Wall Dorf Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden PÃ¥inter skrev (15 minutter siden): Du forstår nok feil.🙂 Det er det alltids rom for å gjøre. Gal.4.19 viser til 1.Kor.4.(14-) 15: Jeg skriver ikke dette for å gjøre dere skamfulle, men for å vise dere til rette som mine elskede barn. 15 For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre. Det var jeg som ble deres far i Kristus Jesus da jeg ga dere evangeliet. Fortsatt feil? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Abigor skrev (2 timer siden): Jeg vil ikke si misforstått budskap. Men kanskje et gjennomforstått budskap? "Dere må ikke tenke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd" Hvis man ville ønske fred så burde man valgt en person med et fredelig budskap, ikke sønnen av en krigsgud. Jeg forstår. Det jeg ønsker å diskutere i denne tråden er hvordan kristendommen kunne vokse så mye i den første periode. Før statsmakten blandet seg inn. Det du tar opp her kunne vi diskutert under andre innlegg som. Gud i det gamle testamente. En krigsgud? Ble kristendommen utbredt med sverd? Men siden du nevner Matteus 10:34: "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden! Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd." Dette verset kan virke utfordrende å forstå hvis man tenker på Jesus som Fredsfyrsten (Jes 9:6) og han som lærer å elske sine fiender (Matt 5:44). Likevel gir det mening i lys av hvordan Jesu budskap skaper skille mellom mennesker. Jesu budskap utfordrer mennesker og krever en avgjørelse. Når noen velger å følge ham, kan det føre til konflikt, selv innen familier og samfunn. Dette "sverdet" er ikke et bokstavelig våpen, men en metafor for den splittelsen som oppstår når noen velger troen og andre avviser den. Dette ser vi i versene etter (Matt 10:35–36), hvor Jesus beskriver hvordan selv familiebånd kan bli brutt på grunn av ham. Jesus kan også sikte til den åndelige kampen som følger med å være en disippel. Paulus bruker lignende språk når han snakker om "Åndens sverd, som er Guds ord" (Ef 6:17). Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Wall Dorf skrev (14 minutter siden): Takk! Godt å høre! Ikke så ofte man blir trodd. Hvis du bare leser fra Esek.5.5-10, så ser du litt av problemstillingen? Har du mulighet å linke / beskrive det noe mer? Finner ikke noe med å Google, og eier ikke en bibel. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Wall Dorf skrev (11 minutter siden): Det er det alltids rom for å gjøre. Gal.4.19 viser til 1.Kor.4.(14-) 15 Det er nok mer som skal til for å forstå skriften enn å bruke krysshenvisninger @Wall Dorf. Da sa Ånden til Filip: «Gå bort til vognen og hold deg tett opptil den.» 30 Filip sprang bort, og da han hørte at han leste fra profeten Jesaja, spurte han: «Forstår du det du leser?» 31 «Hvordan skal jeg kunne forstå», sa han, «når ingen forklarer det for meg?» Så ba han Filip komme opp i vognen og sette seg ved siden av ham. …….Da tok Filip til orde. Han begynte med dette skriftstedet og forkynte evangeliet om Jesus for ham. Endret 4 timer siden av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (28 minutter siden): Det gjelder all religion. Men kanskje spesielt kristendommen, siden det er den jeg har mest erfaring med. Grunnlaget hos meg ligger i hvordan religionen undertrykker grupper som f.eks kvinner og homofile. Interessant. Når en studerer hvilke grupper som var mest mottakelige for kristendommens budskap i romerriket finner vi kvinner og slaver. De som var undertrykt tok imot de gode nyhetene om frihet og likeverd. I Markus evangeliet som var skrevet spesielt for romere omtales Jesus' møte med kvinner ved åtte forskjellige anledninger. Disse møtene viser hvordan Jesus brøt med datidens normer og ga kvinner en viktig plass i sin tjeneste. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (8 minutter siden): Har du mulighet å linke / beskrive det noe mer? Finner ikke noe med å Google, og eier ikke en bibel. Du kan sikkert bruke nettbibelen: Esekiel 5 - Nettbibelen Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Fordi de var få kristne på den tiden. Hvis kristendommen har to medlemmer, og de to klarer å konvertere to til. Så har religionen vokst med 100%. Det høres imponerende ut, helt til man ser på tallene bak. 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): «Forstår du det du leser?» 31 «Hvordan skal jeg kunne forstå», sa han, «når ingen forklarer det for meg?» Så ba han Filip komme opp i vognen og sette seg ved siden av ham. …….Da tok Filip til orde. Han begynte med dette skriftstedet og forkynte evangeliet om Jesus for ham. Ja, det er helt riktig at Bibelen har begrensninger i bruk, den er forseglet, men tror kanskje det kun var for sitt eget folk hvis du blar deg til fortellingen om byen Ariel (Jes.29.9-12) Ellers både i Dan. og Åp.5.2-5 Løven av Juda (1.Mos.49.9) Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Wall Dorf skrev (17 minutter siden): Du kan sikkert bruke nettbibelen: Esekiel 5 - Nettbibelen Takk for linken. Men det var ikke spesielt hyggelig lesing... Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Wall Dorf skrev (6 minutter siden): Ja, det er helt riktig at Bibelen har begrensninger i bruk, den er forseglet Nei, den er åpen for alle. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden (endret) mellomkjøttet skrev (18 minutter siden): Fordi de var få kristne på den tiden. Hvis kristendommen har to medlemmer, og de to klarer å konvertere to til. Så har religionen vokst med 100%. Det høres imponerende ut, helt til man ser på tallene bak. Ja, ikke sant. Jeg skrev i mitt første innlegg: En jevn vekstrate på 40 % per tiår ville da føre til omtrent 33,8 millioner kristne innen år 350 e.Kr., noe som ville utgjøre 50 - 60 % av befolkningen i Romerriket. Saken er den at dette at veksten fortsatte til år 350 og muligens videre. Det er imidlertid denne perioden jeg er interessert i. Jeg stiller spørsmål omkring hvordan dette var mulig uten at kristendommen hadde en statsmakt i ryggen. Da må det jo ha vært noe ved budskapet - selve innholdet - som gav grunnlag for denne veksten. Dette var jo også en periode med sterk forfølgelse av de kristne. Mange ble drept for sin tro. Markus evangelium var skrevet spesielt for romere. Jeg tenker at noe av grunnen til veksten er å finne i dette evangeliets innhold. https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/MRK/MRK.1 Endret 4 timer siden av Kjell Sande La inn link til Markusevangeliet 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (21 minutter siden): Interessant. Når en studerer hvilke grupper som var mest mottakelige for kristendommens budskap i romerriket finner vi kvinner og slaver. De som var undertrykt tok imot de gode nyhetene om frihet og likeverd. I Markus evangeliet som var skrevet spesielt for romere omtales Jesus' møte med kvinner ved åtte forskjellige anledninger. Disse møtene viser hvordan Jesus brøt med datidens normer og ga kvinner en viktig plass i sin tjeneste. Jeg bryr meg fint lite hva "jesus" skal ha ment med et eventuelt budskap. Det jeg bryr meg om er hvordan kristendommen og andre religioner opp gjennom tiden har behandlet nevnte grupper. Religion er kvinneundertrykkende, det kommer man ikke bort i fra. Debatt, Meninger | Tradisjon og religion må utfordres i møte med kvinnekampen Gud er mann, englene er menn, paven er det og kardinalen er mann. Alle disse religionene er påfallende mannsdominerte. Dette er grunnleggende for den religiøse forståelsen, og påvirker derfor også samfunnet, sier psykologen og forfatteren. - Religion hindrer likestilling (gammel artikkel, men omtrent like aktuell i dag) 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg er egentlig mer opptatt av den eventyrlige reduksjonen av alle former for religiøs overbevisning vi har sett de siste 50 årene hvilket jeg er overbevist om at handler om en generell økende intelligens, selv om f.eks. USA står som et unntak... 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (4 minutter siden): Jeg er egentlig mer opptatt av den eventyrlige reduksjonen av alle former for religiøs overbevisning vi har sett de siste 50 årene hvilket jeg er overbevist om at handler om en generell økende intelligens, selv om f.eks. USA står som et unntak... Intelligens er en ting. (og der er jeg enig med deg). En annen ting er at det har sammenheng med velstandsnivået. Når man ikke er så fattig og ikke har det så kjipt så er det desto mindre årsak til å tro på noe som skal gi fremtidig håp. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (6 minutter siden): Jeg bryr meg fint lite hva "jesus" skal ha ment med et eventuelt budskap. Det jeg bryr meg om er hvordan kristendommen og andre religioner opp gjennom tiden har behandlet nevnte grupper. Religion er kvinneundertrykkende, det kommer man ikke bort i fra. Debatt, Meninger | Tradisjon og religion må utfordres i møte med kvinnekampen Gud er mann, englene er menn, paven er det og kardinalen er mann. Alle disse religionene er påfallende mannsdominerte. Dette er grunnleggende for den religiøse forståelsen, og påvirker derfor også samfunnet, sier psykologen og forfatteren. - Religion hindrer likestilling (gammel artikkel, men omtrent like aktuell i dag) Rart det er to menn so uttaler seg i lenkene dine. Spør heller kristne kvinner selv, om hvor undertrykte de føler seg. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Rart det er to menn so uttaler seg i lenkene dine. Spør heller kristne kvinner selv, om hvor undertrykte de føler seg. I grunnen mer rart at det finnes mennesker, uansett kjønn, som ikke har innsett dette faktum enda, men det forklarer hvorfor det fremdeles foregår... 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): I grunnen mer rart at det finnes mennesker, uansett kjønn, som ikke har innsett dette faktum enda, men det forklarer hvorfor det fremdeles foregår... Eller at noen krenkes på andres vegne, det er også populært idag. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Eller at noen krenkes på andres vegne, det er også populært idag. Det kalles omtanke og respekt og handler om å virkelig bry seg im andre og ikke bare forherlige små feige maktmennesker... 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Det kalles omtanke og respekt og handler om å virkelig bry seg im andre og ikke bare forherlige små feige maktmennesker... På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken. Det er skikkelig kvinneundertrykkende. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (19 minutter siden): Jeg er egentlig mer opptatt av den eventyrlige reduksjonen av alle former for religiøs overbevisning vi har sett de siste 50 årene hvilket jeg er overbevist om at handler om en generell økende intelligens, selv om f.eks. USA står som et unntak... Hmm. Det kunne vært interessant å studere dette også. Nyateismen gjorde et innhugg for 15-20 år siden i den vestlige verden. Men ting tyder på at flere vender seg bort fra den nå. Folk trenger noe å tro på. Men det kan vi ta i en annen tråd. I Afrika, Asia og Sør-Amerika har vi andre trender - om du vil snakke om unntak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå