Gå til innhold

Kristendommen hadde en eventyrlig vekst i Romerriket de første hundre år - hvorfor?

Anbefalte innlegg

leticia skrev (3 minutter siden):

Vel, det er jeg sterkt uenig i. Om noe, så forsøker heller kristendommen (og andre religioner) å kontrollere og begrense kvinners seksualitet. (Og dermed også til en viss grad menns).

Jeg ser på alle religioner som kvinnefiendtlige.

Å lage trygge rammer omkring, å beskytte, er ikke det samme som å begrense. Kristendommen lagde trygge rammer for å kunne utfolde seg fritt som kvinner i Romerriket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (31 minutter siden):

kristne ble korsfestet, brent og revet i stykker av dyr.

Er dette faktisk sant eller noe kristne først og fremst fant på litt senere ? Har du dokumentasjon ? Ja man finner lett påstander, men er det noe faktisk sannhet i det ? Og om det skjedde, skjedde det fordi de var kristne eller var det andre grunner, f.eks lovbrudd ? Så vidt jeg vet finnes det ingen bevis for at kristne ble behandlet som du sier.

Har du noen gang tenkt over at mye av informasjonen du sitter på muligens har sin opprinnelse i personer/grupper med et ganske dogmatisk syn på kristendommen, og ikke minst andre rivaliserende livssyn ?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Er dette faktisk sant eller noe kristne først og fremst fant på litt senere ? Har du dokumentasjon ? Ja man finner lett påstander, men er det noe faktisk sannhet i det ? Og om det skjedde, skjedde det fordi de var kristne eller var det andre grunner, f.eks lovbrudd ? Så vidt jeg vet finnes det ingen bevis for at kristne ble behandlet som du sier.

Har du noen gang tenkt over at mye av informasjonen du sitter på muligens har sin opprinnelse i personer/grupper med et ganske dogmatisk syn på kristendommen, og ikke minst andre rivaliserende livssyn ?  

La oss undersøke dette sammen. Hva er mer naturlig enn å starte med Store Norske Leksiskon?
https://snl.no/kristenforfølgelser

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

La oss undersøke dette sammen. Hva er mer naturlig enn å starte med Store Norske Leksiskon?

Men har du bevis for det du faktisk påstår ?

Sitat

kristne ble korsfestet, brent og revet i stykker av dyr.

Det er ingen tvil om at kristne har og blir forfulgt å undertrykket, akkurat som det er ingen tvil om at kristne også er å var forfølgerne og undertrykkerne, de er mennesker akkurat som alle andre, dessverre er det ingenting som tyder på at bibelens lære førte til bedre oppførsel, tvert i mot.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

Å lage trygge rammer omkring, å beskytte, er ikke det samme som å begrense. Kristendommen lagde trygge rammer for å kunne utfolde seg fritt som kvinner i Romerriket.

Jeg er mer opptatt av hva religionen betyr i dag. Den er kvinnediskriminerende. Det er fint hvis man evt gjorde det tryggere å være kvinne i Romerriket, men den utviklet seg raskt til å bli kvinneundertrykkende pga Paulus som nevnt. Jeg skal ikke påstå at jeg kan så altfor mye om kristendommen oppigjennom tidende, men se på heksebrenningsprosessen f.eks, det var i hovedsak kvinner som ble utsatt for dette. Og t.o.m. i dag så er det forskjellige regler for kvinner og menn i noen menigheter. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (29 minutter siden):

Kristendommen utfordrer et slikt kvinnesyn ved å vektlegge verdigheten i hvert menneske, det gjensidige ansvaret i relasjoner og kjærlighet som noe selvoppofrende heller enn noe som handler om egen tilfredsstillelse.

i kristendommen så er kvinnen i beste fall mindreverdig og vi verste fall ren eiendom, det er fakta, det er ikke mye som utfordrer det dominerende bronsealder synet på kvinner i kristendommen, og det verste med den er at den dag i dag fremdeles er en hindring for kvinner sin helse og frihet, faktisk ikke bare kvinner, men menn sin helse og frihet også.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen i nt tror Paulus eller Peter sa at menn skulle respektere og behandle kvinnene sine bra, ellers ble ikke deres bønner hørt...

Denne leksen tok en norsk predikant kvinne på misjon i Sør Korea.

Sør koreanske menn var veldig voldelige mot damene før kristendommen kom.

De kristne koreanske mennene behandlet damene sine bra..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

men se på heksebrenningsprosessen f.eks, det var i hovedsak kvinner som ble utsatt for dette. Og t.o.m. i dag så er det forskjellige regler for kvinner og menn i noen menigheter. 

Det skal nevnes at homofile menn ikke engang fikk sin egen brenning, de var å anse som ved, en faggot, en faggot med ved var en bunt med ved, og der har vi dagens ord for homofile fra, en bunt med "ved" som ble slengt på ved heksebrenningene. 

Den siste hekseprosessen kan for øvrig ha skjedd så sent som det nittende århundre, det sier sitt egentlig, likevel vil kristne skryte på seg at de avskaffet menneskeofring 🙄 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Det skal nevnes at homofile menn ikke engang fikk sin egen brenning, de var å anse som ved, en faggot, en faggot med ved var en bunt med ved, og der har vi dagens ord for homofile fra, en bunt med "ved" som ble slengt på ved heksebrenningene. 

Den siste hekseprosessen kan for øvrig ha skjedd så sent som det nittende århundre, det sier sitt egentlig, likevel vil kristne skryte på seg at de avskaffet menneskeofring 🙄 

Ja, homofile er også en gruppe som kristendommen (og andre religioner) ikke har vært (og fremdeles ikke er) noe snill mot. Det handler kanskje om mye av det samme, altså det Jeg skreiv om å kontrollere og begrense folks seksualitet.

Jeg syns denne her holdningen om at kristendommen er så mye bedre enn andre religioner er litt kvalmende... De er av samme ulla alle sammen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (41 minutter siden):

Men har du bevis for det du faktisk påstår ?

Det er ingen tvil om at kristne har og blir forfulgt å undertrykket, akkurat som det er ingen tvil om at kristne også er å var forfølgerne og undertrykkerne, de er mennesker akkurat som alle andre, dessverre er det ingenting som tyder på at bibelens lære førte til bedre oppførsel, tvert i mot.   

Den Romerske historikeren Tacitus skriver på side 365 i boken The Annals of Imperial Rome:

First, Nero had self-acknowledged Christians arrested. Then, on their information, large numbers of others were condemned – not so much for incendiarism as for their anti-social tendencies. Their deaths were made farcical. Dressed in wild animals’ skins, they were torn to pieces by dogs, or crucified, or made into torches to be ignited after dark as substitutes for daylight. Nero provided his Gardens for the spectacle, and exhibited displays in the Circus, at which he mingled with the crowd – or stood in a chariot, dressed as a charioteer. Despite their guilt as Christians, and the ruthless punishment it deserved, the victims were pitied. For it was felt that they were being sacrificed to one man’s brutality rather than to the national interest.

Endret av Kjell Sande
Rettet ordet Annals
Lenke til kommentar
leticia skrev (43 minutter siden):

Jeg er mer opptatt av hva religionen betyr i dag. Den er kvinnediskriminerende. Det er fint hvis man evt gjorde det tryggere å være kvinne i Romerriket, men den utviklet seg raskt til å bli kvinneundertrykkende pga Paulus som nevnt. Jeg skal ikke påstå at jeg kan så altfor mye om kristendommen oppigjennom tidende, men se på heksebrenningsprosessen f.eks, det var i hovedsak kvinner som ble utsatt for dette. Og t.o.m. i dag så er det forskjellige regler for kvinner og menn i noen menigheter. 

Her blander du inn mye. Heksebrenning og kirkepolitikk. Jeg forholder meg til hvordan Jesus behandlet kvinner i Markusevangeliet og hvordan Evangeliet - de gode nyhetene - hadde kraft i seg til å forandre mennsker slik at kvinner ble mer verdsatt. Hvorfor skulle dette være annerledes i dag? Budskapet er jo det samme.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Vel, det er jeg sterkt uenig i. Om noe, så forsøker heller kristendommen (og andre religioner) å kontrollere og begrense kvinners seksualitet. (Og dermed også til en viss grad menns).

Jeg ser på alle religioner som kvinnefiendtlige.

Selv om de som kaller seg kristne skal oppføre seg slik som det her?:

PÃ¥inter skrev (På 4.3.2025 den 0.20):

På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den…

PÃ¥inter skrev (På 4.3.2025 den 0.27):

Du skal ikke tale hardt til en gammel mann. Når du formaner ham, så tal til ham som til en far. Yngre menn skal du behandle som brødre,  2 eldre kvinner som mødre og yngre kvinner som søstre, i renhet. 3 Enker skal du hedre og støtte

Endret av PÃ¥inter
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (42 minutter siden):

i kristendommen så er kvinnen i beste fall mindreverdig og vi verste fall ren eiendom, det er fakta, det er ikke mye som utfordrer det dominerende bronsealder synet på kvinner i kristendommen, og det verste med den er at den dag i dag fremdeles er en hindring for kvinner sin helse og frihet, faktisk ikke bare kvinner, men menn sin helse og frihet også.  

Her må du dokumentere hva du mener. Det er fakta sier du.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (40 minutter siden):

Kanskje du skulle undersøke litt omkring hvordan homofili ble praktisert i Romerriket fram til år 300?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (19 timer siden):

Det er nok heller hans regjeringsstil som beskrives

Ja, regjeringstilen ser slik ut i Esek.32.2, - farao betyr «store hus» og beskriver det kongelige palass i Babel (v11) Forklaringen til dette ligger i at Babel beskrives som et stort rike hos Est. 1.1 med 127 provinser fra India til Kusj.

Riket har sammenheng med når Jerusalem ligger i ruiner i 70 år, som er i den tid Dareios var blitt konge over kaldeerriket.

(Dan.9.1-3 / Esra 6.1-3) Legg merke til Dan.9.3 «faste i sekk og aske» - Det skjer i Ester 4.1-2.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Helt enig, homofile forhold var ikke lovlig i Norge før sent på 70 tallet, og det er ikke kun pga troen. Tidligere hedenske var ennå mer brutale mot homofile enn Abrahams religionene.

Dette har med menneskelig utvikling å gjøre. Homofile forhold var helt annerledes på Paulus tid.

Det var utenkelig med homofile likeverdige partnerskap.

Det var heller rike misbrukere menn som utnyttet unge slavegutter sexuelt i Romerike, for deres egen fornøyelse selv om de hadde koner..

Paulus var opplært i Moseloven og dette var ikke akseptert hos jødene.

Det var ikke fordi Gud hatet homofile, men mer fordi verden ikke var klar for dette hverken i forståelse eller rettigheter.

Det samme gjelder alkohol. Jødene drakk vin, de trengte vin for å få i seg vann, men de blandet den trolig med vann for å drøye vannet og vinen til mer effektiv nytte bruk.... Vi vet også at de drakk mer vin i festlige feiringer og feks bryllup.

Men når Kriste kom til Grekland og Romerike så møtte de folk som hadde dyrket vinguden og Epikurer som mente det var bra å være full så mye som mulig. Det er dette Paulus og de kristne var kritiske til fordi måtehold var viktig.

Idag vet vi vitenskapelig at måtehold med vin og alkohol er sunt, og i Skandinavia har vi regler og monopol fordi alkohol kultur i Norden og England slet mye når Gin og brennevin kom i bruk.

Det er årsaker bak alkohol politikken.

Pubkultur i England er feks en avholds kultur, det ble sett på som sunnere å drikke øl enn gin feks.. av årsaker vi vet.

Gin epidemien ødela nesten England, da ble folk anbefalt å drikke øl på puber istedenfor Gin på Gin husene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (26 minutter siden):

Den Romerske historikeren Tacitus skriver på side 365 i boken The Annals of Imperial Rome:

Du avsporer igjen, kan du dokumentere dine påstander eller ikke ? Dette er ikke dokumentasjon for påstandene dine. 

Kjell Sande skrev (16 minutter siden):

Her må du dokumentere hva du mener.

Dokumentere hva jeg mener ? Min mening er vel godt nok dokumentert siden jeg ytrer min mening ?  

Kjell Sande skrev (17 minutter siden):

Det er fakta sier du.

Står det ikke svart på hvitt i bibelen, kvinner er ikke like mye verdt som en mann og er mannen sin eiendom ? Ja bibelen sier mye rart, og jeg er sikker på at du kan trylle frem et vers eller to, men vi kan ikke bare lukke øynene de versene som faktisk er ekstremt kvinnefiendtlige, og menneskefiendtlige generelt. 

Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser. Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting.

Kjell Sande skrev (13 minutter siden):

Kanskje du skulle undersøke litt omkring hvordan homofili ble praktisert i Romerriket fram til år 300?

Hvorfor det ? Samme hvor grusomme og ondskapsfulle de eventuelt var mot lgbt så gjør ikke det kristendommens forbrytelser mot lgbt noe bedre, og vi diskuterer ikke Romerriket. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Tidligere hedenske var ennå mer brutale mot homofile enn Abrahams religionene.

Og mindre brutale også, du må ikke glemme det, mange hedenske religioner har/hadde et lagt bedre menneskesyn enn kristendommen, og ikke glem kristendommen har jo faktisk opprettholdt dette grusomme synet på lgbt helt frem til, vel det har egentlig aldri sluttet, se på kristofascistene i øst og vest, det hele minner om det som skjedde med en religiøs minoritet i tyskland for ikke så altfor lenge siden.   

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Og mindre brutale også, du må ikke glemme det, mange hedenske religioner har/hadde et lagt bedre menneskesyn enn kristendommen, og ikke glem kristendommen har jo faktisk opprettholdt dette grusomme synet på lgbt helt frem til, vel det har egentlig aldri sluttet, se på kristofascistene i øst og vest, det hele minner om det som skjedde med en religiøs minoritet i tyskland for ikke så altfor lenge siden.   

Menneskeofringer i hedensk tro og bloting var værre enn hekseprosessene.

Jeg er sterk kritisk mot hekseprosessene, dette var konfliktene mellom hedensk tro og kristendom.

Men ja det var ikke pent, og grusomme handlinger og tider i mørk middelalder og inn i senere tid.

Også kristne helgener ble henrettet.. Joan of arc er vel en helgen som ble brent på bålet som kvinne som en heks..

Faktisk mange av de kristne helgener både menn og kvinner ble henrettet og senere helgen erklært.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Du avsporer igjen, kan du dokumentere dine påstander eller ikke ? Dette er ikke dokumentasjon for påstandene dine. 

Dokumentere hva jeg mener ? Min mening er vel godt nok dokumentert siden jeg ytrer min mening ?  

Står det ikke svart på hvitt i bibelen, kvinner er ikke like mye verdt som en mann og er mannen sin eiendom ? Ja bibelen sier mye rart, og jeg er sikker på at du kan trylle frem et vers eller to, men vi kan ikke bare lukke øynene de versene som faktisk er ekstremt kvinnefiendtlige, og menneskefiendtlige generelt. 

Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser. Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting.

Hvorfor det ? Samme hvor grusomme og ondskapsfulle de eventuelt var mot lgbt så gjør ikke det kristendommens forbrytelser mot lgbt noe bedre, og vi diskuterer ikke Romerriket. 

Du må være så snill og gjenta nok tekst til at jeg får vite hva jeg skal dokumentere. Skulle jeg dokumentere henrettelsesmetodene - så gjør jeg det i sitatet fra Tacitus. Skulle jeg dokumentere omfanget av kristenforfølgelse i Romerriket fram til år 350, så baserer jeg dette på sitat fra Store Norske Leksikon. Om du mangler noe - så må du skrive her HVA jeg skal dokumentere.

Når det gjelder dine egne meninger. Så må du skille mellom det du mener og det som framstår som fakta. Noen ganger er det ikke så lett å se denne forskjellen.

Her i denne tråden diskuterer vi hva som skjedde i Romerriket fram til år 350 e.Kr, eller EVT. Det framkommer både av overskriften og innholdet i det første innlegget mitt. Temaet er å prøve å forstå hvordan det kristne budskapet - uttrykt i Markusevangeliet kunne ha st stor appell til folket at over halve Romerriket var kristent i år 350. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...