Gå til innhold

Kristendommen hadde en eventyrlig vekst i Romerriket de første hundre år - hvorfor?

Anbefalte innlegg

trn100 skrev (3 minutter siden):

Tvert om, vi hadde hatt det mye bedre og hadde hatt mye mindre og bekymre oss for! Bare se på meg! Jeg har aldri vært redd for noen av de og har et fantastisk liv!  Men du mener straffen min kommer og jeg kommer til å havne hos mannen med horn? 😉

Jeg tror mer på Darwin og vitenskap enn eventyr vet du!

Naturvitenskapen er helt taus når det gjelder dette. Naturvitenskap vet heller ikke hva energi er for noe. Naturvitenskap tar utgangspunkt i det vi kan observere og måle. 

Andre vitenskaper som filosofi sier at "noe" ikke kan komme av "ingenting".

Du må velge din egen variant av hva som står bak. Darwin og vitenskap kan si noe om det som har blitt til.

Et godt liv er å leve mens vi lever. Hva som skjer når vi dør hører evigheten til. Jeg tror at Gud en dag dømmer alle mennesker. Men jeg aner ikke hvordan Gud dømmer andre. Jeg er ansvarlig for mitt liv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke forklare meg hva som venter meg som ikke troende? Hvilke forferdelige mareritt jeg står ovenfor når jeg dør?

Jeg tror på en himmel og et helvete (en fortapelse). Himmelen blir et sted der Gud er til stede. Helvete er et sted hvor Gud ikke er tilstede. Derfor tenker jeg at folk får kommer til det stedet de vil. Å være i himmelen vil ikke være noe hyggelig for en som ikke liker Gud.

Når det er sagt, så tror jeg at alle står fritt til å velge. Det fine med å velge Gud, er alt det gode man opplever her i dette livet. Rettferdighet, fred og glede er gode frukter. Frihet, kjærlighet og vennskap også. Hensikt og mening med livet kan alle mennesker finne, men ikke sett i forhold til evigheten.

Gud elsker alle mennesker. Han vil ikke at noen skal gå fortapt. Han har satt en åpen dør foran alle mennesker.

• Liker 1
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Et godt liv er å leve mens vi lever. Hva som skjer når vi dør hører evigheten til. Jeg tror at Gud en dag dømmer alle mennesker. Men jeg aner ikke hvordan Gud dømmer andre. Jeg er ansvarlig for mitt liv.

Da er vi enige om noe grunnleggende og noe som selv religiøse burde respektere! Hvorfor trenger vi da slike misjonærer som deg som forteller alle andre hva de gjør feil? Hvorfor ikke bare la folk få leve sine egne liv som best de kan og slutte å skremme svake mennesker med den himmelske forbannelse? 😉

Jeg vet jo disiplene fikk en oppdrag, men er det like aktuelt i dag med den skremselspropaganden dere forfekter?

Hvis du er ansvarlig for ditt liv og overlater til andre å ta ansvar for sine, hvorfor lager du da den ene tråden etter den andre om dette temaet? Kan du ikke bare leve ditt eget liv og overlate vært til oss?

Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Jeg tror på en himmel og et helvete (en fortapelse). Himmelen blir et sted der Gud er til stede. Helvete er et sted hvor Gud ikke er tilstede. Derfor tenker jeg at folk får kommer til det stedet de vil. Å være i himmelen vil ikke være noe hyggelig for en som ikke liker Gud.

Når det er sagt, så tror jeg at alle står fritt til å velge. Det fine med å velge Gud, er alt det gode man opplever her i dette livet. Rettferdighet, fred og glede er gode frukter. Frihet, kjærlighet og vennskap også. Hensikt og mening med livet kan alle mennesker finne, men ikke sett i forhold til evigheten.

Gud elsker alle mennesker. Han vil ikke at noen skal gå fortapt. Han har satt en åpen dør foran alle mennesker.

Men Gud skapte helvetet også, for å gjøre ting litt ekstra vanskelig? 😉

trn100 skrev (1 minutt siden):

Men Gud skapte helvetet også, for å gjøre ting litt ekstra vanskelig? 😉

Det vet jeg ikke. Jeg tenker at det kommer et skille. Gud ønsker at så mange som mulig skal velge himmelen. 

Aldri har det levd så mange mennesker på jorden som nå. Jeg tror at tiden nærmer seg, og at mange mennesker vil ta gode valg.

Markusevangeliet er like kraftfullt som for 2000 år siden. En ny grasrotbevegelse er på gang. Denne gangen er ikke målet å omvende Romerriket, men å befolke himmelen.

Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg tenker at det kommer et skille. Gud ønsker at så mange som mulig skal velge himmelen. 

Aldri har det levd så mange mennesker på jorden som nå. Jeg tror at tiden nærmer seg, og at mange mennesker vil ta gode valg.

Markusevangeliet er like kraftfullt som for 2000 år siden. En ny grasrotbevegelse er på gang. Denne gangen er ikke målet å omvende Romerriket, men å befolke himmelen.

Med all respekt @Kjell Sande, jeg synes du er et fantastisk flott menneske! Hvis din Gud ikke synes vi andre er det også er det han det er noe feil med...

Endret av trn100
trn100 skrev (6 minutter siden):

Med all respekt @Kjell Sande, jeg synes du er et fantastisk flott menneske! Hvis din Gud ikke synes vi andre er det også er det han det er noe feil med...

Takk. Jeg setter pris på at du sier det. Alle mennesker er like verdifulle. Du er en av Guds favoritter. 

Gud døde for deg, det handler påsken om

Hvis Gud ikke finnes kan han ikke elske 

Men uansett kan jeg si at jeg liker deg.

• Hjerte 1
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Takk. Jeg setter pris på at du sier det. Alle mennesker er like verdifulle. Du er en av Guds favoritter. 

Gud døde for deg, det handler påsken om

Det er gjensidig, og vi er jo ikke uenige om målet, bare forutsetningene...

• Liker 1
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Naturvitenskapen er helt taus når det gjelder dette. Naturvitenskap vet heller ikke hva energi er for noe. Naturvitenskap tar utgangspunkt i det vi kan observere og måle. 

Naturvitenskapen vet da mye om energi, og som du sier, sier noe om alt som vi kan observere at påvirker virkeligheten. At noen kommer med påstander om ting som på ingen måte kan observeres, er ikke en svakhet ved naturvitenskapen, men en svakhet ved disse påstandene.

Vi har beviselig sett gang på gang opp gjennom historien at folk som har kommet med slike påstander har tatt feil, men allikevel fortsetter mange å være like sikre når de kommer med slike påstander.

Sitat

Hvorfor gjentar du denne stråmannen, selv om du vet at det er en stråmann? 

• Liker 1
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Du har helt rett i at jeg i motsetning til deg ikke ønsker å leve i en himmel styrt av Bibelens Gud, men så tror vel ikke du på Bibelen når den beskriver alle bestialitetene Gud står bak?

Mener du at helvete ikke er en straff, kun fravær av samvær med gud? Hvordan stemmer dette med alle de grusomme straffene Gud så lett drysser over mennesker i følge Bibelen?

Sitat

Når det er sagt, så tror jeg at alle står fritt til å velge.

Det tror ikke jeg. Jeg tror ikke du er i stand til fritt å velge å tro på noe helt annet her og nå, og ikke jeg heller, men det er en helt annen (og etter min mening, en mer interessant) diskusjon.

Sitat

Det fine med å velge Gud, er alt det gode man opplever her i dette livet. Rettferdighet, fred og glede er gode frukter. Frihet, kjærlighet og vennskap også. Hensikt og mening med livet kan alle mennesker finne, men ikke sett i forhold til evigheten.

Hvorfor knytter du disse tingene opp mot å velge gud? Jeg har definitivt ikke valgt Gud, men opplever en enorm glede over livet, med frihet, kjærlighet, vennskap og annet, og har definitivt mening i livet mitt.

Rettferdighet derimot, ser jeg stor mangel på, både i verden og i Bibelen.

Hva mener du med å knytte disse tingene opp mot å velge Gud?

• Liker 1
Kjell Sande skrev (10 timer siden):

Det skal nevnes at de eneste som tror at noe kommer fra ingenting er religiøse som velger å tro dette på de ateistene de diskuterer med sine vegne, dette med "skapt fra ingenting" er definitivt en religiøs oppfinnelse som de liker å tvinge på ikketroende, jeg tror det er svært få ateister som tror universet faktisk kom fra ingenting, og det har eller ingenting med naturvitenskap å gjøre. 

Det litt åpenbare er at denne guden ikke kan ha skapt seg selv den heller, så hva skapte gudene ?  

Kjell Sande skrev (10 timer siden):

Å tro blindt er det motsatte av en åpen dør, hadde denne guden virkelig hatt en åpen dør så hadde det vært en flyer i kjøttpostkassa mi eller noe lignende, en eller annen kosmisk beskjed fra gudene som indikerte at  sex drugs and rockn roll er rett rundt hjørnet, men jeg har faktisk ikke fått den beskjeden.   

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
skaftetryne32 skrev (52 minutter siden):

Det skal nevnes at de eneste som tror at noe kommer fra ingenting er religiøse som velger å tro dette på de ateistene de diskuterer med sine vegne, dette med "skapt fra ingenting" er definitivt en religiøs oppfinnelse som de liker å tvinge på ikketroende, jeg tror det er svært få ateister som tror universet faktisk kom fra ingenting, og det har eller ingenting med naturvitenskap å gjøre. 

Det litt åpenbare er at denne guden ikke kan ha skapt seg selv den heller, så hva skapte gudene ?  

Big Bang teorien snakker om en begynnelse. Den første årsak tenker jeg er Gud. Noe som ikke er skapt, men har evne til å skape. Naturvitenskapen snakker også en singularitet som eksisterte før Big Bang.

Alle kan åpne øynene og se rundt seg. Forklaringene på hvordan dette kunne bli til varierer.

Jeg tenker at en form for bevissthet og hensikt må til. Andre tenker at det ikke er nødvendig.

skaftetryne32 skrev (57 minutter siden):

tro blindt er det motsatte av en åpen dør, hadde denne guden virkelig hatt en åpen dør så hadde det vært en flyer i kjøttpostkassa mi eller noe lignende, en eller annen kosmisk beskjed fra gudene som indikerte at  sex drugs and rockn roll er rett rundt hjørnet, men jeg har faktisk ikke fått den beskjeden.   

Det er påske. Vi feirer oppstandelsen. Dette er den tydeligste beskjeden en Gud kan gi.

Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Big Bang teorien snakker om en begynnelse.

Starten på the big bang ja, the big bang hadde jo fra vårt perspektiv en start ikke sant ? Men det igjen sier ingenting om hva som kom før, så det at det er ingenting før det blir en ganske voldsom tolkning om ikke ren løgn.

Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Det er påske. Vi feirer oppstandelsen. Dette er den tydeligste beskjeden en Gud kan gi.

Vi feirer vårjevndøgn, det er hva som opprinnelig ble feiret, eldgamle zombie historier er på ingen måte en tydelig beskjed, og jeg skjønner ikke hvordan du kan tro det, eller hvordan du kan forsvare det, tror man ikke på zombieeventyr så brenner man evig i helvete (som er fra norrøn mytologi for øvrig) og dette mener du er en tydelig beskjed ? Denne guden din er virkelig talentløs og ubrukelig om denne guden ikke greier å lage en tydeligere beskjed enn en gammel zombie historie, er alt med zombier en beskjed, zombiefilmer, the walking dead ? Det burde virkelig være mulig å være mer tydelig, men dette er den tydeligste beskjeden en gud kan gi altså ? Dine ord, du vet hva guden kan gjøre og ikke gjøre, ikke stort.  

Kjell Sande skrev (11 timer siden):

Fortsett å gi tilbake med godhet Kjell, la dine handlinger og holdninger definere deg.

«Lev rett blant folkeslagene, så de som baktaler dere og kaller dere onde mennesker, kan se deres gode gjerninger og prise Gud den dagen han kommer.

For det er Guds vilje at dere ved å gjøre det gode skal stoppe munnen på uforstandige og tankeløse mennesker. 

Som frie mennesker skal dere bruke friheten, ikke som skalkeskjul for det onde, men som Guds tjenere.

Vis alle ære, elsk søskenfellesskapet, frykt Gud, gi keiseren ære!»

Bra noen tar poenget.

I en verden med så lite håp som akkurat nå, trenger vi å bli minnet om påskebudskapet. Og om kvinnenes plass i det hele.

