Gå til innhold

6 i Matte

Blåbil

Anbefalte innlegg

Hei.

Fra før har jeg gjort det dårlig i Matte, 2 i P matten. Ble ferdig med VGS i fjor og tok Kjemi 1 som privatist forrige semester, og fikk 6. Ønsker da å gjøre dette med matte også, da 1T Matematikk. Kjenner dessverre ingen som kan hjelpe meg noe særlig, så vurderer å bruke sonans, slik som jeg gjorde i Kjemi 1.

Jeg skal videre på R1 matten senere, og trenger gode resultater der også.

Noen som har råd? Er jeg «doomed» til maks 4-5 i matte?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blåbil skrev (24 minutter siden):

Hei.

Fra før har jeg gjort det dårlig i Matte, 2 i P matten. Ble ferdig med VGS i fjor og tok Kjemi 1 som privatist forrige semester, og fikk 6. Ønsker da å gjøre dette med matte også, da 1T Matematikk. Kjenner dessverre ingen som kan hjelpe meg noe særlig, så vurderer å bruke sonans, slik som jeg gjorde i Kjemi 1.

Det er  mulighet til å få 6, men dette krever disiplin og ikke minst grunnleggende forståelse for matematikk. 

Det finnes mange gode videoer på YouTube når det gjelder matematikk.

Bare husk at det er en stor overgang fra P-matte til T-matte, og det er viktig å mestre T-matte før du går videre til R1. Derfor følg nøye på steg for steg når du leser i boken eller ser på videoene. Øvelse gjør mester også, finnes mange oppgaver med fasit du kan prøve på.

S1 og S2-matte kvalifiserer på akkurat samme nivå som R1, i tilfelle det skulle være mer aktuelt for deg. Er ihvertfall flere som synes det er en eklere vei å gå. I tillegg (om du søker før opptaksåret 2027 i Norge) får du med S1 og S2-matte 1 realfagspoeng, mens du kun får 0,5 poeng av R1 - matte.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man gjør en 10-100 matteoppgaver (avhengig av vanskelighetsnivå) hver dag så tar man fort igjen resten av feltet og plasserer seg ganske så raskt oppe i top 5% som gir 6. Idag finnes det massevis av ressurser på youtube og lignende som kan hjelpe en om man står fast.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (7 timer siden):

Det er fullt mulig, jeg hadde idiotiske karakterer fra vgs i realfag som jeg tpk opp igjen på privatgymnas til 5 og 6.

Synes det er vanskelig å beregne å få 6 - for mange menneskelige faktorer om du kommer opp i muntlig f ex - men 5 kan du studere deg til. 

Jeg er litt uenig med deg. I motsetning til for eksempel språkfagene og praktisk-estetiske fag bygger vurdering innen matematikkfaget i større grad på skjematisk vurdering av konkret kunnskap. Hvis norsklæreren er pirkete og ikke liker måten en besvarelse er bygget opp på eller valg av sjanger, kan dennes subjektive vurdering ødelegge for en 6'er. Har man alt eller nesten alt riktig, og har vist på en ryddig og god måte hvordan man har kommet fram til løsningen, skal det veldig mye til for at matematikklærerens subjektive oppfatning av besvarelsen skal påvirke karakterene, ikke minst kunne trekke ned en karakter.

En annen sak er hva som skal til for å få en 6'er i matematikk. Det er ikke sikkert at det holder med å følge opp kun det som serveres i timene. Er enig med tips om Youtube, er mye bra spesielt som omhandler kalkulus-matte. Ellers får man sjekke læreplan i faget og jobbe ekstra utenom for å sikre seg at man forstår alle emnene som dekkes av læreplanen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Blåbil said:

Hei.

Hva er det som gjør at du fortjener å gå fra å nesten stryke i praktisk matematikk, til å få toppkarakter i teoretisk matematikk og realfagsmatematikk? Hvis du avsluttet VGS på normert tid, betyr det at du er ca 20 år nå. Hvis du får en 2'er i praktisk matematikk, forteller det meg at du har en så dårlig forståelse for det basale, at det er for sent å begynne og bygge videre på det nå. Matematikk fordrer at du må begripe grunnleggende konsepter, for så å bygge forståelsen videre på det. Det bygger på begrepsinnsikt fra barneskolen, ungdomsskolen osv. Skal du ta igjen det forsømte på ett semester nå, for å stige fire karakterer på et vanskeligere fag? Det virker utopisk. 

Lenke til kommentar
On 3/2/2025 at 1:55 PM, Gargantua said:

Hva er det som gjør at du fortjener å gå fra å nesten stryke i praktisk matematikk, til å få toppkarakter i teoretisk matematikk og realfagsmatematikk? Hvis du avsluttet VGS på normert tid, betyr det at du er ca 20 år nå. Hvis du får en 2'er i praktisk matematikk, forteller det meg at du har en så dårlig forståelse for det basale, at det er for sent å begynne og bygge videre på det nå. Matematikk fordrer at du må begripe grunnleggende konsepter, for så å bygge forståelsen videre på det. Det bygger på begrepsinnsikt fra barneskolen, ungdomsskolen osv. Skal du ta igjen det forsømte på ett semester nå, for å stige fire karakterer på et vanskeligere fag? Det virker utopisk. 

Fullt mulig og mange som har gjort det. Forskjellen er at mange rett og slett ikke gadd å jobbe gjennom ungdomsskolen og videregående. Ikke nødvendigvis at de ikke har mulighet til å oppnå forståelse.

MEN, det krever innsats, daglig.

Lenke til kommentar

Jeg har interesse for matematikk og tall. 

men, selv med dette kreves det hardt arbeid og pugging for å få topp karakterer. For de fleste iallefall.

personlig har jeg både strøket og fått topp karakter i matematikk på videregående(realfag) samt ingeniør/høyere utdanning.

Og det hele handlet om innsats i faget. Når jeg strøk hadde jeg ikke tid til å lese eller jobbe med oppgaver, hadde en viss forståelse for det meste av pensum og prøvde meg. Helt håpløst.

så tok jeg meg i nakken og jobbet med faget. Det ga alt i fra E til A avhengig av hvor mye jeg jobbet med det. Har dog over C i de fleste matematikk fag i dag.

dog sliter jeg alltid når jeg skal regne på noe komplekst, kun på grunn av at jeg ikke har brukt det på mange år.

så tl;dr jobb mye med faget og du vill sannsynligvis få gode karakterer:) 

lykke til!

Lenke til kommentar

Min erfaring fra matematikk på ingeniørstudiet er at to personer med veldig ulikt utgangspunkt kan begge gjøre det bra på eksamen, forskjellen ligger i hvor mye arbeid som må legges ned. Hvis motivasjonen er til stede så er det meste mulig. Men hvis grunnlaget mangler så må man ta noen steg tilbake og begynne der, ellers blir det som å bygge hus uten fundament.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...