må jeg si. Kjører bare 30 000km i året, så jeg har ikke behov for momentnøkkel slepetau hengerfeste arbeidshansker, nødkabel .

Du verden høres ut som noe man ville ha vurdert om man skulle kjøre gjennom sibir i vinterhalvåret. 

Har aldri opplevd å få stop langs veien siste 30 år.

Dessuten Førstehjelp saker kan vel være lurt å ikke ha i frunken?

For 20år siden hadde bmw avtagbart hengerfeste. Dette hadde egen sikring og lå langt nede i bagasjerom. Tror ikke jeg ville ha hatt det fremme. 

37 minutes ago, Bjerknez said:

Har man frunk er det jo greit å ha sånn som nødladekabel etc. som man strengt tatt sjelden trenger. Men å bruke frunk ellers gidder jeg ikke. Da må det vertfall i det minste komme med elektrisk åpning. 

Å gripe med fingrene på et skittent panser lager riper og stygge merker med en gang og merkene kommer der hvor det kanskje synes aller mest på hele bilen. 

Dessuten tror jeg ikke panseret er laget for å lukkes opp og igjen ofte. Tynn plåt etc. 

Nå vet jeg bare om utstyr til Tesla, men det finnes iallefall soft-close adapter å få kjøpt til sånn 900 kroner eller noe. Da må du bare løfte panseret manuelt og når du er ferdig legger du det bare nedpå så dras det ned i lås automatisk.

Får også kjøpt helautomatisk kit for par tusen hvor den åpner å lukker helt selv.

Så om man ønsker å bruke frunk mere og utformingen er plagsom finnes det løsninger der iallefall. Kansje til andre biler også.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...