trn100 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken. Det er skikkelig kvinneundertrykkende. Gå og brenn en heks eller finn på noe annet fornuftig du 😉 Endret 4 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Her er en oversikt over kvinnesyn i forskjellige religioner. Hovedtråden som går igjen er noe sånn som et kvinner skulle være mannens eiendom, var underordnet mannen osv. Hvordan er kvindesynet i verdens fem store religioner? | Kristeligt Dagblad 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (26 minutter siden): Jeg bryr meg fint lite hva "jesus" skal ha ment med et eventuelt budskap. Det jeg bryr meg om er hvordan kristendommen og andre religioner opp gjennom tiden har behandlet nevnte grupper. Religion er kvinneundertrykkende, det kommer man ikke bort i fra. Debatt, Meninger | Tradisjon og religion må utfordres i møte med kvinnekampen Gud er mann, englene er menn, paven er det og kardinalen er mann. Alle disse religionene er påfallende mannsdominerte. Dette er grunnleggende for den religiøse forståelsen, og påvirker derfor også samfunnet, sier psykologen og forfatteren. - Religion hindrer likestilling (gammel artikkel, men omtrent like aktuell i dag) At Gud er mann har jeg aldri hørt noen si før. Gud er vel et guddommelig vesen. Engler er også åndelige vesen. Men mennesket er skapt i Guds bilde til mann og kvinne. Ikke for å undertrykkes men for å utfylle hverandre. Kvinnene hadde lederroller i den første kristne perioden som jeg diskuterer i denne tråden. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (4 minutter siden): Gå og brenn en heks eller finn på noe annet fornuftig du 😉 Du skal ikke tale hardt til en gammel mann. Når du formaner ham, så tal til ham som til en far. Yngre menn skal du behandle som brødre, 2 eldre kvinner som mødre og yngre kvinner som søstre, i renhet. 3 Enker skal du hedre og støtte. Trenger du flere undertrykkende vers? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Du skal ikke tale hardt til en gammel mann. Når du formaner ham, så tal til ham som til en far. Yngre menn skal du behandle som brødre, 2 eldre kvinner som mødre og yngre kvinner som søstre, i renhet. 3 Enker skal du hedre og støtte. Trenger du flere undertrykkende vers? Et lite snev av intelligens er vel det som trengs? 😉 Maken til galskap! 😄 Endret 4 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (6 minutter siden): Her er en oversikt over kvinnesyn i forskjellige religioner. Hovedtråden som går igjen er noe sånn som et kvinner skulle være mannens eiendom, var underordnet mannen osv. Hvordan er kvindesynet i verdens fem store religioner? | Kristeligt Dagblad Kvindesynet i den tidlige kristendom var mere tolerant, end det omgivende samfunds syn på kvinder, hvor kvinden blev betragtet som mandens ejendom. Det er denne perioden jeg diskuterer i denne tråden. Noe av det som gjorde at den tidlige kristendommen vokste så raskt i Romerriket. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Kvindesynet i den tidlige kristendom var mere tolerant, end det omgivende samfunds syn på kvinder, hvor kvinden blev betragtet som mandens ejendom. Det er denne perioden jeg diskuterer i denne tråden. Noe av det som gjorde at den tidlige kristendommen vokste så raskt i Romerriket. Jeg gir meg fullstendig over altså? Fatter ikke at det er mulig å være så innsnevret som noen er? 😮 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (2 minutter siden): Et lite snev av intelligens er vel det som trengs? 😉 Maken til galskap! 😄 Blir det for mye kjærlighet for deg😉 På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, Vis henne ære, Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Blir det for mye kjærlighet for deg😉 På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, Vis henne ære, Snarere litt i overkant mye mental forkvakling 😉 Men vi får ta det igjen en annen gang kompis! Jeg klarer ikke alt for mye religion på en gang. Kjenner fanden og frykten for ikke å komme til himmelen river og sliter i meg! 😄 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (1 minutt siden): Snarere litt i overkant mye mental forkvakling 😉 Jeg skjønner, på tide å la kroppen hvile. Du får prøve å sove godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå