Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (På 3.3.2025 den 12.03):

Det kan godt hende jeg er alene her, men jeg tror jeg ikke burde være alene. Jeg har lenge sett at rene elbilmerker virkelig prioriterer Frunk og stusser over hvorfor ikke flere gjør det. Jeg har levd et par år nå med en bil med frunk hvor jeg da også har automatisk lukking/åpning og synes det er helt fenomenalt. Jeg er nok i en spesiell situasjon med to småbarn og en hund som tar opp halve bagasjerommet bak, men ukeshandlingen passer stort sett perfekt i Frunken for vår familie. Jeg ser så ofte at det enten ikke finnes frunk, den kun kan romme ladekabel eller så har den hvertfall ikke automatisk lukking/åpning slik de fleste har på bagasjerommet bak for tiden.

Jeg har blant annet falt litt for BMW i det siste, men i7 har kanskje bransjens lengste panser uten å klare å få plass til noe lagring i det hele tatt. Audi tar ekstra betalt for plasten som trengs for å lage frunk i sin nye e-tron...

Hvorfor?

Praktikalitet er noe man bør måle på hvor praktisk bilen er i praksis, ikke hvor mange hulrom den har.

Om du ligger i rødsona hva plass angår med hund osv kan jeg veldig greit forstå at du vil ha frunk. Men du skal ikke ha en i7 med hund? Det er en bil laget etter en litt annen kundegruppe.

Vi er to voksne og ett barn. Har hatt flere Teslaer og andre biler med frunk, det blir aldri brukt her. Keitete sted å ha noe, så mye kjekkere å bruke bagasjerommet - og siden vi aldri fyller det er ikke frunk noe som avgjør et bilkjøp. 

Faktisk praktikalitet avgjør. Hvor enkelt er det å bruke bilen i hverdagen? 

Som et eksempel, jeg har veldig ofte to handleposer og en unge på armen/skiutstyr /akebrett ++ Kick-åpning av bagasjen for meg er en utrolig digg greie, for da slipper jeg å sette fra meg alt og i denne årstiden slipper jeg å fikle med møkkete bil. Jeg kan dog forstå at ikke alle andre finner denne funksjonen viktig, det er praktisk for meg.

Vil tro frunk er litt det samme. At det er viktig for de slik som deg, med bil full av hund, barn og voksne. For et par uten barn, not so much.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (53 minutter siden):

Om du ligger i rødsona hva plass angår med hund osv kan jeg veldig greit forstå at du vil ha frunk. Men du skal ikke ha en i7 med hund? Det er en bil laget etter en litt annen kundegruppe.

Neida, det var bare et eksempel. Litt av greia er at vi har garasje og må ta hensyn til visse sære ting som at bilen ikke blir for lang og helst at bagasjerommet faktisk kan åpnes inni garasjen uten å kjøre ut bilen først. Vi har rundt 20 cm å gå på med en Model Y så det blir nok ekstra tydelig for meg med betraktelig større biler som har mindre bagasjevolum.

DrAlban3000 skrev (56 minutter siden):

Kick-åpning av bagasjen for meg er en utrolig digg greie

My point exactly. Bagasjerommet bak har gjerne kick-sensor og automatisk åpning. Det burde de hatt fremme også, så hadde det blitt mye mer brukt.

DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

og siden vi aldri fyller det er ikke frunk noe som avgjør et bilkjøp. 

All cred til deg for å ikke trenge den ekstra plassen 😛 Jeg klarer ikke forstå hvordan det er mulig. Vi har til og med vært nødt til å skaffe oss bagasjeboks til hengerfestet så vi kan reise på hyttetur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/7/2025 at 4:39 PM, Nimrad said:

I min Model Y får jeg stort sett plass til hele ukeshandelen(3 stappfulle poser) med unntak av de gangene vi hamstrer volumiøse ting. Vi er en familie på 4 hvor barna er ett år. Setter så og si alltid handle varer i frunken.

Det er i prinsippet ikke bra å blande frosne handlevarer med andre som har romtemperatur. Før eller senere under transporten er de frosne varmere enn de skal være og de med romtemperatur er kaldere enn de trenger å være.

Lenke til kommentar
trikola skrev (21 minutter siden):

Det er i prinsippet ikke bra å blande frosne handlevarer med andre som har romtemperatur. Før eller senere under transporten er de frosne varmere enn de skal være og de med romtemperatur er kaldere enn de trenger å være.

Jøss har du frunk på handlevogna også? Isbiter i frunken om sommeren? 

Må innrømme at stort sett handler vi lokalt. Hiver frysevarene i en pose og resten i andre. Det har aldri vert noe problem. 

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen rett og slett er fordi folk ikke bryr seg så veldig.

Det er veldig lett å tenke at frunk er totalt uviktig hvis man aldri har hatt det før. På global basis er elbiler fortsatt nytt, så jeg vil anta de fleste kundene ikke har erfaring med frunk fra før. I tillegg er det nok også mange som har hatt frunk som ikke har brukt det noe særlig, og derfor ikke bryr seg.

Hadde dette vært viktig for de fleste, så hadde alle produsenter investert i nødvendige ingeniørtimer for å lage plass til det...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...