Complexity Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars 1 minute ago, kremt said: Det der er ikke transporter, men en rebadget Transit. Javell.. er dette en transporter da? Fortsatt stor front. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars Nimrad skrev (På 3.3.2025 den 12.03): Det kan godt hende jeg er alene her, men jeg tror jeg ikke burde være alene. Jeg har lenge sett at rene elbilmerker virkelig prioriterer Frunk og stusser over hvorfor ikke flere gjør det. Jeg har levd et par år nå med en bil med frunk hvor jeg da også har automatisk lukking/åpning og synes det er helt fenomenalt. Jeg er nok i en spesiell situasjon med to småbarn og en hund som tar opp halve bagasjerommet bak, men ukeshandlingen passer stort sett perfekt i Frunken for vår familie. Jeg ser så ofte at det enten ikke finnes frunk, den kun kan romme ladekabel eller så har den hvertfall ikke automatisk lukking/åpning slik de fleste har på bagasjerommet bak for tiden. Jeg har blant annet falt litt for BMW i det siste, men i7 har kanskje bransjens lengste panser uten å klare å få plass til noe lagring i det hele tatt. Audi tar ekstra betalt for plasten som trengs for å lage frunk i sin nye e-tron... Hvorfor? Praktikalitet er noe man bør måle på hvor praktisk bilen er i praksis, ikke hvor mange hulrom den har. Om du ligger i rødsona hva plass angår med hund osv kan jeg veldig greit forstå at du vil ha frunk. Men du skal ikke ha en i7 med hund? Det er en bil laget etter en litt annen kundegruppe. Vi er to voksne og ett barn. Har hatt flere Teslaer og andre biler med frunk, det blir aldri brukt her. Keitete sted å ha noe, så mye kjekkere å bruke bagasjerommet - og siden vi aldri fyller det er ikke frunk noe som avgjør et bilkjøp. Faktisk praktikalitet avgjør. Hvor enkelt er det å bruke bilen i hverdagen? Som et eksempel, jeg har veldig ofte to handleposer og en unge på armen/skiutstyr /akebrett ++ Kick-åpning av bagasjen for meg er en utrolig digg greie, for da slipper jeg å sette fra meg alt og i denne årstiden slipper jeg å fikle med møkkete bil. Jeg kan dog forstå at ikke alle andre finner denne funksjonen viktig, det er praktisk for meg. Vil tro frunk er litt det samme. At det er viktig for de slik som deg, med bil full av hund, barn og voksne. For et par uten barn, not so much. 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars Forfatter Del Skrevet 8. mars DrAlban3000 skrev (53 minutter siden): Om du ligger i rødsona hva plass angår med hund osv kan jeg veldig greit forstå at du vil ha frunk. Men du skal ikke ha en i7 med hund? Det er en bil laget etter en litt annen kundegruppe. Neida, det var bare et eksempel. Litt av greia er at vi har garasje og må ta hensyn til visse sære ting som at bilen ikke blir for lang og helst at bagasjerommet faktisk kan åpnes inni garasjen uten å kjøre ut bilen først. Vi har rundt 20 cm å gå på med en Model Y så det blir nok ekstra tydelig for meg med betraktelig større biler som har mindre bagasjevolum. DrAlban3000 skrev (56 minutter siden): Kick-åpning av bagasjen for meg er en utrolig digg greie My point exactly. Bagasjerommet bak har gjerne kick-sensor og automatisk åpning. Det burde de hatt fremme også, så hadde det blitt mye mer brukt. DrAlban3000 skrev (58 minutter siden): og siden vi aldri fyller det er ikke frunk noe som avgjør et bilkjøp. All cred til deg for å ikke trenge den ekstra plassen 😛 Jeg klarer ikke forstå hvordan det er mulig. Vi har til og med vært nødt til å skaffe oss bagasjeboks til hengerfestet så vi kan reise på hyttetur. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars On 3/7/2025 at 4:39 PM, Nimrad said: I min Model Y får jeg stort sett plass til hele ukeshandelen(3 stappfulle poser) med unntak av de gangene vi hamstrer volumiøse ting. Vi er en familie på 4 hvor barna er ett år. Setter så og si alltid handle varer i frunken. Det er i prinsippet ikke bra å blande frosne handlevarer med andre som har romtemperatur. Før eller senere under transporten er de frosne varmere enn de skal være og de med romtemperatur er kaldere enn de trenger å være. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars Sånn ser det ut under panseret på min bil haha: Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars trikola skrev (21 minutter siden): Det er i prinsippet ikke bra å blande frosne handlevarer med andre som har romtemperatur. Før eller senere under transporten er de frosne varmere enn de skal være og de med romtemperatur er kaldere enn de trenger å være. Jøss har du frunk på handlevogna også? Isbiter i frunken om sommeren? Må innrømme at stort sett handler vi lokalt. Hiver frysevarene i en pose og resten i andre. Det har aldri vert noe problem. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars On 3/8/2025 at 11:46 AM, frohmage said: Det var ikke frunk på Panameraen eller? He he nei, V8 fyller greit ut der. Men Porsche barnevogn hadde ikke vært feil allikevel Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Jeg tror mye av grunnen rett og slett er fordi folk ikke bryr seg så veldig. Det er veldig lett å tenke at frunk er totalt uviktig hvis man aldri har hatt det før. På global basis er elbiler fortsatt nytt, så jeg vil anta de fleste kundene ikke har erfaring med frunk fra før. I tillegg er det nok også mange som har hatt frunk som ikke har brukt det noe særlig, og derfor ikke bryr seg. Hadde dette vært viktig for de fleste, så hadde alle produsenter investert i nødvendige ingeniørtimer for å lage plass til det... 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Mercedes har snudd, og tar nå FRUNK på største alvor i sin nye satsing på elektriske biler. Den første som kommer er deres nye CLA 250+ og CLA 350 4Matic. Der skal frunken være på ikke mindre enn 101 liter. https://www.motor.no/aktuelt/her-er-den-elektriske-framtiden-til-mercedes/309464 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars trikola skrev (På 8.3.2025 den 19.40): Det er i prinsippet ikke bra å blande frosne handlevarer med andre som har romtemperatur. Før eller senere under transporten er de frosne varmere enn de skal være og de med romtemperatur er kaldere enn de trenger å være. Du skal ha lang kjøretur frå butikken før det blir noko som helst problem. Om så er tilfelle kan ein vurdere kjølebag eller kjøleposer. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Nimrad skrev (På 3.3.2025 den 12.03): Hvorfor? Vurdert Ford f150 lightning? sverreb skrev (På 3.3.2025 den 19.33): * Lagring foran er problematisk for kollisjonssikkerhet (ikke kollisjonstesting, da er den tom, men faktisk sikkerhet) * Lagring foran betyr enda en luke som må designes slik at den er enkel å komme inn i med alt det det innebærer av servoer, dempere, plastdeksler og låser. Med en ekstra komplikasjon at panseret må ha dobbel lås. Mer kostnad, mer som kan gå i stykker. * Ett sted må bilens tekniske utstyr være. Legger man et deksel og lagringrom foran også betyr det at tilkomst blir vanskeligere, og komponenter må gjerne flyttes. Det gjør reparasjoner og alminnelig service vanskeligere. Tettest mulig er ikke nødvendigvis det eneste kriteriet for hva som er hensiktsmessig i hvordan en bil bør designes. * Biler som vil oppnå maksimal largingskapasitet (som alldeles ikke er den viktigste prioriteten i alle markeder, spesiellt ikke for den ovenfornevnte i7) kan heller dra kupeen forover og øke kapasiteten bak. (man må ikke ha et langt panser for god kollisjonsytelse) * For alle scenarier der et separat lagringsrom foran en praktisk finnes det (minst) ett scenario hvor det at lagringen er delt på flere rom er upraktisk. Gode poeng, men hvorfor får Tesla det så sykt bra til i forhold til alle andre? Frunk blir viktig for meg fremover. Har en kamerat med model Y som har stort frunk. Når vi er på tur så pakker han alt de trenger første dagen i frunken, så en slipper å røre bagasjen som ligger nøye stablet baki. Under luken i bagasjerommet så ligger alle tingene de pakker i tilfelle musefelle. Endret 14. mars av Sjørøver 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) 1 hour ago, Zeph said: Du skal ha lang kjøretur frå butikken før det blir noko som helst problem. Om så er tilfelle kan ein vurdere kjølebag eller kjøleposer. Det kommer an på. Prøv en grillet kylling fra delikatessedisken og en pakke med 6 stykk krone-is i samme handlenett. Eller i separate poser lagret tett sammen i frunken. Endret 14. mars av trikola 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars trikola skrev (5 minutter siden): Det kommer an på. Prøv en grillet kylling fra delikatessedisken og en pakke med 6 stykk krone-is i samme handlenett. Eller i separate poser lagret tett sammen i frunken. Funker sikker bra å ha dette i frunken i 30 plussgrader i kø hjem fra handling mens resten av varene ligger i et klimastyrt bagasjerom Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars trikola skrev (1 time siden): Det kommer an på. Prøv en grillet kylling fra delikatessedisken og en pakke med 6 stykk krone-is i samme handlenett. Eller i separate poser lagret tett sammen i frunken. Det seier seg sjølv at det ikkje er noko god idé å legge varmmat oppå frossen mat. Om alt skal oppi ein pose så legg i det minste frossen nederst, kjølevarer over der, romtemperert og så varme på toppen. Det går fint å blande ulike temperaturar så lenge ein tenker seg litt om. Eventuelt ha dei i kvar sin pose. Alt kan fint ligge i frunken samtidig. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 2 hours ago, Sjørøver said: Gode poeng, men hvorfor får Tesla det så sykt bra til i forhold til alle andre? Definer 'bra'? Er du sikker på at det du mener er bra ikke bare er et produkt av dine preferanser og antagelser? 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Sjørøver skrev (2 timer siden): Gode poeng, men hvorfor får Tesla det så sykt bra til i forhold til alle andre? Fordi dei andre prioriterer det ikkje. Tesla er ikkje aleine, men av bilane nordmenn flest kjøper er det lite frunking. https://www.businessinsider.com/best-electric-car-frunks-ranked-tesla-ford-f150-kia-rivian-2023-10#tied-for-last-hyundai-ioniq-5-kia-ev-6-kia-niro-ev-genesis-gv-60-9 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Zeph skrev (21 minutter siden): Fordi dei andre prioriterer det ikkje. Tesla er ikkje aleine, men av bilane nordmenn flest kjøper er det lite frunking. https://www.businessinsider.com/best-electric-car-frunks-ranked-tesla-ford-f150-kia-rivian-2023-10#tied-for-last-hyundai-ioniq-5-kia-ev-6-kia-niro-ev-genesis-gv-60-9 Den beste frunken er vel Ford F150 som har. Ellers har både Porsche og vw hatt frunk i sine hekkmotoriserte biler siden før 2 verdenskrig 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 58 minutes ago, Trestein said: Den beste frunken er vel Ford F150 som har. Ellers har både Porsche og vw hatt frunk i sine hekkmotoriserte biler siden før 2 verdenskrig Alle har det til felles at de ikke har et lukket bagasjerom bak. Jeg tror du blir sett litt rart på om du lager en van (som er det praktiske alternativet til pickuper i europa) og prioriterer et lagerrom foran også. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars sverreb skrev (1 time siden): Alle har det til felles at de ikke har et lukket bagasjerom bak. Jeg tror du blir sett litt rart på om du lager en van (som er det praktiske alternativet til pickuper i europa) og prioriterer et lagerrom foran også. Noen hadde vel det også? 411 og 412 hadde frunk og trunk. Muligens 1600TL også? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 2 hours ago, Trestein said: Den beste frunken er vel Ford F150 som har. Ellers har både Porsche og vw hatt frunk i sine hekkmotoriserte biler siden før 2 verdenskrig Lucid Gravity har også bra frunk, som kan brukes som benk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå