Abigor Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Frenk? 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27299682
Complexity Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 10 minutes ago, Abigor said: Frenk? Tja.. det kan man vel si. Er sånn matte man kan legge ut for å ikke bli skitten og. Forøvrig 7 seter og masse plass i bagasjerommet og selv om den har frunk. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27299692
Complexity Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) Ford har forøvrig "frunk" på nye Ford Capri - selv om den er produsert på MEB platformen Men den er ikke vann/støvtett så det man legger der blir skittent. Panseret holdes ikke oppe selv (må sette opp stang) Og det aller beste: påfylling av spyleveske er under frunken så den må demonteres for å fylle spyleveske.. Fantastisk Endret 15. mars av Complexity 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27300075
onkel_jon Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 54 minutes ago, Complexity said: Ford har forøvrig "frunk" på nye Ford Capri - selv om den er produsert på MEB platformen Men den er ikke vann/støvtett så det man legger der blir skittent. Panseret holdes ikke oppe selv (må sette opp stang) Og det aller beste: påfylling av spyleveske er under frunken så den må demonteres for å fylle spyleveske.. Fantastisk Rimelig sikker på det er forhandleren montert og ikke Ford fabrikken, mener det er tredjeparts løsning 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27300084
Zeph Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Trur onkel_jon har rett. Sitat En ulempe finner vi når vi åpner panseret, for som på de andre bilene bygget på MEB-plattformen, så er det ingen frunk her. https://www.elbil24.no/nyheter/ford-henter-frem-capri/81662517 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27300085
Complexity Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Bra isåfall 😅 var en meget dårlig løsning. Er på bilen som Teslabjørn tester nå 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27300104
bzzlink Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april At det ikke er frunk er et symptom på at de ikke har gjort noe for å minimere og pakke komponenter. De har ikke hatt tid, eller de har bare valgt standard komponenter for kjøling og inverter etc og kasta det oppi der. Mercedes sin nye CLA har ganske stor Frunk. Så når de faktisk går inn for å lage elbiler, så blir det skikkelig frunk på de fleste modeller etterhvert tenker jeg. Og skikkelig motorer, rekkevidde, kjøling og varming - 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27313438
sverreb Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 7 hours ago, bzzlink said: At det ikke er frunk er et symptom på at de ikke har gjort noe for å minimere og pakke komponenter. De har ikke hatt tid, eller de har bare valgt standard komponenter for kjøling og inverter etc og kasta det oppi der. Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak. Mest sannsynlig er nok i dag forskjellen de som mener frunk er viktig for å selge til markedet sitt og de hvis kunder ikke synes dette er viktig. Dette er bare et designvalg blandt mange. Personlig er ikke dette noe jeg ville brukt og absolutt ikke noe jeg ville betalt penger for. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27313695
bzzlink Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 16 minutes ago, sverreb said: Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak. Mest sannsynlig er nok i dag forskjellen de som mener frunk er viktig for å selge til markedet sitt og de hvis kunder ikke synes dette er viktig. Dette er bare et designvalg blandt mange. Personlig er ikke dette noe jeg ville brukt og absolutt ikke noe jeg ville betalt penger for. Jeg tror på min grunn. Ladeluka på framskjermen er en annen. «Vi putta inverteren foran i motorrommet, det blir fryktelig lange kabler hvis vi skal ha den bak, så da setter vi ladeluka midt på bilen… Men vi skjønner selv hvor håpløst dette ble, så vi lager en ladeluke på andre siden også» 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27313701
AL123 Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april bzzlink skrev (6 timer siden): Jeg tror på min grunn. Vel, din grunn er feil. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314060
Hanhijnn Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april sverreb skrev (14 timer siden): Eller omvendt, at de designet bilens eksteriør først og endte med så mye tomrom foran at de la inn et ekstra bagasjerom fremfor å optimere designet ved å trekke kupeen forover og øke bagasjerommet bak. Framme kan det være en fordel å ha en deformasjonssone av en viss størrelse. Er gode grunner til at kupeen ikke sitter i fronten på biler lenger. Selv ikke på varebiler, sånn som var vanlig før. Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314321
bzzlink Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 1 hour ago, Hanhijnn said: Framme kan det være en fordel å ha en deformasjonssone av en viss størrelse. Er gode grunner til at kupeen ikke sitter i fronten på biler lenger. Selv ikke på varebiler, sånn som var vanlig før. Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall. For å kunne trekke førerplassen noe lenger frem en f.eks model Y, så må an nødvendigvis bygge bilen høyere også. Sånn at beina til sjåføren ikke krasjer med tannstanga id buzz f.eks. har jo også føreren ganske langt bak. Tipper at det er deformasjonssone som er grunnen til det. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314385
sverreb Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 2 hours ago, Hanhijnn said: Og ja, deformasjonssone virker selv om frunken er fylt med bagasje. Mye bedre enn om den var fyllt med en stor jernklump i hvertfall. Det er ikke slik det fungerer. En kollisjonssone må ikke være tom for at den fungere etter hensikten. Det man trenger er å vite hvordan det som er der oppfører seg i en kollisjon. Motorer og annet utstyr foran i bilen monteres slik at ved en kollisjon så presses det gjerne ned og under bilen ved at man designer innfestinger og koplinger med det som hensikt. Et bagasjerom kan ikke designerne vite noe om innholdet av, så det eneste de kan gjøre er å anta det er tomt og håpe på det beste. Endret 3. april av sverreb 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314418
Hanhijnn Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april sverreb skrev (49 minutter siden): Et bagasjerom kan ikke designerne vite noe om innholdet av, så det eneste de kan gjøre er å anta det er tomt og håpe på det beste. Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen? 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314470
sverreb Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 1 hour ago, Hanhijnn said: Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen? Beskriv i detalj hva du mener med 'komprimerbar' og hvordan du modellerer dette inn i kollisjonsytelse. Jeg er temmelig trygg på at all testing og modellering av kollisjonsytelse skjer med tom frunk. Endret 3. april av sverreb 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314546
AL123 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) Hanhijnn skrev (1 time siden): Feil! De kan ganske trygt gå utfra at bagasjen er komprimerbar. Å ta for gitt at de ikke kan det er bare kverulering for å kverulere. Eller mener du for alvor at de bilprodusentene som leverer biler med frunk ikke tar hensyn til at denne trenger å komprimeres sammen med deformasjonssonen? Det vi kan si med 100 % sikkerhet er at de noen og 20 kollisjonstestene som kreves for europeisk typegodkjenning i dag, så er det ingen som utføres med last i frunk. Ellers synes jeg det er ganske betegnende at du kan rope ut «feil» uten at du på noen måte kjenner til hvordan dette utføres. Endret 3. april av AL123 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314587
sedsberg Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Hva er det dere laster i frunken som er så massivt at det har noe som helst å si i en kollisjon så kraftig at den får stål til å deformere seg?? 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314608
Complexity Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) Tesla har faktisk justert opp max grensen i frunkene sine fra 25 til 50 kilo. Veldig rart de bare kunne gjøre det om det er så livsfarlig. Forøvrig en artikkel om dette tema her Endret 3. april av Complexity 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314651
sverreb Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 1 hour ago, sedsberg said: Hva er det dere laster i frunken som er så massivt at det har noe som helst å si i en kollisjon så kraftig at den får stål til å deformere seg?? Hvordan kommer du frem til hva som skal til for at det har noe å si i en kollisjon? Oppgi gjerne hvordan du modellerer dette? Problemet er at du kan ikke modellere og simulere med tilfeldige gjenstander i et bagasjerom. Så designerne kommer til å falle ned på å modellere systemet med tom frunk. Om det er et problem eller ikke, vet vi ikke, for det er ikke testet. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314671
sedsberg Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 1 hour ago, sverreb said: Hvordan kommer du frem til hva som skal til for at det har noe å si i en kollisjon? Oppgi gjerne hvordan du modellerer dette? Problemet er at du kan ikke modellere og simulere med tilfeldige gjenstander i et bagasjerom. Så designerne kommer til å falle ned på å modellere systemet med tom frunk. Om det er et problem eller ikke, vet vi ikke, for det er ikke testet. Jeg kommer ikke fram til noe som helst. Men kanskje du har rett. Kanskje et par gensere og en flaske spylervæske er nok til å kompromittere kollisjonssikkerheten. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951402-hvorfor-er-det-s%C3%A5-f%C3%A5-produsenter-som-tar-frunk-seri%C3%B8st/page/4/#findComment-27314723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå