Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, kremt said:

Hvis de designer biler optimalt, og "fra grunnen av" som enkelte kaller det. Hvorfor har da tesla s et helt enormt panser? Samme med tesla y, den har frunk fordi den rett og slett er ca 15 cm lengre enn sine konkurrenter i samme klasse. Man designer dermed en bil med det målet å få en frunk, lang front på bilen som kanskje ellers ikke ville vært nødvendig. 

Har vel også litt med at Model Y ville sett pussig ut med kort id.3 front..

De kunne lager fronten kortere ved å bare sette radiatoren vertikalt istedefor horisontalt, men er glad de valgte det og frunk istedenfor. Bruker min nesten hver dag.

Skal sies at jeg ikke har motorisert bakluke så ikke spesielt enklere å gå bak bilen med handleposer enn å slenge dem fremme.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
20 hours ago, sverreb said:

Produsenten må også legge inn noen titalls kg i plastinnlegg, dempere servoer o.l. 

Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning.

Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning.

Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene.

Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
8 minutes ago, sverreb said:

Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil)

Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på..

bmw-i4-m50-2022-734383.jpg

2020-mercedes-benz-eqc-drive-116-1558020258.jpg

Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. 

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.b35d891e439acc072bf33a1e2034db80.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Complexity skrev (3 timer siden):

Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på..

bmw-i4-m50-2022-734383.jpg

2020-mercedes-benz-eqc-drive-116-1558020258.jpg

Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. 

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.b35d891e439acc072bf33a1e2034db80.jpg

Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? 

 

Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
26 minutes ago, Duriello said:

Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? 

 

Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes.

 

4jkvw4mtw4t51.webp

Det du ser der er varmepumpen og kjølesystemet til bilen.
Tesla har mye av elektronikken sin under baksetet i bilen istedefor under panseret.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv 2 elbiler..en med frunk.. en uten..

Jeg bruker ikke frunken til noe og synes det ble litt upraktisk å måtte forholde meg til 2 "bagasjerom".

Har ikke noe imot frunk,men finner lite verdi i det.  Dette vil garantert variere fra person til person, men for meg føles det enklere å tenke at bagasje alltid er bak.

Om det er noen tekniske fordeler å velge det ene fremfor det andre vites ikke. Men dersom man som produsent ikke trenger å bruke ressurser på å designe en frunk..så kan det jo gi enklere utvikling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har TM3 og etter 6 år eierskap har det blitt slik at frunken brukes til ting av 3 ulike kategorier:

  • ting som trengs når bagasjerom bak gjerne allerede er full: ladekabel på reise, stropper til taklast når annen last er allerede i bagasjerom bak
  • liten flaske spylervæskekonsentrat - påfylling er jo i frunken, liten kanne med vann til uttynning av spylervæsken eller annet bruk
  • kjølevarer etter handleturen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ett annet bruksområde for frunk (hovedsakelig for småbarnsfamilier) er at man gjerne kan ha en trille der.

Det er praktisk av flere grunner. Den er alltid raskt tilgjengelig når man stopper en plass, og den er alltid skitten når man har brukt den så slipper å grise til bagasjerommet og tingene som befinner seg der.

20250306_083701.thumb.jpg.d8456ea33b3c4414a0e474c6edcd713e.jpg

Porche har forøvrig en ganske snop løsning hvor man bare stryker fingeren nede på panseret for å åpne det. Så det nylig på MKBHD sin Porche 911 video.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (På 4.3.2025 den 21.49):

Jeg bruker ikke frunken til noe og synes det ble litt upraktisk å måtte forholde meg til 2 "bagasjerom".

Du trenger ikke forholde deg til frunken på noen av  bilene dine, selv om den ene teknisk sett har en frunk. Mitt poeng har vært at mange har masse ledig luft under panseret som jeg gjerne vil bruke.

Når jeg som småbarnsfar(med hund) er ansvarlig for å pakke bilen føler jeg at jeg får gratis ekstra bagasjeplass med frunken. Jeg skulle derfor ønske den var mer praktisk tilgjengelig.

trikola skrev (På 4.3.2025 den 22.12):

kjølevarer etter handleturen

I min Model Y får jeg stort sett plass til hele ukeshandelen(3 stappfulle poser) med unntak av de gangene vi hamstrer volumiøse ting. Vi er en familie på 4 hvor barna er ett år. Setter så og si alltid handle varer i frunken.

Lenke til kommentar

Frunken i Model Y gir først og fremst ekstra bagasjeplass når jeg skal på tur.

Gjør at bilen bokser over sin egen vektklasse når man trenger plass. 
 

Jeg var på to road triper sommeren ‘23  med 4 mennesker og bagasje for 2 uker.

Én i model Y og én i BMW X5 (‘23 ikke hybrid).

X5 er en mye større bil, merkbart lenger og bredere bagasjerom bak.

Men når man kan putte barnevogna under gulvet i bagasjerommet og kjøleboksen i frunken. Så er man kvitt to kolli som tar opp _mye_ plass.

Ellers er frunken kjekk for ting som skal holdes kaldt på vinteren.

Og i trange parkeringshus og p-plasser, når man har rygget inn (pga den rævva svingradiusen :)) så er det lett å slenge det man har handlet i frunken istedenfor å åle seg imellom bilene og legge det bak.

Denne går i frunken

IMG_2855.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/6/2025 at 8:41 AM, Complexity said:

Porche har forøvrig en ganske snop løsning hvor man bare stryker fingeren nede på panseret for å åpne det. Så det nylig på MKBHD sin Porche 911 video.

De har en snasen barnevogn og som går i frunken

Siklet på sånn, hadde Porsche når 1 ungen kom. 

IMG_2856.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Trestein said:

Som sagt så er det mye bedre å ta de 30cm frunken tar i fronten og forlenge bilen bak i stedet. Bilen blir like lang men få mye bedre plass inni

Og bilen vil se helt løk ut? 

Id.3 skryter jo av å ha veldig kort panser, men da får man jo veldig langt dashbord igjen og ikke så mye ekstra plass? En viss deformasjonsone må man ha uansett.

 

wqJs6Wb.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Og bilen vil se helt løk ut? 

Id.3 skryter jo av å ha veldig kort panser, men da får man jo veldig langt dashbord igjen og ikke så mye ekstra plass?

 

wqJs6Wb.jpg

Prøv heller med en VW transporter. Se om det hadde vert lurt med lang front og kortere overbygg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Prøv heller med en VW transporter. Se om det hadde vert lurt med lang front og kortere overbygg

Men så er en transporter en helt annen type bil da.

Tar man bort 30cm av fronten på Model 3 vil forøvrig forhjulene stikke ut.. den er ganske kompakt selv om den har frunk.

Edit: transporter har da veldig stor front? God plass til frunk der om ikke motoren var i veien.

 

4114243.jpeg

ID Buzz har også stort front. De har bare valgt å sette frontruten midt på "panseret" så det ser ut som den er liten. Ser litt snodig ut med speilene så langt bak.

 

LIPMAN_JL80407_1.jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Men så er en transporter en helt annen type bil da.

Tar man bort 30cm av fronten på Model 3 vil forøvrig forhjulene stikke ut.. den er ganske kompakt selv om den har frunk.

Edit: transporter har da veldig stor front? God plass til frunk der om ikke motoren var i veien.

 

4114243.jpeg

Tror vel at 99% av befolkingen skjønner at å forlenge bilen der tverrsnitt er størst gir mest volum. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...