Gå til innhold

Beste Passord Manager?

ltdata

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en god passordmanager? Har brukt Lastpass tidligere men har hørt den ikke er så sikker lenger.

Jeg blir gærn av å holde styr på alle passord og jeg stoler ikke helt på Google sin lagring av passord i nettleseren.

Har dere ellers noen tips til å holde styr på masse passord til utallige kontoer etc..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (8 minutter siden):

Brukt Bitwarden siden 2019, virker bra, billig premium, bare virker.

Det er godt å høre. Trenger bare noe som rett og slett virker og der jeg føler jeg har kontroll. Nå føler jeg ikke kontroll i det hele tatt. Hehe

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Hva mener du med 3 steg backup?

Sitat

3-2-1-regelen for sikkerhetskopiering:

Grovt sett krever 3-2-1-backupregelen tre kopier av data, fordelt på to typer lagringsmedier, med én kopi lagret eksternt.

Så hva er de nye backupstrategiene analytikerne anbefaler?

4-3-2-1-regelen for sikkerhetskopiering:
Denne tilnærmingen utvider den tradisjonelle regelen ved å anbefale fire kopier av data, potensielt inkludert en høytilgjengelighetskopi (HA, High Availability), ved hjelp av tre ulike lagringstyper på to lokasjoner, med én kopi lagret utenfor stedet (offsite)/i et separat administrativt domene. Denne forbedrede strategien har som mål å sikre bedre beskyttelse mot tap av data gjennom ytterligere redundans og bedre gjenopprettingstid i tilfelle cybertrusler. Den legger til et ekstra sikkerhetsnett ved å sikre en "air-gapped" sikkerhetskopi, noe som reduserer sjansene for totalt tap av data.

3-2-1-1-0-regelen for sikkerhetskopiering:
3-2-1-1-0-strategien tar utgangspunkt i den klassiske 3-2-1 regelen og gir ytterligere robusthet. Her har du fortsatt tre kopier av dataene dine på to lagringstyper, men du inkluderer også én kopi på uforanderlig (immutable) lagring, noe som er avgjørende for å forhindre at løsepengevirus ødelegger sikkerhetskopiene dine. I tillegg oppbevares én kopi utenfor produksjonsmiljøet, og det skal være null feil i sikkerhetskopiene - et mål som bør etterstrebes gjennom hyppig og kontinuerlig testing og verifisering. 

Kilder:
https://www.keepit.com/blog/3-2-1-backup-rule/
https://www.keepit.com/blog/understanding-the-new-backup-rules/

Translated with DeepL.com (free version)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hårek said:

Yep. Hør på Steve Gibson i Security Now. 

Stusser litt på dette argumentet med at det er en fordel med open source. At open source har fordeler skjønner jeg. Men hvordan kan man vite at tjeneste man bruker faktisk kjører det som er open source? Og ikke for eksempel noe helt annet som er closed source. Eneste jeg kan tenkte meg er at man kjører open source selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...