Nimrad Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Det kan godt hende jeg er alene her, men jeg tror jeg ikke burde være alene. Jeg har lenge sett at rene elbilmerker virkelig prioriterer Frunk og stusser over hvorfor ikke flere gjør det. Jeg har levd et par år nå med en bil med frunk hvor jeg da også har automatisk lukking/åpning og synes det er helt fenomenalt. Jeg er nok i en spesiell situasjon med to småbarn og en hund som tar opp halve bagasjerommet bak, men ukeshandlingen passer stort sett perfekt i Frunken for vår familie. Jeg ser så ofte at det enten ikke finnes frunk, den kun kan romme ladekabel eller så har den hvertfall ikke automatisk lukking/åpning slik de fleste har på bagasjerommet bak for tiden. Jeg har blant annet falt litt for BMW i det siste, men i7 har kanskje bransjens lengste panser uten å klare å få plass til noe lagring i det hele tatt. Audi tar ekstra betalt for plasten som trengs for å lage frunk i sin nye e-tron... Hvorfor? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden * Lagring foran er problematisk for kollisjonssikkerhet (ikke kollisjonstesting, da er den tom, men faktisk sikkerhet) * Lagring foran betyr enda en luke som må designes slik at den er enkel å komme inn i med alt det det innebærer av servoer, dempere, plastdeksler og låser. Med en ekstra komplikasjon at panseret må ha dobbel lås. Mer kostnad, mer som kan gå i stykker. * Ett sted må bilens tekniske utstyr være. Legger man et deksel og lagringrom foran også betyr det at tilkomst blir vanskeligere, og komponenter må gjerne flyttes. Det gjør reparasjoner og alminnelig service vanskeligere. Tettest mulig er ikke nødvendigvis det eneste kriteriet for hva som er hensiktsmessig i hvordan en bil bør designes. * Biler som vil oppnå maksimal largingskapasitet (som alldeles ikke er den viktigste prioriteten i alle markeder, spesiellt ikke for den ovenfornevnte i7) kan heller dra kupeen forover og øke kapasiteten bak. (man må ikke ha et langt panser for god kollisjonsytelse) * For alle scenarier der et separat lagringsrom foran en praktisk finnes det (minst) ett scenario hvor det at lagringen er delt på flere rom er upraktisk. 3 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 23 minutes ago, sverreb said: Ok Du får starte med å poste en bedre markedsført elbil med kort snute. Så kan du argumentere. Ellers har vi situasjonen hvor motorrom == karosseri == videreføres. Noe Tesla og er skyldig på til sin Lotus Tesla. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 3 minutes ago, del_diablo said: Ok Du får starte med å poste en bedre markedsført elbil med kort snute. Så kan du argumentere. Ellers har vi situasjonen hvor motorrom == karosseri == videreføres. Noe Tesla og er skyldig på til sin Lotus Tesla. Jeg har ingen anelse hva du prøver å si eller komme frem til her. 3 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 8 hours ago, Nimrad said: Hvorfor? Fordi elbiler uten frunk er som regel designet som bensinbiler og det er for mye arbeid å flytte alle komponentene for lage frunk. Selv når de tradisjonelle produsentene lager bilen som elbil "fra grunnen av", så gjør de egentlig ikke det - de nekter å bruke tid på å gjøre ting på en annen måte, fordi de heller vil spare penger på å bruke gammel kunnskap og komponenter. Resultatet er dårligere plass til både frunk, bagasje og passasjerer. Endret 3 timer siden av John-B Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 minutes ago, sverreb said: Jeg har ingen anelse hva du prøver å si eller komme frem til her. Jeg påstår dine påstander faller på sin egen urimelighet av sirkulær logikk. Så jeg spør igjen: Hvorfor LANG nese, over KORT nese, vis nesen gi område å sette deformasjonmateriale til kollisjonsdemping? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Just now, John-B said: Fordi elbiler uten frunk er som regel designet som bensinbiler og det er for mye arbeid å flytte alle komponentene for lage frunk. Hæ? Plass til frunk blir det når du designer en elbil som om den hadde en stor motor foran og så utelater den. En bil designet fra bunnen av som elbil får stort sett bare plass til frunk i bakhjulsdrevene varianter av platformer som har en opsjon for firehjulsdrift. (I.e. man får frigitt plassen en motor foran ville tatt) 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, del_diablo said: Jeg påstår dine påstander faller på sin egen urimelighet av sirkulær logikk. Så jeg spør igjen: Hvorfor LANG nese, over KORT nese, vis nesen gi område å sette deformasjonmateriale til kollisjonsdemping? Det høres ut som om du vil diskutere kollisjonsytelse, men du må seriøst formulere deg klarere for at det skal være mulig å forstå hva du vil frem til. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, sverreb said: Det høres ut som om du vil diskutere kollisjonsytelse, men du må seriøst formulere deg klarere for at det skal være mulig å forstå hva du vil frem til. * Lagring foran er problematisk for kollisjonssikkerhet (ikke kollisjonstesting, da er den tom, men faktisk sikkerhet) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 minutes ago, del_diablo said: * Lagring foran er problematisk for kollisjonssikkerhet (ikke kollisjonstesting, da er den tom, men faktisk sikkerhet) Her er punktet hvor du normalt forventes å komme med et motargument i hele sammenhengende setninger. Såfremt det er noe du er uenig i vel og merke. Det er ikke klart for meg hva du vil frem til enda. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Just now, sverreb said: Her er punktet hvor du normalt forventes å komme med et motargument i hele sammenhengende setninger. Såfremt det er noe du er uenig i vel og merke. Det er ikke klart for meg hva du vil frem til enda. Argumentet mitt står fortsatt i tredje posten. Litt enklere reformulert: Fordi man begynte å bygge mer seriøse elbiler på andre bilers karosseri, dermed fikk man med lang snute på kjøpet, og dermed plassen til en frunk. Lotus skall og Mercedes karosseri -> Plass til overs -> Frunk -> S 3 X Y Frunk Man kan videre dra trådstarters spørsmål litt videre, og spørre hvorfor gulvet på bagasjerommet ikke går ned til der hvor drivstofftanken ville ha bunnet ut på en fossilbil. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 10 minutes ago, sverreb said: Hæ? Plass til frunk blir det når du designer en elbil som om den hadde en stor motor foran og så utelater den. En bil designet fra bunnen av som elbil får stort sett bare plass til frunk i bakhjulsdrevene varianter av platformer som har en opsjon for firehjulsdrift. (I.e. man får frigitt plassen en motor foran ville tatt) Hadde det du skrev stemt, ville ikke TS trengt å lage denne tråden. Det er ikke slik at ved å ta ut motoren så er det automatisk plass til frunk. Om du tar av dekslene på biler uten frunk ser du at det er masse som står i veien. Hvilke elbiler designet fra en ikke-tradisjonell produsent er det som ikke har funk i firhjulsutgave? Ekte elbil produsenter som Tesla, Lucid, Rivian klarer å designe biler optimalt, og dermed har plass til frunk. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Just now, John-B said: Hadde det du skrev stemt, ville ikke TS trengt å lage denne tråden. Det er ikke slik at ved å ta ut motoren så er det automatisk plass til frunk. Om du tar av dekslene på biler uten frunk ser du at det er masse som står i veien. Jeg sa ikke at det er automatisk. Jeg sa at en bil som er designet som en elbil og ikke har fraværende tilvalgsutstyr foran vil ikke ha noe plass til en frunk med mindre det å ha en frunk av en eller annen grunn er noe poeng i seg selv (I.e. produsenten er villig til å prioritere bort noe for å få plass til en frunk. 3 minutes ago, John-B said: klarer å designe biler optimalt Det finnes ikke noe slikt. Alle design må inngå kompromisser. Det finnes ikke 'optimalt' det finnes kun forskjellige vektinger av prioriter. Personlig prioriterer jeg en frunk et stykke under solbrilleholder i midtkonsoll og paraply i døra. At bilprodusenter ofte prioriterer bort frunk forstår jeg svært godt. Trådstarter prioriterer anneledes og det er jo helt greit, men problemstillingen var hvorfor ikke alle prioriterer frunk, noe mitt innlegg var ment å svare på. Men naturligvis det hoppet over det viktigste: Det er ikke viktig for så mange, og bilprodusentene vet det. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 16 minutes ago, del_diablo said: Argumentet mitt står fortsatt i tredje posten. Litt enklere reformulert: Fordi man begynte å bygge mer seriøse elbiler på andre bilers karosseri, dermed fikk man med lang snute på kjøpet, og dermed plassen til en frunk. Ja som jeg sa ovenfor, så er et minstekrav at du har ellers utnyttet plass under panseret. Men det i seg selv er ikke nok for å ta inn en frunk. Produsenten må også legge inn noen titalls kg i plastinnlegg, dempere servoer o.l. Og så må man forholde seg til at produsenten kan ikke vite hva kunden legger i frunken. Dermed blir det helt umulig å si hva frunkens innhold gjør med kollisjonsytelsen. Kanskje ingenting, kanskje legger noen bowlingballen sin der og får den i fanget ved en kollisjon. Jeg antar de fleste produsenter som har frunk tester og simulerer bilen med tom frunk og kaller det godt nok. Men jeg forstår godt at ikke alle produsenter er fornøyde med det. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden John-B skrev (1 time siden): Selv når de tradisjonelle produsentene lager bilen som elbil "fra grunnen av", så gjør de egentlig ikke det - de nekter å bruke tid på å gjøre ting på en annen måte, fordi de heller vil spare penger på å bruke gammel kunnskap og komponenter. Ingen bilprodusenter gjør det, hverken "tradisjoneller" eller andre. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Fordi antallet mennesker som ikke greier seg med bagasjerommet til ukehandelen antagelig er mikroskopisk, og de fleste er mer enn fornøyd med en plass å putte ladekabelen. Det er rett og slett ikke noe folk bryr seg om når de kjøper bil. Å lage til en skikkelig "frunk" koster kanskje ikke allverden, men når du ganger det opp med potensielt millioner av biler, blir det penger likevel. Du nevner elektrisk åpning og lukking, dette er noe som faktisk hadde vært en ganske stor utgtift, som de egentlig ikke kunne hentet inn igjen gjennom mersalg eller økt pris. Det er også enda en ting som kan bli ødelagt, med reklamasjonsutgifter og irriterte kunder som konsekvens, som med enkelte Tesla biler. Endret 2 timer siden av likferd Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden For alle som har vert borti en folkevogn eller porsche vet at å ha bagasjerom der bilen er lavest og har hjulkasser for hjul som kan svinge er rimelig dårlig. Min bil kunne sikkert hatt plass til frunk, men hvem ville ha brukt den? Kona har aldri åpnet panseret og bruker selfølgelig den motoriserte bak trunken. Hva skulle jeg ha liggende der? Arbeids PC? Matpakke? Ille nok å åpne panseret for å fylle spylerveske to ganger i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå