Complexity Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) 1 hour ago, kremt said: Hvis de designer biler optimalt, og "fra grunnen av" som enkelte kaller det. Hvorfor har da tesla s et helt enormt panser? Samme med tesla y, den har frunk fordi den rett og slett er ca 15 cm lengre enn sine konkurrenter i samme klasse. Man designer dermed en bil med det målet å få en frunk, lang front på bilen som kanskje ellers ikke ville vært nødvendig. Har vel også litt med at Model Y ville sett pussig ut med kort id.3 front.. De kunne lager fronten kortere ved å bare sette radiatoren vertikalt istedefor horisontalt, men er glad de valgte det og frunk istedenfor. Bruker min nesten hver dag. Skal sies at jeg ikke har motorisert bakluke så ikke spesielt enklere å gå bak bilen med handleposer enn å slenge dem fremme. Endret 4. mars av Complexity 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) 20 hours ago, sverreb said: Produsenten må også legge inn noen titalls kg i plastinnlegg, dempere servoer o.l. Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning. Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene. Endret 4. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars 12 minutes ago, Complexity said: Det gjør de jo uansett.. Dekker motorrommet med plast, så tror ikke vekten der har mye betydning. Har ute frunken i min bil 2 ganger i året (demonterer ledbar om sommeren og vasker under der) og den veier ikke mye. Veldig lett å ta ut alene. Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) 8 minutes ago, sverreb said: Ingen plastdeksel i min bil siden det ikke er lagt opp til at sluttbruker trenger å åpne panseret. En konsekvens av at det er en elbil og sluttbruker ikke normalt har behov for å inspisere motorrom. (men du kan naturligvis åpne om du vil) Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på.. Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. Endret 4. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) Complexity skrev (3 timer siden): Varierer nok. Men for å ta raskt eksempel: her er BMW i4 og Mercedes EQC. To biler man ikke skal trenge å åpne panseret på.. Besparelsen i plast kontra dette er neppe så stor.. Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes. Endret 4. mars av Duriello Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) 26 minutes ago, Duriello said: Kun av nyskjerrighet. Hvordan ser det ut under plasten i frunk på teslaen? Edit* Har sett hvordan det er i i4'n, usikker på mercedes. Det du ser der er varmepumpen og kjølesystemet til bilen. Tesla har mye av elektronikken sin under baksetet i bilen istedefor under panseret. Endret 4. mars av Complexity 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Complexity skrev (11 minutter siden): Det du ser der er varmepumpen og kjølesystemet til bilen. Tesla har mye av elektronikken sin under baksetet i bilen istedefor under panseret. Takker. 🙂 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Har selv 2 elbiler..en med frunk.. en uten.. Jeg bruker ikke frunken til noe og synes det ble litt upraktisk å måtte forholde meg til 2 "bagasjerom". Har ikke noe imot frunk,men finner lite verdi i det. Dette vil garantert variere fra person til person, men for meg føles det enklere å tenke at bagasje alltid er bak. Om det er noen tekniske fordeler å velge det ene fremfor det andre vites ikke. Men dersom man som produsent ikke trenger å bruke ressurser på å designe en frunk..så kan det jo gi enklere utvikling? 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Har TM3 og etter 6 år eierskap har det blitt slik at frunken brukes til ting av 3 ulike kategorier: ting som trengs når bagasjerom bak gjerne allerede er full: ladekabel på reise, stropper til taklast når annen last er allerede i bagasjerom bak liten flaske spylervæskekonsentrat - påfylling er jo i frunken, liten kanne med vann til uttynning av spylervæsken eller annet bruk kjølevarer etter handleturen 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mars Del Skrevet 6. mars Ett annet bruksområde for frunk (hovedsakelig for småbarnsfamilier) er at man gjerne kan ha en trille der. Det er praktisk av flere grunner. Den er alltid raskt tilgjengelig når man stopper en plass, og den er alltid skitten når man har brukt den så slipper å grise til bagasjerommet og tingene som befinner seg der. Porche har forøvrig en ganske snop løsning hvor man bare stryker fingeren nede på panseret for å åpne det. Så det nylig på MKBHD sin Porche 911 video. 