Gjest 2ef87...783 Skrevet lørdag kl 23:35 Del Skrevet lørdag kl 23:35 Litt siden ble det nevnt i en tråd vedrørende hund i restaurant. Regelverket sier vel at hund og dyr på generell basis ikke har lov å medbringes der mat tilberedes - hvor får grensen her? Er det lov å ha hund ved uteservering? Hva med inne fysisk i restaurant? Selv personlig har jeg ikke en veldig sterk mening, men jussen er litt interessant, da det lokalt her er gjort undersøkelser av media hva de forskjellige restauranter praktiserer og ønsker, når jeg mener å huske at dette egentlig bare ikke er lov..? Anonymous poster hash: 2ef87...783 Lenke til kommentar
Gjest 2ef87...783 Skrevet lørdag kl 23:59 Del Skrevet lørdag kl 23:59 Jeg fant vel egentlig delvis svar og at de kan potensielt ha lov, så lenge det ikke er fare for trygghet til maten. Men er det egentlig noen eksempler på hvor grensen går, eller lignende håndhevelser? Anonymous poster hash: 2ef87...783 Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 01:13 Del Skrevet i går, 01:13 Det skal være lov å ha med hund på uteservering. Vi pleier uansett å ringe først for å høre med det enkelte serveringsstedet om det er greit. Jeg tenker at i utgangspunktet så lenge det er snakk om et privat serveringssted, så må de kunne sette sine egne regler for dette. (vet ikke helt hvordan jussen er). Kjæledyr og adgang til serveringssteder | Mattilsynet Lenger sør i europa er det mye mer hundevennlig og det er helt vanlig å ha med hunden sin på uterestaurant. Innendørs har jeg vel sett noen tilfeller av det også, men det er utendørs som gjelder i hovedsak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 09:50 Del Skrevet i går, 09:50 Etter lovens bokstav så er også uteserveringa ein stad der næringsmiddel blir handtert ved at mat og drikke blir båret fram til borda. Eg tviler likevel på at mattilsynet vil slå ned på at ein gjest har ein hund liggande under bordet på uteserveringa, då dette ikkje utgjer ein fare for matsikkerheita, og enda mindre fare vil det være for andre gjestar på restauranten. Utan at eg veit om det sikkert så vil eg tru at hensikta med regelverket er å gjere det ulovleg med lause husdyr inne på restaurantområdet der ingen har full kontroll på kva hygieniske forhold husdyret kan stelle istand. Lenke til kommentar
Gjest e56f2...427 Skrevet i går, 10:03 Del Skrevet i går, 10:03 Det er vel ingen fare for mattrygghet der maten serveres? I hvert fall ikke større fare enn andre gjester som hoster/nyser i nærheten av maten. 10 hours ago, Guest 2ef87...783 said: ... Regelverket sier vel at hund og dyr på generell basis ikke har lov å medbringes der mat tilberedes - hvor får grensen her? ... Dette handler vel om at kjøkkenpersonalet ikke kan med hunden på jobb. Dyr (bortsett fra de som tilberedes) skal ikke vær på kjøkkenet(eller andre områder hvor maten lages. Hva gjestene har lov til i serveringsområdet er vel ren policy Anonymous poster hash: e56f2...427 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet i går, 10:04 Del Skrevet i går, 10:04 Just now, Guest e56f2...427 said: ... Den kommentaren skulle selvfølgelig ikke vært anonym. Kom borti knappen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Mitt personlige synspunkt er at hunder ikke har noe på restauranter å gjøre. Jeg er allergisk mot hund, uansett om hunden tilhører en blind eller seende person, person med angst eller ikke, eller bare en person som på død og liv må drasse det pelsbefengte loppesirkuset sitt med seg overalt. Jeg legger ikke igjen penger på en restaurant der det er hunder, MEN jeg kan ikke forlange at alle restauranter jeg frekventerer eller ikke frekventerer skal være fri for kjæledyr. Jeg kan kun utøve min forbrukermakt og velge å legge igjen penger eller ikke legge igjen penger, ut fra mine preferanser. Så aksepterer jeg selvsagt at det er forskjellige syn på denne saken Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Merkelig nok så virker det i motsetning til for få år siden at hunder nå har lettere adgang til serveringssteder, til og med reklameres det for det fra eiernes side. Litt rart når det er såpass med rigiditet på andre fronter når det kommer til hundehold. I enkelte kommuner nærmest forventes/kreves det at din hund skal leve livet i en pappeske eller verre. Selv har jeg begrenset respekt for komplette irrasjonelle krav ifra kommuner, byråd e.l.. Lenke til kommentar
Gjest c6fc5...024 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Leo_ skrev (19 minutter siden): Mitt personlige synspunkt er at hunder ikke har noe på restauranter å gjøre. Jeg er allergisk mot hund, uansett om hunden tilhører en blind eller seende person, person med angst eller ikke, eller bare en person som på død og liv må drasse det pelsbefengte loppesirkuset sitt med seg overalt. Jeg legger ikke igjen penger på en restaurant der det er hunder, MEN jeg kan ikke forlange at alle restauranter jeg frekventerer eller ikke frekventerer skal være fri for kjæledyr. Jeg kan kun utøve min forbrukermakt og velge å legge igjen penger eller ikke legge igjen penger, ut fra mine preferanser. Så aksepterer jeg selvsagt at det er forskjellige syn på denne saken Jeg får kraftige(livstruende) astmaanfall pga folks parfymebruk og røyking. Så jeg må som regel sitte ute i all slags vær hvis vi skal ut å spise siden jeg ikke får puste innendørs pga folks parfyme.Men det kommer som regel alltid en røyker som skal ødelegge måltidet utendørs, så jeg må stikke fra maten før den er ferdig... Som du sier, man har sine preferanser. Og jeg forstår at du er akkurat like allergisk selv om det er snakk om en nyttehund. Anonymous poster hash: c6fc5...024 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gjest c6fc5...024 skrev (10 timer siden): Så jeg må som regel sitte ute i all slags vær hvis vi skal ut å spise siden jeg ikke får puste innendørs pga folks parfyme. Men det kommer som regel alltid en røyker som skal ødelegge måltidet utendørs, så jeg må stikke fra maten før den er ferdig... Om det er noko trøst så er eg ganske sikker på at det berre er eit spørsmål om tid før det også blir forbode. Mange restaurantar har alt innført røykeforbod også utandørs til tross for at det ikkje er ulovleg etter tobakkskadelova. Tobakkskadelova har ganske mange unntak frå røykeforbodet, til dømes at det berre er utanfor inngangspartiet til helseinstitusjonar og offentlege verksemder som skal være røykfrie etter lova, og at opp til halvparten av alle hotellrom kan være tillat for røyking. I dag har andelen røykarar gått såpass mykje ned at det vil være mogleg å stramme inn røykelova utan dei heilt store protestane. Det er også mange utserveringar som i praksis bryt røykeforbodet ved at området ikkje har tilstrekkeleg med ventilasjon, til dømes så kan ein ikkje ha levegg som er høgare enn eit vanleg gjerde om ein også har tak/markise, for ikkje å snakke om forbodet mot at røyk kan sive inn i lokalet frå uteserveringa. Kva retning samfunnet endrer seg i angåande hundar på resturantar er eg litt meir usikker på. På den eine sida så er nok aksepten for at ein førarhund og liknande er tilstades i slike lokaler ein del høgare, samtidig så spår eg at problematikken kan være aukande ettersom det er stadig fleire som får augene opp for nyttehundar. Etter mattilsynets regelverk så er det berre nyttehundar for personar med fysisk funksjonsnedsetting som er unntatt hundeforbodet på resturantar, eg vil likevel tru at vi vil få ei sterk aukning i "emotional support animals" etter amerikansk modell sjølv om slike kjæledyr ikkje har eige vern etter det norske regelverket. Eg kan sjå for meg at interesseorganisasjonar vil jobbe for at også slike kjæledyr skal ha rett til å bli med eigaren sin over alt, men samtidig så vil det medføre ein vesentleg større problematikk med matsmitte når stadig fleire har med seg kjæledyr med varierande grad av dressur på resturantar. Lenke til kommentar
Gjest c6fc5...024 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden The Avatar skrev (33 minutter siden): Om det er noko trøst så er eg ganske sikker på at det berre er eit spørsmål om tid før det også blir forbode. Mange restaurantar har alt innført røykeforbod også utandørs til tross for at det ikkje er ulovleg etter tobakkskadelova. Tobakkskadelova har ganske mange unntak frå røykeforbodet, til dømes at det berre er utanfor inngangspartiet til helseinstitusjonar og offentlege verksemder som skal være røykfrie etter lova, og at opp til halvparten av alle hotellrom kan være tillat for røyking. I dag har andelen røykarar gått såpass mykje ned at det vil være mogleg å stramme inn røykelova utan dei heilt store protestane. Det er også mange utserveringar som i praksis bryt røykeforbodet ved at området ikkje har tilstrekkeleg med ventilasjon, til dømes så kan ein ikkje ha levegg som er høgare enn eit vanleg gjerde om ein også har tak/markise, for ikkje å snakke om forbodet mot at røyk kan sive inn i lokalet frå uteserveringa. Kva retning samfunnet endrer seg i angåande hundar på resturantar er eg litt meir usikker på. På den eine sida så er nok aksepten for at ein førarhund og liknande er tilstades i slike lokaler ein del høgare, samtidig så spår eg at problematikken kan være aukande ettersom det er stadig fleire som får augene opp for nyttehundar. Etter mattilsynets regelverk så er det berre nyttehundar for personar med fysisk funksjonsnedsetting som er unntatt hundeforbodet på resturantar, eg vil likevel tru at vi vil få ei sterk aukning i "emotional support animals" etter amerikansk modell sjølv om slike kjæledyr ikkje har eige vern etter det norske regelverket. Eg kan sjå for meg at interesseorganisasjonar vil jobbe for at også slike kjæledyr skal ha rett til å bli med eigaren sin over alt, men samtidig så vil det medføre ein vesentleg større problematikk med matsmitte når stadig fleire har med seg kjæledyr med varierande grad av dressur på resturantar. For oss så ender det som regel opp med at vi tar andre varianter. Som f.eks at vi drar på Mcdonalds (eller andre steder med takeaway ) og spiser i bilen, eller får eget rom innendørs (nøye planlagt etter avtale med restauranten). Parfymerte folk er også et problem for meg utendørs hvis de kommer for nær, f.eks at de sitter ved nabobordet. Opplever også at røykere egentlig tar seg litt til rette (tenker generelt, ikke spesifikt på restauranter), hvor flere av dem gjerne tenner opp en røyk rett ved siden av røyking forbudt skilt. Når det gjelder hunder så er ingen av oss allergiske mot det, men jeg vil tro at også her er det enklere om man er utendørs hvis man har det problemet. Noe annet enn allergier er også folk som har angst for hunder. Anonymous poster hash: c6fc5...024 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå