Gå til innhold

20.000 milliarder på bok...

Anbefalte innlegg

Iki skrev (1 minutt siden):

Pengene kom selvfølgelig først. Men poenget mitt er at ting tar tid.

Du foreslår at vi skal kunne få noe med en gang vi betaler.

Som du skriver.

Nå vet jeg ikke hva du tenker er en veldig kort periode for Ukraina, men jeg tror det vil ta noen år før dem får nytte av 2000 milliarder.

Spørsmålet blir.

Hva er det du foreslår at pengene skal brukes på?

Jeg sier at i første omgang må det settes av penger, og både nok og tidsnok! Det er ingen som starter produksjon av noe som helst uten at det er finansiert på forhånd. Jeg snakker altså ikke om å gi Ukraina 1000 milliarder, men å bekrefte til industrien at det finnes minst 1000 milliarder til de som kan levere. Ikke 10 milliarder i år, kanskje 100 milliarder neste år osv.

Så kan man gjerne si "jammen sette av 1000 milliarder, kanskje krigen er over om 4 uker?"

Poenget er å sette av pengene, og vi har et enormt etterslep, så pengene vil det bli bruk for enten her eller der! Nå er det snart 30 år siden det ble besluttet at vi ikke lenger trengte tilfluktsrom i Norge, så i fall det skulle bli noen kroner til overs kunne vi kanskje bruke pengene på det? Eller skal vi satse på at Trump og Putin blir enige slik at vi kan droppe forsvar fra neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les gjerne også litt på hvordan USA når de først innvolverte seg i WW2 omstilte hele industrien på svært kort tid til å produsere krigsmateriell på samme måte som Tyskland, og ikke si at det ikke er mulig hvis man må....

Det handler jo ikke om å utvikle ny teknologi, men å masseprodusere ting vi allerede vet hvordan skal lages.

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Og hva som er mulig om viljen og midlene finnes kan du lett lese deg opp på hvis du ser på Tyskland mellom første og andre verdenskrig...

Det er veldig vanskelig å sammenligne datidens teknologi og produksjon mot dagens.

Inkludert alt av politikk, handel over grenser osv. 

Tyskland gikk jo også konkurs pga dette.

Lenke til kommentar
4 hours ago, PosteMonopolet said:

Problemet er inflasjonen som kommer etter et så høyt forbruk.

Er det ingen måte å unngå dette på, siden det virker å være en unntakstilstand nå. Hvordan klarer saudi arabia å pøse så mye penger på seg selv og unngå dette?

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (5 timer siden):

Problemet er inflasjonen som kommer etter et så høyt forbruk.

Tja, vet ikke om det er så rett fram. Om vi bruker mange kroner til å investere i norsk krigsindustri så vil disse kronene måtte veksles om fra utenlandsk valuta først. Dette vil føre til en sterkere krone og som igjen vil føre til at varer kjøpt fra utlandet blir billigere. Dette vil til en viss grad motvirke inflasjonspresset.

Trenger ikke bruke alle pengene i Norge heller forsåvidt, men kan også investere i krigsindustrien i Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (13 minutter siden):

Tja, vet ikke om det er så rett fram. Om vi bruker mange kroner til å investere i norsk krigsindustri så vil disse kronene måtte veksles om fra utenlandsk valuta først. Dette vil føre til en sterkere krone og som igjen vil føre til at varer kjøpt fra utlandet blir billigere. Dette vil til en viss grad motvirke inflasjonspresset.

Trenger ikke bruke alle pengene i Norge heller forsåvidt, men kan også investere i krigsindustrien i Danmark og Sverige.

Olje fondet har en regel om at det ikke investeres i krigsmateriell.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (Akkurat nå):

Olje fondet har en regel om at det ikke investeres i krigsmateriell.

Vi har også handlingsregelen som må fravikes uansett. Den usikre tiden gjør at vi må gjøre noen tiltak som går utenfor de vanlige reglene.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (3 minutter siden):

Vi har også handlingsregelen som må fravikes uansett. Den usikre tiden gjør at vi må gjøre noen tiltak som går utenfor de vanlige reglene.

En av de reglene burde være at fondet selger alt som er Amerikansk. hver gang jeg betaler skatt så støtter jeg fascisme mot min vilje

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 minutt siden):

En av de reglene burde være at fondet selger alt som er Amerikansk. hver gang jeg betaler skatt så støtter jeg fascisme mot min vilje

Burde definitivt spre investeringene mer ut i hvertfall. Ikke trygt å ha 50% borti der nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (2 minutter siden):

Burde definitivt spre investeringene mer ut i hvertfall. Ikke trygt å ha 50% borti der nå. 

Olje fondet er ganske spredd ut, så risken er ganske lav. Er mer signalet man sender at vi ikke støtter det som skjer over dammen. Selg alt som er Amerikansk

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (Akkurat nå):

Olje fondet er ganske spredd ut, så risken er ganske lav. Er mer signalet man sender at vi ikke støtter det som skjer over dammen. Selg alt som er Amerikansk

50% i USA er ikke veldig spredd spør du meg, i det minste grografisk.

Lenke til kommentar
disk skrev (1 time siden):

Er det ingen måte å unngå dette på, siden det virker å være en unntakstilstand nå.

Jeg er helt enig i at Norge trenger å styrke forsvaret og andre samfunnskritiske funksjoner. Bare se for eksempel hvor problematisk den elendige sykehuskapasiteten var under pandemien. Landet ble praksis nedstengt på grunn av manglende sykehuskapasitet.

Det hjelper ikke at lille Norge hoster opp billioner på impuls i troen på at alt løser seg på et blunk. Det tar tid å bygge opp forsvaret. Pengebruken i det offentlige er allerede skyhøyt i Norge.

Mange glemmer at penger ikke er det same som ressurser. For eksempel hvor kan de hente folk og produksjonskapasitet fra nå når arbeidsledigheten er så lav?

Jeg tenker det offentlige blir nødt til å prioritere bort mye byråkrati og unødvendig tull for å frigjøre ressurser som kan gå til forsvaret.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (3 timer siden):

Ja, det det med sterkere krone har du rett i hvis pengene brukes riktig.

Jeg er mest bekymret for at etterspørelen blir for høy i forhold til produksjonskapasiteten slik at prisene presses opp, og at produksjonskapasiteten ikke kan økes fort nok. Det er flere land som ønsker å øke forsvarene sine akkurat nå.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
19 minutes ago, PosteMonopolet said:

Jeg er helt enig i at Norge trenger å styrke forsvaret og andre samfunnskritiske funksjoner. Bare se for eksempel hvor problematisk den elendige sykehuskapasiteten var under pandemien. Landet ble praksis nedstengt på grunn av manglende sykehuskapasitet.

Det hjelper ikke at lille Norge hoster opp billioner på impuls i troen på at alt løser seg på et blunk. Det tar tid å bygge opp forsvaret. Pengebruken i det offentlige er allerede skyhøyt i Norge.

Mange glemmer at penger ikke er det same som ressurser. For eksempel hvor kan de hente folk og produksjonskapasitet fra nå når arbeidsledigheten er så lav?

Jeg tenker det offentlige blir nødt til å prioritere bort mye byråkrati og unødvendig tull for å frigjøre ressurser som kan gå til forsvaret.

Du har rett i at det ikke er løst på et blunk. Vi har jo brukt de siste 30 årene til å bygge ned muligheten for norsk industri til fordel for vindmøller og batterifantasier.

Norge skal jo ha nye frigatter. Norge, den en gang stolte nasjonen med skipsverft langs hele kysten. En av de "hotteste" alternativene kommer fra Tyskland (med en kystlinje på 2389 km)...

Det første vi må gjøre er å satse på utdanning. Gi gode stipend til studenter som velger løp nasjonen trenger - sykepleiere, leger, våpendesignere. Make your pick.

Så må vi legge til rette for produksjon. I Europa er det stor mangel på halvleder industri, og dette er kjempestore investeringer for å komme i gang. Bygg opp industri rundt dette. Utvinning av mineraler enten de er i fjell eller på sjøbunn, helt fra innsamling til ferdig råvare til industrien.

Samtidig må flere ut i arbeid. Det sitter alt for mange på byråkrati i dag som sikkert kunne vært brukt til å rydde arbeidsbenkene til fagfolkene vi trenger. Mange som er uføre i dag kan sikkert gjøre noe nyttigere enn å sitte hele dagen live på TikTok eller drikke seg drita på Twitch. 

Verneplikt for alle, og større uttak til HV. Årlige HV øvelser, og større spesialisering i HV.

Flybilletter utenlands burde fått en avgift på 2000%. Øke insentiver til å bruke norske alternativer. Luksusvarer burde hatt 75%->100% merverdiavgift for å drive krigsøkonomien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Ja, det det med sterkere krone har du rett i hvis pengene brukes riktig.

Jeg er mest bekymret for at etterspørelen blir for høy i forhold til produksjonskapasiteten slik at prisene presses opp, og at produksjonskapasiteten ikke kan økes fort nok. Det er flere land som ønsker å øke forsvarene sine akkurat nå.

Det er jo et godt argument for å bygge opp egen industri istedenfor å kjøpe alt fra utlandet mtp at prisene på våpen fra eksisterende produksjon sannsynligvis kommer til å presses opp. 

Lag noen joint ventures med verdens ledende produsenter av droner både for luft og under vann der produksjonen blir lagt i Norden. Norge står for kapitalen i bytte mot teknologien.

Endret av Mars2029
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (2 minutter siden):

Det er jo et godt argument for å bygge opp egen industri istedenfor å kjøpe alt fra utlandet mtp at prisene på våpen fra eksisterende produksjon sannsynligvis kommer til å presses opp. 

Lag noen joint ventures med verdens ledende produsenter av droner både for luft og under vann der produksjonen blir lagt i Norden.

Forresten hvis man kan øke våpenindustrien mye fremover så kan denne industrien omstilles i fremtiden til å produsere andre ting når etterspørselelen etter våpen går ned. Da kan Europa bli mindre avhengig av å handle varer fra Kina for eksempel, så det er ikke dum bruk av oljepenger🙂

Men det hele bør gjøres med en god og realistisk plan.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor livredde regjeringen er for å bryte EØS-reglene for offentlig anskaffelser og statlig subsidiering så har jeg ikke mye tro på at disse pengene vil gå til norsk forsvarsindustri spesifikt, det blir nok heller innrettet som et slags innkjøpsfond hvor ting går på anbud og etter tilgjengelig kapasitet i EU.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...