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet fredag kl 15:39 Forfatter Del Skrevet fredag kl 15:39 obygda skrev (På 4.3.2025 den 21.49): Jeg bruker ikke frunken til noe og synes det ble litt upraktisk å måtte forholde meg til 2 "bagasjerom". Du trenger ikke forholde deg til frunken på noen av bilene dine, selv om den ene teknisk sett har en frunk. Mitt poeng har vært at mange har masse ledig luft under panseret som jeg gjerne vil bruke. Når jeg som småbarnsfar(med hund) er ansvarlig for å pakke bilen føler jeg at jeg får gratis ekstra bagasjeplass med frunken. Jeg skulle derfor ønske den var mer praktisk tilgjengelig. trikola skrev (På 4.3.2025 den 22.12): kjølevarer etter handleturen I min Model Y får jeg stort sett plass til hele ukeshandelen(3 stappfulle poser) med unntak av de gangene vi hamstrer volumiøse ting. Vi er en familie på 4 hvor barna er ett år. Setter så og si alltid handle varer i frunken. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 06:57 Del Skrevet lørdag kl 06:57 Frunken i Model Y gir først og fremst ekstra bagasjeplass når jeg skal på tur. Gjør at bilen bokser over sin egen vektklasse når man trenger plass. Jeg var på to road triper sommeren ‘23 med 4 mennesker og bagasje for 2 uker. Én i model Y og én i BMW X5 (‘23 ikke hybrid). X5 er en mye større bil, merkbart lenger og bredere bagasjerom bak. Men når man kan putte barnevogna under gulvet i bagasjerommet og kjøleboksen i frunken. Så er man kvitt to kolli som tar opp _mye_ plass. Ellers er frunken kjekk for ting som skal holdes kaldt på vinteren. Og i trange parkeringshus og p-plasser, når man har rygget inn (pga den rævva svingradiusen :)) så er det lett å slenge det man har handlet i frunken istedenfor å åle seg imellom bilene og legge det bak. Denne går i frunken 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 07:10 Del Skrevet lørdag kl 07:10 On 3/6/2025 at 8:41 AM, Complexity said: Porche har forøvrig en ganske snop løsning hvor man bare stryker fingeren nede på panseret for å åpne det. Så det nylig på MKBHD sin Porche 911 video. De har en snasen barnevogn og som går i frunken Siklet på sånn, hadde Porsche når 1 ungen kom. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet lørdag kl 10:46 Del Skrevet lørdag kl 10:46 bzzlink skrev (3 timer siden): De har en snasen barnevogn og som går i frunken Siklet på sånn, hadde Porsche når 1 ungen kom. Det var ikke frunk på Panameraen eller? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 10:47 Del Skrevet lørdag kl 10:47 Som sagt så er det mye bedre å ta de 30cm frunken tar i fronten og forlenge bilen bak i stedet. Bilen blir like lang men få mye bedre plass inni 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 11:00 Del Skrevet lørdag kl 11:00 (endret) 44 minutes ago, Trestein said: Som sagt så er det mye bedre å ta de 30cm frunken tar i fronten og forlenge bilen bak i stedet. Bilen blir like lang men få mye bedre plass inni Og bilen vil se helt løk ut? Id.3 skryter jo av å ha veldig kort panser, men da får man jo veldig langt dashbord igjen og ikke så mye ekstra plass? En viss deformasjonsone må man ha uansett. Endret lørdag kl 11:32 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 11:18 Del Skrevet lørdag kl 11:18 Complexity skrev (17 minutter siden): Og bilen vil se helt løk ut? Id.3 skryter jo av å ha veldig kort panser, men da får man jo veldig langt dashbord igjen og ikke så mye ekstra plass? Prøv heller med en VW transporter. Se om det hadde vert lurt med lang front og kortere overbygg 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 11:22 Del Skrevet lørdag kl 11:22 (endret) 1 hour ago, Trestein said: Prøv heller med en VW transporter. Se om det hadde vert lurt med lang front og kortere overbygg Men så er en transporter en helt annen type bil da. Tar man bort 30cm av fronten på Model 3 vil forøvrig forhjulene stikke ut.. den er ganske kompakt selv om den har frunk. Edit: transporter har da veldig stor front? God plass til frunk der om ikke motoren var i veien. ID Buzz har også stort front. De har bare valgt å sette frontruten midt på "panseret" så det ser ut som den er liten. Ser litt snodig ut med speilene så langt bak. Endret lørdag kl 12:20 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 12:22 Del Skrevet lørdag kl 12:22 Complexity skrev (58 minutter siden): Men så er en transporter en helt annen type bil da. Tar man bort 30cm av fronten på Model 3 vil forøvrig forhjulene stikke ut.. den er ganske kompakt selv om den har frunk. Edit: transporter har da veldig stor front? God plass til frunk der om ikke motoren var i veien. Tror vel at 99% av befolkingen skjønner at å forlenge bilen der tverrsnitt er størst gir mest volum. Lenke til kommentar
kremt Skrevet lørdag kl 12:27 Del Skrevet lørdag kl 12:27 1 hour ago, Complexity said: Edit: transporter har da veldig stor front? Det der er ikke transporter, men en rebadget Transit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå