Gjest 73c01...618 Skrevet lørdag kl 14:43 Del Skrevet lørdag kl 14:43 Hei, Jeg ønsker å heve min leiekontrakt. Dette på bakgrunn av at utleier som bor under oss røyker inne, og lukten siver opp i vår leilighet. Ettersom det røykes så tungt inne er jeg også usikker på hvorvidt brannvarslingsanlegget er aktivt hos dem. det er heller ikke mulig å åpne kjøkkenvinduet ut til rømningsstige på vinterstid fordi fukt i vinduene gjør at de fryser igjen. Dette gjør også at det ikke går an å lufte noe særlig, som uansett ikke hjelper fordi pipen til utleier kommer opp like utenfor vinduene våre. Når vi åpner stuevinduet får vi peisrøyk og lukt inn i leiligheten vår. det er også vært en del bekymring rundt det elektriske anlegget, hvor det er soting over lampene i fellesareal og inne i leiligheten som i følge tensio kommer av høy varme i trafo (?) i lampen. Det var også dårlig merking i sikringsskap og høy resistans i beskyttelsesleder på kjøkken. Da vi overtok leiligheten var det også ingen hvitevarer som fungerte og en av stikkontaktene måtte byttes fordi jeg brant meg på kontakten da jeg skulle ta den ut og det viste seg å å være helt sort inni der. i kontrakten står det oppført feil leieobjekt, og i følge den leier vi naboleiligheten. vi sendte en epost til utleier hvor vi tilbød å gjøre overgangen så smertefri som mulig, og hjelpe dem med div småting så ikke alt ansvaret lå på dem, men de er fast bestemt på at vi må fortsette å leie tom. 30.juni. har dere tips om hva jeg kan gjøre? Har jeg krav på å komme meg ut av kontrakten før tiden? Det står heller ikke eksplisitt i kontrakten at jeg ikke kan si den opp før tiden. takk for at dere tar dere tid! Anonymous poster hash: 73c01...618 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet lørdag kl 16:39 Del Skrevet lørdag kl 16:39 Du er bunden til leigeavtalen. Vegen ut er at du melder problema som manglar med krav om retting, og som gjer at du kan holde tilbake husleige eller heve leigeavtalen om manglane er alvorlege nok og ikkje blir retta opp innan rimeleg tid. Vindu som er treige om vinteren kan være ein slik mangel, dei øvrige forholda kan være vanskelegare sidan det truleg var forhold som du burde oppdaga på visning. Ein anna fordel med at du påberoper deg manglar er at du blir såpass plagsom at utleigaren vil ha deg ut så raskt som mogleg, særleg om du startar å holde tilbake husleige slik at det er utleigar som må gå til sak for å kreve inn pengane frå deg, noko som kanskje ikkje er så enkelt når det kan være tvil om kva som er manglar og kva som ikkje utgjer ein mangel. 1 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet lørdag kl 16:55 Del Skrevet lørdag kl 16:55 2 hours ago, Guest 73c01...618 said: Hei, Jeg ønsker å heve min leiekontrakt. Dette på bakgrunn av at utleier som bor under oss røyker inne, og lukten siver opp i vår leilighet. Ettersom det røykes så tungt inne er jeg også usikker på hvorvidt brannvarslingsanlegget er aktivt hos dem. det er heller ikke mulig å åpne kjøkkenvinduet ut til rømningsstige på vinterstid fordi fukt i vinduene gjør at de fryser igjen. Dette gjør også at det ikke går an å lufte noe særlig, som uansett ikke hjelper fordi pipen til utleier kommer opp like utenfor vinduene våre. Når vi åpner stuevinduet får vi peisrøyk og lukt inn i leiligheten vår. det er også vært en del bekymring rundt det elektriske anlegget, hvor det er soting over lampene i fellesareal og inne i leiligheten som i følge tensio kommer av høy varme i trafo (?) i lampen. Det var også dårlig merking i sikringsskap og høy resistans i beskyttelsesleder på kjøkken. Da vi overtok leiligheten var det også ingen hvitevarer som fungerte og en av stikkontaktene måtte byttes fordi jeg brant meg på kontakten da jeg skulle ta den ut og det viste seg å å være helt sort inni der. i kontrakten står det oppført feil leieobjekt, og i følge den leier vi naboleiligheten. vi sendte en epost til utleier hvor vi tilbød å gjøre overgangen så smertefri som mulig, og hjelpe dem med div småting så ikke alt ansvaret lå på dem, men de er fast bestemt på at vi må fortsette å leie tom. 30.juni. har dere tips om hva jeg kan gjøre? Har jeg krav på å komme meg ut av kontrakten før tiden? Det står heller ikke eksplisitt i kontrakten at jeg ikke kan si den opp før tiden. takk for at dere tar dere tid! Anonymous poster hash: 73c01...618 Høres ut som en potensiell dødsfelle med tanke på det elektriske, ja. Forespør om dokumentasjon på forrige sjekk utført av sertifisert tredjepart. Les også her: https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/krav-og-regler-for-utleiebolig/ Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 17:02 Del Skrevet lørdag kl 17:02 (endret) Det skal ekstremt mye til for heving. Det du evt kan gjøre er å holde tilbake noe husleie pga mangel. Pengene du holder unna, setter du inn på egen konto slik at de er klar til mangelen er rettet eller at huseier evt går til husleietvistutvalget og vinner frem der at det ikke er snakk om en mangel. Jeg trenger nok noen flere opplysninger her. Angående hva som står i kontrakten. Er det en tidsbegrenset (leieperiode fra dato til dato) eller tidsubegrenset (hvor du kan si opp kontrakten), eller en kombinasjon av disse? Ifølge husleieloven så er det 3 måneders oppsigelse som gjelder hvis ikke dere har avtalt noe annet. Det at de er fast bestemt på at dere skal leie til 30. juni gir meg et hint om at det er en tidsbegrenset kontrakt dere har inngått. Dere har uansett all mulighet til å flytte ut før tiden. Det er det økonomiske aspektet som betyr noe her, om dere blir nødt til å betale ut tiden eller ikke når dere har flyttet. Jeg vil gjerne også vite hvordan det er med depositum. Har dere det på en depositumskonto i ditt (leieren) sitt navn, eller er det satt rett inn på utleiers konto (selv om dette evt er en konto som er ulik den husleie settes inn på, så er den likefullt ulovlig, og dere kan velge å "bo opp" depositumet med å la være å betale husleie tilsvarende det depositumet er på). Det er også veldig spesielt at dere har kontrakt på en annen bolig enn den dere faktisk bor i. (Jeg flyttet selv ut fra et leieobjekt 1 måned før tiden, og lot være å betale siste måneds husleie. Dette fordi det var uutholdelig å leve så tett på en ustabil utleier, og at den personen hadde depositumet på sin egen private konto, og nektet å gjøre det på lovlig måte da vi flyttet inn. Dette er normalt ikke en måte jeg vil anbefale, men du må se utleieren litt an, om du føler det er en person til å stole på selv om depositumet er satt inn på deres egen konto.) EDIT: Er du / dere studenter, og dette er en studentbolig med flere leiligheter? Endret lørdag kl 17:04 av leticia edit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå