Gå til innhold

SpareBank1, får du logget inn med kodebrikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tipper de har fjernet valget for de som bruker appen, mulig som en oppfordring til å bruke appen i stedet?
Merkelig at kundeservice ikke vet noe om dette.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest 05adf...95f

Fikk bekreftet av kundeservice på chat på fredag at de har det. Altså at en ikke kan kombinere når en har aktivert biometri lengre. Ifølge BankID appen må en kontakte kundeservice for å deaktivere det. Men fungerer også å nullstille BankID appen og sette den opp på ny og å la være å aktivere biometri om en ønsker å kun bruke kodebrikke. Litt kjipt at en ikke kan velge. Men går kanskje litt mot formålet med biometri aktivert fra bankens sin side om en samtidig kan la være å bruke biometri? 🤔 Kodebrikke krever jo at en har passord og brikken tilgjengelig men biometri krever at en har enheten en har satt opp BankID tilgjengelig så blir vel sikrere om en ikke kan kombinere. Normalt har en passord på telefon også. Og evt  fingeravtrykk satt opp. Biometri aktivert fremstår som sikrere enn bildebrikke uten at det kanskje nødvendigvis er det..

Anonymous poster hash: 05adf...95f

Lenke til kommentar
Gjest 05adf...95f skrev (6 timer siden):

Fikk bekreftet av kundeservice på chat på fredag at de har det. Altså at en ikke kan kombinere når en har aktivert biometri lengre. Ifølge BankID appen må en kontakte kundeservice for å deaktivere det. Men fungerer også å nullstille BankID appen og sette den opp på ny og å la være å aktivere biometri om en ønsker å kun bruke kodebrikke. Litt kjipt at en ikke kan velge. Men går kanskje litt mot formålet med biometri aktivert fra bankens sin side om en samtidig kan la være å bruke biometri? 🤔 Kodebrikke krever jo at en har passord og brikken tilgjengelig men biometri krever at en har enheten en har satt opp BankID tilgjengelig så blir vel sikrere om en ikke kan kombinere. Normalt har en passord på telefon også. Og evt  fingeravtrykk satt opp. Biometri aktivert fremstår som sikrere enn bildebrikke uten at det kanskje nødvendigvis er det..

Anonymous poster hash: 05adf...95f

Som nevnt i andre tråder, har antallet identifiseringsløsninger, betalingsløsninger, abonnementsløsninger, kundefordelsprogrammer,  «min side» osv gått av skaftene.
Variantene og kvaliteten har blitt så varierende at risikoen for svindel, id-tyveri og unødvendige kostnader øker.
»Inngangsporten» for å lure nye brukere inn i et kostbart og langvarig avhengighetsforhold er vidåpen.
Hvis man skal melde seg ut, avvise cookies eller reversere noe, blir det svært vanskelig. Det som står med små skrift godt skjult i et langt dokument, er aldri ment for å leses av menigmann.

Alle må lære seg at dette er bevisst manipulasjon fra sleipe markedsliberalister som er desperate etter pengene dine.
For egen del går jeg kritisk og hyppig gjennom alle små og store fakturaer og melder meg ut av eller reforhandler samtlige.
Konkurrentene tilbyr ofte mye billigere og bedre løsninger, i det minste for en periode.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (15 timer siden):

Merkelig at kundeservice ikke vet noe om dette.

Forklaringa på dette er ofte at banken også berre er brukar BankID løysinga, det er derfor ikkje alt vee BankID som banken har kontroll på. 

Eg får heller ikkje bruke kodebrikke i tillegg til app hos min bank, så dette er nok eit tiltak som BankID har innført utan at bankene nødvendigvis har fått være med å bestemme. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Forklaringa på dette er ofte at banken også berre er brukar BankID løysinga, det er derfor ikkje alt vee BankID som banken har kontroll på. 

Eg får heller ikkje bruke kodebrikke i tillegg til app hos min bank, så dette er nok eit tiltak som BankID har innført utan at bankene nødvendigvis har fått være med å bestemme. 

Dvs at man tvinger kundene inn i en modell som er fordelaktig for selger, og hvor kunden må tilpasse seg og gå inn i et langvarig avhengighetsforhold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...