Gjest b1b2e...214 Skrevet lørdag kl 10:38 Del Skrevet lørdag kl 10:38 For å oppnå skattefrihet på gevinst sier lovet at "Du må ha brukt eiendommen som egen fritidsbolig i minst fem av de siste åtte årene" Hva om fritidsboligen har vært delvis utleid i perioden? Hvor går grensen, vil all utleie utløse skatteplikt? Anonymous poster hash: b1b2e...214 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet lørdag kl 14:20 Del Skrevet lørdag kl 14:20 (endret) Gjest b1b2e...214 skrev (3 timer siden): Hvor går grensen Fritaksligning av fritidsboligen siste 8 år er et godt utgangspunkt. Regnskapsligning av fritidboligen i periden er et ekstremt dårlig utgangspunkt. Begynn med å finne ut hvordan fritidsboligen har vært lignet hvert år de siste 10/11 årene. Endret lørdag kl 14:24 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest b1b2e...214 Skrevet lørdag kl 16:35 Del Skrevet lørdag kl 16:35 Har ikke tenkt å regnskapsligne. Den er bygget i 2005 og har siden vært brukt av meg og aldri vært leid ut, men jeg vurderer det nå. Hva menes med "Du må ha brukt eiendommen som egen fritidsbolig i minst fem av de siste åtte årene"? Satt på spissen, holder det å bruke én helg og leie ut resten av året? Anonymous poster hash: b1b2e...214 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet lørdag kl 16:41 Del Skrevet lørdag kl 16:41 Gjest b1b2e...214 skrev (3 minutter siden): Satt på spissen, holder det å bruke én helg og leie ut resten av året? Jeg vil si nei. Det er dessuten krav om at "egen bruk" av fritidsboligen er for fritidsaktiviteter (f.eks. gå på ski, fiske o.l.). Vedlikehold av fritidsboligen kvalifiserer ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet lørdag kl 21:23 Del Skrevet lørdag kl 21:23 Kravet er at fritidsboligen må være brukt i vanlig omfang for den aktuelle typen fritidsbolig, det vil si "normal ferie- og fritidsbruk". Fritidsbruken for eieren (og eierens nære slekt) må være den dominerende bruken av fritidsboligen. Hvis man leier ut mer enn man bruker den selv vil det ikke være fritidsbolig. "Fem av de siste åtte år" regnes fra dato til dato, slik at hvis utleie blir dominerende fra 1. mars 2025 vil salg fortsatt være skattefritt så lenge det skjer innen 28. februar 2028. Lenke til kommentar
Gjest b1b2e...214 Skrevet i går, 10:35 Del Skrevet i går, 10:35 Mange takk for svar. krikkert skrev (13 timer siden): Hvis man leier ut mer enn man bruker den selv vil det ikke være fritidsbolig. Så om jeg leier den ut færre døgn enn jeg bruker den selv kan jeg være trygg på skattefritt salg? Anonymous poster hash: b1b2e...214 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet i går, 11:51 Del Skrevet i går, 11:51 Nei, grunnvilkåret om at det er fritidsboligen din - altså at du bruker den som en fritidsbolig vanligvis brukes - må uansett være oppfylt. Hvis du leier den ut alle ferier og de fleste helger, men tar noen helger der og hjemmekontor derfra i nok døgn til å ha brukt den selv mest, så bruker du den ikke som fritidsbolig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå