Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomt batteri, ødelagt dørlås, hvordan komme inn i bilen?

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg at jeg sliter, har en Fiat Ducato som har stått siden i høst, og nå har batteriet gått tomt slik at nøkkelfjernkontrollen ikke fungerer. Den har kun en lås med nøkkelhull til kupeen og denne sitter bom fast, (har aldri prøvd den da jeg ikke har hatt bruk for det, kjøpte bilen brukt), har forsøkt å smøre men til ingen nytte. Kommer ikke til under panseret heller slik at jeg får koblet til strøm der da det åpnes fra kupeen... Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En streng, eller egnet redskap for å åpne døren fra innsiden kan i teorien være mulig. Dørlås er mekanisk, skal åpne når døra åpnes fra innsiden, så lenge låsen ikke er låst for å forhindre også dette.

Du bør få dekket hjelp med å låse opp fra vei hjelp av forsikring?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Om den har tilhengerfeste kan du prøve å gi strøm inn på den kontakten.

God tanke, men ett tilhengerfeste med kontakt som funker som den skal, vil ikke kunne ta imot strøm med mindre tenningen er på..

Ellers er vel det lureste å ringe veihjelp her, døren må opp..
Jeg antar det er umulig å komme til batteriet?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

post-10299-0-02100400-1498827739.jpg.5ed4ea36988a84d8e62ce9d3956c66bd.jpg

aklla skrev (4 timer siden):

God tanke, men ett tilhengerfeste med kontakt som funker som den skal, vil ikke kunne ta imot strøm med mindre tenningen er på..

Ellers er vel det lureste å ringe veihjelp her, døren må opp..
Jeg antar det er umulig å komme til batteriet?

Pinne 9 evt 10 og 11 kan brukes til dette. Har selv ladet biler via tilhengerkontakt så jeg vet det er mulig.

Kabelen lagde jeg etter tips fra en kamerat som jobbet i Viking redningstjeneste.

Men ja, ikke alle biler har fullkoblede kontakter.post-10299-0-02100400-1498827739.jpg.5ed4ea36988a84d8e62ce9d3956c66bd.jpg

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva har du brukt til å smøre med? Generelt er det anbefalt å bruke WD-40 eller liknande for å løyse opp oksidasjon og drive ut fuktigheit. Olje bør ein unngå sidan det berre smører og løyser opp det som sitter fast, i tillegg kan oljen kapsle inn fuktigheit som då ikkje tørker opp og vil generelt dra til seg smuss som setter seg fast i oljen.
Kan låsen ha frosset? I så tilfelle så gjeld dei vanlege råda for opptining av lås.

Å dirke opp døra kan være ei moglegheit, då må du ringe etter låsesmed som har utstyr til dette. For i tillegg til streng så må du ofte ha kiler og slikt til å lage glippe i døra for å kome til. Har du god tid så er det kanskje verdt eit forsøk å fiske etter dørlåsen, men heilt enkelt blir det nok ikkje. Du finn sikkert bilder på nettet som viser kor låsemekanismen sitter. Det kan til og med være at du klarer å fiske etter utløysarmekanismen til panseret med ein ståltråd, det er nok ikkje så veldig vanleg sidan det vanligvis er lite hensiktsmessig å berre opne panseret når ein fyrst skal bryte seg inn i ein bil, men sidan dette er nok i ditt tilfelle så er det verdt å sjekke opp.

Då er det fort vel så aktuelt å berre knuse sidevinduet for å kome til. I alle tilfeller så er det nok fornuftig å sjekke kva det vil koste deg å bytte ei knust siderute før du legg mykje tid og pengar i å finne alternativ.
Når vi fyrst er inne på destruktive metodar, korleis er tilkomsten til kupeen via lasterommet? Reknar med at du har torpedovegg, men er det enklare å fiske etter utløysaren til panseret frå lasterommet? Om tek hol i bakdøra så er dette hol som du lettare kan tette igjen sjølv ved å poppe på plass ei plate, eller endog sette inn vindu om du ikkje har det frå før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...