Gå til innhold

Hvorfor er det så få produsenter som tar Frunk seriøst?

Nimrad

Anbefalte innlegg

1 hour ago, kremt said:

Hvis de designer biler optimalt, og "fra grunnen av" som enkelte kaller det. Hvorfor har da tesla s et helt enormt panser? Samme med tesla y, den har frunk fordi den rett og slett er ca 15 cm lengre enn sine konkurrenter i samme klasse. Man designer dermed en bil med det målet å få en frunk, lang front på bilen som kanskje ellers ikke ville vært nødvendig. 

Har vel også litt med at Model Y ville sett pussig ut med kort id.3 front..

De kunne lager fronten kortere ved å bare sette radiatoren vertikalt istedefor horisontalt, men er glad de valgte det og frunk istedenfor. Bruker min nesten hver dag.

Skal sies at jeg ikke har motorisert bakluke så ikke spesielt enklere å gå bak bilen med handleposer enn å slenge dem fremme.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, sverreb said:

Produsenten må også legge inn noen titalls kg i plastinnlegg, dempere servoer o.l. 

Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning.

Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning.

Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene.

Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil)

Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på..

bmw-i4-m50-2022-734383.jpg

2020-mercedes-benz-eqc-drive-116-1558020258.jpg

Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. 

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.b35d891e439acc072bf33a1e2034db80.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på..

bmw-i4-m50-2022-734383.jpg

2020-mercedes-benz-eqc-drive-116-1558020258.jpg

Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. 

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.b35d891e439acc072bf33a1e2034db80.jpg

Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? 

Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Duriello said:

Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? 

Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes.

4jkvw4mtw4t51.webp

Det du ser der er varmepumpen og kjølesystemet til bilen.
Tesla har mye av elektronikken sin under baksetet i bilen istedefor under panseret.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv 2 elbiler..en med frunk.. en uten..

Jeg bruker ikke frunken til noe og synes det ble litt upraktisk å måtte forholde meg til 2 "bagasjerom".

Har ikke noe imot frunk,men finner lite verdi i det.  Dette vil garantert variere fra person til person, men for meg føles det enklere å tenke at bagasje alltid er bak.

Om det er noen tekniske fordeler å velge det ene fremfor det andre vites ikke. Men dersom man som produsent ikke trenger å bruke ressurser på å designe en frunk..så kan det jo gi enklere utvikling?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har TM3 og etter 6 år eierskap har det blitt slik at frunken brukes til ting av 3 ulike kategorier:

• ting som trengs når bagasjerom bak gjerne allerede er full: ladekabel på reise, stropper til taklast når annen last er allerede i bagasjerom bak
  • liten flaske spylervæskekonsentrat - påfylling er jo i frunken, liten kanne med vann til uttynning av spylervæsken eller annet bruk
  • kjølevarer etter handleturen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ett annet bruksområde for frunk (hovedsakelig for småbarnsfamilier) er at man gjerne kan ha en trille der.

Det er praktisk av flere grunner. Den er alltid raskt tilgjengelig når man stopper en plass, og den er alltid skitten når man har brukt den så slipper å grise til bagasjerommet og tingene som befinner seg der.

20250306_083701.thumb.jpg.d8456ea33b3c4414a0e474c6edcd713e.jpg

Porche har forøvrig en ganske snop løsning hvor man bare stryker fingeren nede på panseret for å åpne det. Så det nylig på MKBHD sin Porche 911 video.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...