Det er interessant å merke seg, at i selve påskefortellingen har kvinnene en mer sentral plass enn de har hatt i de fleste av verdens kirkesamfunn i nær alle årene siden.

la oss holde fast i kjernefortellingen, i budskapet om håp, om forsoning og tilgivelse. Det kan være godt å ha med seg i tider som dette. Enten vi tror eller ikke.

Endret av PÃ¥inter
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Big Bang teorien snakker om en begynnelse. Den første årsak tenker jeg er Gud. Noe som ikke er skapt, men har evne til å skape. Naturvitenskapen snakker også en singularitet som eksisterte før Big Bang.

Her viser du jo at du forstår at vitenskapen (eller ateister) ikke snakker om at Big Bang var begynnelsen til alt og oppsto fra ingenting. 

Kjell Sande skrev (2 timer siden):

At mennsker feirer en av enormt mange forskjellige høytider menneskeheten har feiret gjennom tidene, mener du er den tydeligste beskjeden Gud kan gi? Mener du virkelig dette? 

• Liker 1
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Her viser du jo at du forstår at vitenskapen (eller ateister) ikke snakker om at Big Bang var begynnelsen til alt og oppsto fra ingenting. 

At mennsker feirer en av enormt mange forskjellige høytider menneskeheten har feiret gjennom tidene, mener du er den tydeligste beskjeden Gud kan gi? Mener du virkelig dette? 

Ja jeg tenker at Big Bang er en erkjennelse av at noe startet en gang. I motsetning til Steady State teorien vi hadde før.

Så kan vi reflektere over hva den første årsak var.

Påsken nevnte jeg, som du sikkert skjønner, fordi det stemmer med høytiden vi har akkurat nå.

Påsken er ikke argumentet. Argumentet er at Jesus stod opp fra de døde.

To statistisk uavhengige hendelser som øker den samlede sannsynligheten for at Gud finnes.

Kjell Sande skrev (17 timer siden):

Takk. Jeg har ofte lurt på hva det er du holder på med. For meg virker det som om du bruker bibelen som en hemmelig kodebok. Noen ganger trekker du inn andre skrifter som Tomas evangeliet. Jeg lurer på hva som har fått deg inn i dette mønsteret. Har det noe med daVinci koden å gjøre?

Denne gangen treffer du i alle fall spikeren på hodet. Før jeg forklarer, så la meg henvise til Romerbrevet kapittel 15 vers 4 der Paulus, som hadde god oversikt over hele datidens jødiske bibel, Tanak, som vi kaller det gamle testamente. Paulus skriver at alt som før er skrevet, er skrevet til lærdom for oss, for at det skal gi oss håp og trøst.

Det gamle testamentet handler mest om problemet, og første fase av løsningen. Problemet vil jeg kalle menneskets opprør mot Gud. Jesaja 59,2 kaller det misgjerninger. Andre steder kalles det synd eller overtredelser.

Den første løsningen Gud fant var en mann kalt Enok. Han og Gud fikk så god relasjon at Gud en dag hentet han hjem. Enok har også en bok kalt opp etter seg. Denne boken er ikke med i Bibelen eller Tanak, men du kjenner den gjerne.

Neste steg var Noah og vannflommen. En familie ble reddet av Gud.

Siste steget var at Gud fikk sitt eget folk.

Så kom den fullstendige løsningen gjennom Jesus. Markusevangeliet 10:45 sier at Jesus kom for å gi sitt som en løsepenge for mange.

Her har du funnet et forbilde i det gamle testamentet. Boas.

Hva tenker du om Responsen?

Fint at jeg traff spikerhodet! Har aldri vært borti disse skriftstedene før, men skjønte at jeg kom i kontakt med noe viktig. Har vært borti alt du nevner her, men daVinci koden er nok ikke av interesse for meg. At jeg bruker forskjellige skrifter har å gjøre med at jeg anser alle hellige skrifter for det. Tomas ev. har utdrag av dialoger mellom disiplene og Jesus samt en del læresetninger... Apokryfiske skrifter henviser hyppig til Bibelen, mens den omvendte kontakten er brutt ned siden disse skriftene er tatt ut av vår bibel. Det er litt synd.

Jeg har hele tiden hatt interesse av å løse mysteriene i Bibelen og startet tidlig med å notere ned steder som tok opp samme tema som jeg tidligere har vært nevnt, men ofte med utvidet kunnskap, og som for meg virket å hele tiden tilføye noe nytt. Dette var før internett og nettbibelen kom på tale. Etter hvert så jeg et mønster hvor de forskjellige temaene litt etter litt ga et klart fasit svar. Så du kan godt kalle Bibelen for kodet, for det er nettopp det den er. Prøv å bruke søkeregistret på ordene « øde og tom», det finnes bare to steder, da vil du finne en lignelse om skapelsesberetningen, en metafor for ditt neste treff, som er en forklaring på metaforen, kall det gjerne for pottemakeren og dreieskiven i Jer.18.1-6. Herren vil forme Israel til å gjøre det som er rett. - Jes.1.18:

Kom, la oss gjøre opp vår sak! sier Herren. Om syndene deres er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli hvite som ull. -
Skarlagen og pupur sikter til Åp. 17.3-4 Babel og gullbegeret (Jer.51.7).

Skapelsesberetningen er også tema i NT (eks.: Skapelse og forsoning ved Kristus Kol.1.15-23, så man kan neppe se bort i fra at hele Bibelen er en kodet bok om endetiden.

Endret av Wall Dorf
Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Ja jeg tenker at Big Bang er en erkjennelse av at noe startet en gang. I motsetning til Steady State teorien vi hadde før.

Samtidig hevder jo nesten alle kristne at det var noe som aldri startet (Gud), så her har du en kraftig selvmotsigelse.

I motsetning til Gud så har vi klare beviser for at energi eksisterer og at energi (så vidt vi vet) aldri kan oppstå eller forsvinne, så hvis man først skal anta at det er noe som aldri har oppstått, så hvorfor ikke simpelthen anta at det er energi, og ikke gud?

Sitat

Så kan vi reflektere over hva den første årsak var.

Men helt uten mulighet til å undersøke det, er det eneste korrekte svaret «det vet vi ikke».

Sitat

Påsken er ikke argumentet. Argumentet er at Jesus stod opp fra de døde.

Påstanden er at Jesus sto opp fra de døde. Alle er helt klar over at kristne tror dette, og at kristne feirer dette beviser jo at de tror det, ikke annet.

Kjell Sande skrev (4 timer siden):

To statistisk uavhengige hendelser som øker den samlede sannsynligheten for at Gud finnes.

De to hendelsene er da absolutt ikke uavhengige på noen måte. Feiringen er jo nettopp fordi man tror Jesus sto opp fra de døde. På hvilken måte mener du Jesu oppstandelse og feiringen av denne er to uavhengige hendelser? Jeg har litt utdannelse innen statistikk og sannsynlighetsberegning, men her skjønner jeg virkelig ikke hvordan du tenker. Kan du forklare?

• Liker 1
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Samtidig hevder jo nesten alle kristne at det var noe som aldri startet (Gud), så her har du en kraftig selvmotsigelse.

I motsetning til Gud så har vi klare beviser for at energi eksisterer og at energi (så vidt vi vet) aldri kan oppstå eller forsvinne, så hvis man først skal anta at det er noe som aldri har oppstått, så hvorfor ikke simpelthen anta at det er energi, og ikke gud?

Men helt uten mulighet til å undersøke det, er det eneste korrekte svaret «det vet vi ikke».

Påstanden er at Jesus sto opp fra de døde. Alle er helt klar over at kristne tror dette, og at kristne feirer dette beviser jo at de tror det, ikke annet.

De to hendelsene er da absolutt ikke uavhengige på noen måte. Feiringen er jo nettopp fordi man tror Jesus sto opp fra de døde. På hvilken måte mener du Jesu oppstandelse og feiringen av denne er to uavhengige hendelser? Jeg har litt utdannelse innen statistikk og sannsynlighetsberegning, men her skjønner jeg virkelig ikke hvordan du tenker. Kan du forklare?

1. Jeg er enig med deg at vitenskapen ikke kan forklare hva første årsak er. Men hvor sannsynlig er det at energi alene har ført til alt hele universet, og livet i sitt mangfold uten noe mer input i ligningen. Jeg er helt klar på at jeg mener at Gud alltid har eksistert og at han startet Big Bang.

2. De to statistisk uavhengige hendelsene er Big Bang og Jesu oppstandelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...