Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 50xx tråden

Anbefalte innlegg

Fikk mitt Asus Rog Astral 5080 i går.

Monterte det i dag og så kom kortet i veien for rgb header på hk til den bakre vifta i kabinettet. Vifta går rundt men ingen farger. Rgb kabelen måtte jeg bare kveile sammen og stripse. 
Hk er Asus z390 LGA 1151 F gaming og kabinettet er Phantex G360A mid T.

Har bare en stk rgb header på hk. Derfor ingen lys på den bakre vifta. 

Noe jeg kan fixe?

IMG_3566.jpeg

Endret av Reidar-compen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rgb kontakten er 3 pin. Passer ingen andre steder tror jeg. To av pinnene ble litt bøyd så kveilet kabelen sammen. Skjermkortet er DIGERT så har ikke lyst å ta det ut igjen, prøvde litt å ta det ut igjen men gav f...

Nå funker alt og fps på Assassins har steget betraktelig. Tenker å ha det sånn som det er nå i 3-4 år fremover så lenge alt fungerer. Virker som at viftene på 5080 ikke starter før tempen går over 40+ 

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben :) Virker som det er mest Astral kortet som ender i hendene på folk. Vet ikke om det er tilfeldigheter at det er de en ser igjen, at folk helst vil ha per pin monitoring på ett kort med  den brannfarlige kontanten eller om det bare er der produksjons prioriteten har gått. 

Lenke til kommentar

Hvor sannsynlig er det at prisen for RTX 5090 kommer til å gå ned i nærmeste fremtid etterhvert som butikkene får inn partier og den store hypewaven har lagt seg?

Offisielt sier Nvidia at prisen starter på 26990kr. Og prisen ut til sluttbrukere var lenge ryktet å kunne bli rundt 30k. Men nå ser jeg at det eneste RTX 5090 som f.eks. komplett har inne, ligger til 45k. Mens alle de rimeligste jeg har sett har vært til rundt 34k og er da utsolgt overalt. Mener det også var inne et fra PNY for 1-2 dager siden som lå rundt 37-38k, men er nå også utsolgt.

Hva er realistisk pris?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, fordi Optane handler om latency og ikke throughput. Og lav latency gir mye bedre brukeropplevelse. Avtakeren er CXL, men er ikke helt det samme, det er mer som persistent minne. Vil nok aldri komme til konsumentmarkedet, som enda sliter med max dual channel minne, mens Epyc suser av gårde med 12 channel. Du får og maks 20x pcie lanes osv. Det er så stor forskjell på enterprise hardware og konsument at det er latterlig idag. Kan ikke kjøre både grafikkkort og 100GbE nettverkskort uten at en av disse får strupet båndbredde. Og 100GbE er idag tregt, 200GbE begynner å blir ok priset og 400GbE kan fåes for under 10000kr idag.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (4 timer siden):

Kan ikke kjøre både grafikkkort og 100GbE nettverkskort uten at en av disse får strupet båndbredde. Og 100GbE er idag tregt, 200GbE begynner å blir ok priset og 400GbE kan fåes for under 10000kr idag.

Konsumenter trenger jo knapt 1GbE, selv om 2.5GbE begynner å bli standard på nye HK. Jeg har irritert meg over dårlig med PCIe lanes selv. Måtte kjøpe x1-slot 10GbE for å få det til å gå opp, men det jeg merker har endret seg siden jeg bygget PC sist for 15-ish år siden er at «konsument» nå betyr «gaming». For min del skulle det gjerne ha vært en «entusiast»-kategori mellom «gaming» og «enterprise», men markedet er nok bare for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For en del X870E hovedkort så er det jo faktisk problematisk nå med de PCI-E Lanes en har tilgjengelig. Om en bruke alle NVME slotsa til enkelte hovedkort blir X16 slotten til GPUen dradd ned til x8. 

Her er beskrivelsen for X870E Hero hovedkortet. 

Sitat

Steps for Optimal Configuration
Install the GPU:

Place the GPU in PCIEX16_1 to achieve full x16 speed.

Use M.2 Slots for Storage:

M.2_1: Supports PCIe 5.0 x4 (best for Gen 5 NVMe SSDs). It does not share lanes with the GPU, so it's safe to use.

M.2_2: Supports PCIe 5.0 x4 (suitable for another Gen 5 NVMe SSD). It also does not share lanes with the GPU.

M.2_4: Operates at PCIe 4.0 x4 (chipset-based). It’s safe for Gen 4 or Gen 5 NVMe SSDs and does not affect the GPU’s lanes.

M.2_5: Also chipset-based and operates at PCIe 4.0 x4. It’s safe for another Gen 4 NVMe SSD and does not affect the GPU.

Avoid the Following Slots:

M.2_3: This slot shares PCIe lanes with PCIEX16_1. If you use this slot, it will cause PCIEX16_1 (the GPU slot) to run at x8 instead of x16, reducing GPU performance.

PCIEX16_2: Avoid using this slot if you want the GPU in PCIEX16_1 to maintain x16 speed, as using multiple PCIe slots can reduce the bandwidth available to each.

Summary
GPU: Install in PCIEX16_1 for full x16 speed.

Use these M.2 slots for storage:

M.2_1 (PCIe 5.0 x4)

M.2_2 (PCIe 5.0 x4)

M.2_4 (chipset-based, PCIe 4.0 x4)

M.2_5 (chipset-based, PCIe 4.0 x4)

Avoid: M.2_3 and PCIEX16_2 to ensure GPU performance is not compromised.

Må si det jeg savnet litt Intel LGA 2011 hvor en hadde 40 CPU lanes å leke seg med, dog, den gang da kjørte jeg SLI så da forsvant jo 32 lanes bare dit. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

For en del X870E hovedkort så er det jo faktisk problematisk nå med de PCI-E Lanes en har tilgjengelig. Om en bruke alle NVME slotsa til enkelte hovedkort blir X16 slotten til GPUen dradd ned til x8. 

Her er beskrivelsen for X870E Hero hovedkortet. 

Må si det jeg savnet litt Intel LGA 2011 hvor en hadde 40 CPU lanes å leke seg med, dog, den gang da kjørte jeg SLI så da forsvant jo 32 lanes bare dit. 

Spiller INGEN rolle om gpu kjører x8. Er man uheldig mister man ~0.2% ytelse. Les: spiller ingen rolle... 😘

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...