Gjest ab074...9ec Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg fisker etter best mulig løsning på boliglån om dagen og søker tips til hvordan jeg kan presse ut mest mulig kroner. pr i dag har jeg disse lånene: -studielån, ca 350 000 kroner -billån, ca 350 000 kroner egenkapital med hus salg(allerede solgt) og cash har jeg ca 1.2 millioner. I tillegg satser jeg på å spare mellom 300-500 000 før overtakelse av ny bolig(betaler ved overtakelse). ift lønn har jeg en utfordring. Jeg har to bonus nivå. Det ene nivået er ‘forventet utførelse’ av arbeidet, det andre er over prestasjon. Begge ligger på ca 10%. jeg håper å få de til å regne med den første bonusen som minimum og gjerne andre også. Men sistnevnte blir nok hardt. har nettopp startet i denne jobben men har hatt ‘samme’ jobb i sist selskap med samme arbeidsoppgaver. fra sist jobb kan jeg vise til to år med performance review der begge er over forventet. Regner også med at jeg kan få skriftlig tidlig performance review av ny leder som viser at jeg ligger over forventet. dere som har erfaring, er dette nok? Evt noe annet jeg må foreta meg for å få dette inn? ellers tenker jeg på å betale ut billånet. andre ting jeg bør gjøre? Evt noen banker som er bedre enn andre her? Andre tips? målet med mest mulig lån er å være dekket for alle evt ekstra kostnader og den egenkapitalen jeg sitter igjen med etterpå går gjerne inn i lånet til slutt. lønn ligger i område 1.1-1.4 mill så jeg kan få saga osv. bolig har fastpris rundt 6 millioner men regner med å gå en del over. Anonymous poster hash: ab074...9ec Lenke til kommentar
Gjest ab074...9ec Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Også verdt å nevne er at ca 2/3 av summen er felleslån og en betaler kun renter de første årene noe som sparer meg for tja 5000 i månedlige kostnader i starten. Anonymous poster hash: ab074...9ec Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Du kan sjekke på feks. Nordeas hjemmesider og starte en søknad på finanrsieringsbevis. Legg inn alt av inntekt, gjeld etc. så får du etter min erfaring et ganske bra estimat på hva du kan låne. Selv om du søker hos Nordea (eller andre banker) så forplikter du deg til ingenting. I utgangspunktet regner de kun med fast lønn. Ikke bonuser og overtid. Og noen banker er veldig strenge på gjeld. DNB trekker f.eks. trippelt hvis du har kredittkort, selv om du ikke har benyttet deg av kreditten. Lenke til kommentar
Gjest ab074...9ec Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden sedsberg skrev (20 minutter siden): Du kan sjekke på feks. Nordeas hjemmesider og starte en søknad på finanrsieringsbevis. Legg inn alt av inntekt, gjeld etc. så får du etter min erfaring et ganske bra estimat på hva du kan låne. Selv om du søker hos Nordea (eller andre banker) så forplikter du deg til ingenting. I utgangspunktet regner de kun med fast lønn. Ikke bonuser og overtid. Og noen banker er veldig strenge på gjeld. DNB trekker f.eks. trippelt hvis du har kredittkort, selv om du ikke har benyttet deg av kreditten. Etter min erfaring spriker disse "hva kan jeg låne" kalkulatorene noe enormt. Over millionen for min del. Ja normalt sett regner en fastlønn, men har vært borti saksbehandlere som sier at en kan ta med ekstra om en har belegg for det. Men akkurat hva som trengs fikk jeg aldri noe svar på. Dette var ikke ift denne runden jeg skal igjennom nå, så håper noen med erfaring kan nøste litt opp i hva en evt må ha på plass. Anonymous poster hash: ab074...9ec Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Gjest ab074...9ec skrev (12 minutter siden): Etter min erfaring spriker disse "hva kan jeg låne" kalkulatorene noe enormt. Over millionen for min del. Kun banken(e) vet det, ingen her. Fakta. (om noen her jobber for banken(e) så har de taushetsplikt.) Så resten blir en gjettekonkurranse uten fasit. Lenke til kommentar
Gjest ab074...9ec Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Jarmo skrev (4 minutter siden): Kun banken(e) vet det, ingen her. Fakta. (om noen her jobber for banken(e) så har de taushetsplikt.) Så resten blir en gjettekonkurranse uten fasit. Såklart, derfor jeg har søkt i ett hav av banker. Men jeg ser etter erfaringer i fra folk i tilsvarende situasjoner med en god del bonus etc. Og andre tips som feks utløse billån osv. Generelt sett ute etter tips, ikke svar. De får jeg av banken etterhvert Anonymous poster hash: ab074...9ec Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 24 minutes ago, Guest ab074...9ec said: Etter min erfaring spriker disse "hva kan jeg låne" kalkulatorene noe enormt. Over millionen for min del. Det er derfor du må søke om finansieringsbevis. Da får du nøyaktig. Du trenger ikke bruke dette beviset, og du kan ha i flere banker. Og som sagt så var Nordea veldig nøyaktig da jeg søkte. Jeg fikk faktisk nesten dobbelt så høyt lån hos Nordea enn f.eks. Sparebanken Sør. Lenke til kommentar
Gjest ab074...9ec Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden sedsberg skrev (6 minutter siden): Det er derfor du må søke om finansieringsbevis. Da får du nøyaktig. Du trenger ikke bruke dette beviset, og du kan ha i flere banker. Og som sagt så var Nordea veldig nøyaktig da jeg søkte. Jeg fikk faktisk nesten dobbelt så høyt lån hos Nordea enn f.eks. Sparebanken Sør. Ja som sagt over har jeg søkt i ett lass av banker, Nordea også. Anonymous poster hash: ab074...9ec Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Gjest ab074...9ec skrev (1 time siden): Ja normalt sett regner en fastlønn, men har vært borti saksbehandlere som sier at en kan ta med ekstra om en har belegg for det. Men akkurat hva som trengs fikk jeg aldri noe svar på. Her blir det bruk av skjønn, banken kan rekne med det som er relevant, men må passe på at dei ikkje får problem med finanstilsynet. Banken kan søke unntak frå forskrifta for ein liten andel av låna dei tilbyr, spørsmålet er berre om banken er villig til å gjere dette. Her kan det ofte være at lokalbankane er villige til å strekke seg litt lengre for lojale kundar enn dei store bankane som i større grad konkurrerer på rentenivå. Bonus er litt vanskeleg å ta stilling til då det er to lag av usikkerheit. Den fyrste usikkerheita er om du oppnår kravet til bonus slik at ein med rimelegheit kan anta at du får bonusen, den andre usikkerheita er om det i det heile tatt er bonus å hente. Den store ulempen med bonus er at både størrelsen og vilkåra for å få bonus er avhengig av bedriftens velvilje og økonomi. På toppen av alt dette så er det også slik at dersom det blir tøffare tider med renteaukning så vil det å stoppe bonusutbetalingane være eitvav fyrste sparetiltaka i bedrifta. I din situasjon så kan det være aktuelt å vurdere å sjekke muligheita for ei reforhandling av lønna, der du prøver å få avtalt ei høgare grunnlønn mot å seie frå deg bonus. Då vil du kanskje totalt sett gå ned i utbetalingar, men du vil kunne få meir i lån etter 5x regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå