Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ford har forøvrig "frunk" på nye Ford Capri - selv om den er produsert på MEB platformen

Screenshot_20250315_072245_YouTube.thumb.jpg.9541d42aecf24a018bedb19858d7978d.jpg

Men den er ikke vann/støvtett så det man legger der blir skittent. Panseret holdes ikke oppe selv (må sette opp stang)

Og det aller beste: påfylling av spyleveske er under frunken så den må demonteres for å fylle spyleveske..

Fantastisk 

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
54 minutes ago, Complexity said:

Ford har forøvrig "frunk" på nye Ford Capri - selv om den er produsert på MEB platformen

Screenshot_20250315_072245_YouTube.thumb.jpg.9541d42aecf24a018bedb19858d7978d.jpg

Men den er ikke vann/støvtett så det man legger der blir skittent. Panseret holdes ikke oppe selv (må sette opp stang)

Og det aller beste: påfylling av spyleveske er under frunken så den må demonteres for å fylle spyleveske..

Fantastisk 

 

Rimelig sikker på det er forhandleren montert og ikke Ford fabrikken, mener det er tredjeparts løsning

  • Liker 2
  • 3 uker senere...

At det ikke er frunk er et symptom på at de ikke har gjort noe for å minimere og pakke komponenter. De har ikke hatt tid, eller de har bare valgt standard komponenter for kjøling og inverter etc og kasta det oppi der.

Mercedes sin nye CLA har ganske stor Frunk. 

Så når de faktisk går inn for å lage elbiler, så blir det skikkelig frunk på de fleste modeller etterhvert tenker jeg.

Og skikkelig motorer, rekkevidde, kjøling og varming - 

 

Screenshot 2025-04-02 at 09.50.49.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
7 hours ago, bzzlink said:

At det ikke er frunk er et symptom på at de ikke har gjort noe for å minimere og pakke komponenter. De har ikke hatt tid, eller de har bare valgt standard komponenter for kjøling og inverter etc og kasta det oppi der.

Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak.

Mest sannsynlig er nok i dag forskjellen de som mener frunk er viktig for å selge til markedet sitt og de hvis kunder ikke synes dette er viktig. Dette er bare et designvalg blandt mange. Personlig er ikke dette noe jeg ville brukt og absolutt ikke noe jeg ville betalt penger for.

16 minutes ago, sverreb said:

Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak.

Mest sannsynlig er nok i dag forskjellen de som mener frunk er viktig for å selge til markedet sitt og de hvis kunder ikke synes dette er viktig. Dette er bare et designvalg blandt mange. Personlig er ikke dette noe jeg ville brukt og absolutt ikke noe jeg ville betalt penger for.

Jeg tror på min grunn.

Ladeluka på framskjermen er en annen. «Vi putta inverteren foran i motorrommet, det blir fryktelig lange kabler hvis vi skal ha den bak, så da setter vi ladeluka midt på bilen… Men vi skjønner selv hvor håpløst dette ble, så vi lager en ladeluke på andre siden også»

  • Liker 2
sverreb skrev (14 timer siden):

Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak.

Framme kan det være en fordel å ha en deformasjonssone av en viss størrelse. Er gode grunner til at kupeen ikke sitter i fronten på biler lenger. Selv ikke på varebiler, sånn som var vanlig før.

Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall.

1 hour ago, Hanhijnn said:

Framme kan det være en fordel å ha en deformasjonssone av en viss størrelse. Er gode grunner til at kupeen ikke sitter i fronten på biler lenger. Selv ikke på varebiler, sånn som var vanlig før.

Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall.

For å kunne trekke førerplassen noe lenger frem en f.eks model Y, så må an nødvendigvis bygge bilen høyere også. Sånn at beina til sjåføren ikke krasjer med tannstanga

id buzz f.eks. har jo også føreren ganske langt bak. Tipper at det er deformasjonssone som er grunnen til det. 

  • Innsiktsfullt 1
2 hours ago, Hanhijnn said:

Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall.

Det er ikke slik det fungerer. En kollisjonssone må ikke være tom for at den fungere etter hensikten. Det man trenger er å vite hvordan det som er der oppfører seg i en kollisjon. Motorer og annet utstyr foran i bilen monteres slik at ved en kollisjon så presses det gjerne ned og under bilen ved at man designer innfestinger og koplinger med det som hensikt.

Et bagasjerom kan ikke designerne vite noe om innholdet av, så det eneste de kan gjøre er å anta det er tomt og håpe på det beste.

Endret av sverreb
  • Liker 2
sverreb skrev (49 minutter siden):

Et bagasjerom kan ikke designerne vite noe om innholdet av, så det eneste de kan gjøre er å anta det er tomt og håpe på det beste.

Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen?

  • Liker 2
1 hour ago, Hanhijnn said:

Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen?

Beskriv i detalj hva du mener med 'komprimerbar' og hvordan du modellerer dette inn i kollisjonsytelse.

Jeg er temmelig trygg på at all testing og modellering av kollisjonsytelse skjer med tom frunk.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen?

Det vi kan si med 100 % sikkerhet er at  de noen og 20 kollisjonstestene som kreves for europeisk typegodkjenning i dag, så er det ingen som utføres med last i frunk. 
 

Ellers synes jeg det er ganske betegnende at du kan rope ut «feil» uten at du på noen måte kjenner til hvordan dette utføres.

Endret av AL123
1 hour ago, sedsberg said:

Hva er det dere laster i frunken som er så massivt at det har noe som helst å si i en kollisjon så kraftig at den får stål til å deformere seg??

Hvordan kommer du frem til hva som skal til for at det har noe å si i en kollisjon? Oppgi gjerne hvordan du modellerer dette? Problemet er at du kan ikke modellere og simulere med tilfeldige gjenstander i et bagasjerom. Så designerne kommer til å falle ned på å modellere systemet med tom frunk.

Om det er et problem eller ikke, vet vi ikke, for det er ikke testet.

  • Liker 1
1 hour ago, sverreb said:

Hvordan kommer du frem til hva som skal til for at det har noe å si i en kollisjon? Oppgi gjerne hvordan du modellerer dette? Problemet er at du kan ikke modellere og simulere med tilfeldige gjenstander i et bagasjerom. Så designerne kommer til å falle ned på å modellere systemet med tom frunk.

Om det er et problem eller ikke, vet vi ikke, for det er ikke testet.

Jeg kommer ikke fram til noe som helst. Men kanskje du har rett. Kanskje et par gensere og en flaske spylervæske er nok til å kompromittere kollisjonssikkerheten.

  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...