Gå til innhold

Vil en sikkerhetsgaranti fra Trump ha noen verdi for Ukraina?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (3 minutter siden):

Har vi ikke lært noe fra verdenskrigene? Å lamme en nasjon fullstendig etter en krig slik at de blir sittende med stor gjeld og utenlandske nasjoner som tar råvarene deres vil bare føre til hat, ekstremisme og nye kriger.

Marshallhjelpen som også gikk til gjenoppbygging av Tyskland var det som har ført til 80 år med et stabilt og relativt fredfullt europa. Når vesten klarte å støtte og hjelpe Tyskland med gjenoppbygging kan vi faen meg klare å hjelpe en fredelig nasjon som bare vil forsvare seg selv. 

Etter hva jeg har forstått så var Marshallhjelpen som bl.a Norge mottok fra USA til gjennoppbygging et lån som måtte betales tilbake med renter. Tyskland måtte også punge ut med krigskadeerstatning på ca. kr. 3 500 000 000 000.- etter 2. verdenskrig. Så her virker det som om du er litt desorientert.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lyncs said:

Etter hva jeg har forstått så var Marshallhjelpen som bl.a Norge mottok fra USA til gjennoppbygging et lån som måtte betales tilbake med renter. Tyskland måtte også punge ut med krigskadeerstatning på ca. kr. 3 500 000 000 000.- etter 2. verdenskrig. Så her virker det som om du er litt desorientert.

Kun ca 15% av det de gav var lån så her virker det som du er litt desorientert. Da har vi ikke engang tatt med alt som ble gitt av utstyr og matriell til de allierte under selv kringen. Tyskland ble ikke tvunget til å gi fra seg 50% av av tysklands naturressurser.

Etter første verdenskrig måtte tyskerne gi fra seg kontroll over landområder og kolonier, samt betale en massiv erstatning m.m. Vi så hvordan det gikk.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (20 timer siden):

Hva hjelper det om Ukraina får sikkerhetsgarantier av Trump? De vil jo ikke være verdt papiret de er skrevet på. Trump kommer aldri til å stille opp for noen enten de har fått sikkerhetsgarantier eller om det er andre nato-land som blir angrepet. Hvorfor skulle den personligheten der bidra med noe som kunne føre til motangrep på Amerikansk jord? Han er en feig og ynkelig bedrager helt uten ryggrad.

På den andre siden har Ukraina enorme verdier og kan ikke forvente å leve som parasitter og forlange at andre land pøser inn milliarder av dollars i våpenstøtte når de har evne til å finansiere det selv.

Sikkerhetsgarantier fra USA er plutselig blitt svært lite verdt da Trump ikke lenger fremstår som en troverdig partner.
Da må i så fall den som blir angrepet, betale i dyre dommer eller bli presset som en sitron.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Kun ca 15% av det de gav var lån så her virker det som du er litt desorientert. Da har vi ikke engang tatt med alt som ble gitt av utstyr og matriell til de allierte under selv kringen. Tyskland ble ikke tvunget til å gi fra seg 50% av av tysklands naturressurser.

Etter første verdenskrig måtte tyskerne gi fra seg kontroll over landområder og kolonier, samt betale en massiv erstatning m.m. Vi så hvordan det gikk.

Jeg er helt enig i at Trump krever for mye når han forlanger halvparten av Ukrainas mineralforekomst og det er også grunnen til at jeg skrev at Ukrainas president burde prøve å få til en avtale der de møttes på et nivå som er innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (16 minutter siden):

Kilde?

Vennligst følg med i nyhetsbildet så slipper andre å mate deg med info som du helt sikkert evner å finne fram til selv. Blir veldig slitsomt å diskutere med slike som deg da.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Lyncs said:

Vennligst følg med i nyhetsbildet så slipper andre å mate deg med info som du helt sikkert evner å finne fram til selv. Blir veldig slitsomt å diskutere med slike som deg da.

Eg kan ikkje erindre å ha sett nyhetssaker som er relevante for den påstanden siste året, og eg trur ikkje det er veldig mange som følgjer betre med i nyheitsbiletet enn meg heller. Men du kom med påstanden, så du får underbygge den takk.

USA sjølv seier Israel har investert 24 milliarder dollar i USA, eller sånn rundt regna ein promille av GDP.  Til samanlikning er oljefondet langt større aktør i amerikansk økonomi...

Endret av barfoo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Eg kan ikkje erindre å ha sett nyhetssaker som er relevante siste året, og eg trur ikkje det er veldig mange som følgjer betre med i nyheitsbiletet enn meg heller. Men du kom med påstanden, så du får underbygge den takk.

Da kan du vel selv gjøre et søk på google istedenfor å slite ut andre. Jeg er ikke slaven din..

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Lyncs said:

Da kan du vel selv gjøre et søk på google istedenfor å slite ut andre. Jeg er ikke slaven din..

Du tar feil. Du får Google det sjøl for å finne ut kvifor.

Beklager, det er faktisk ikkje god debattskikk, og det antyder at du faktisk ikkje har en dritt som underbygger det, men bare kaster ut påstander.

Endret av barfoo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lyncs said:

Israelerne utgjør store deler av den økonomiske ryggraden til USA. De har investert store summer i det landet.

Dette har ingenting med virkeligheten å gjøre. Tvert imot er Israel den desidert største mottakeren av utenlandshelp fra USA. Til sammen har USA gitt Israel mer enn 10x så mye i rene donasjoner som Israel har investert i USA. Israel er USAs største økonomiske belastning.

https://www.cfr.org/article/us-aid-israel-four-charts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Ankor skrev (3 minutter siden):

Dette har ingenting med virkeligheten å gjøre. Tvert imot er Israel den desidert største mottakeren av utenlandshelp fra USA. Til sammen har USA gitt Israel mer enn 10x så mye i rene donasjoner som Israel har investert i USA. Israel er USAs største økonomiske belastning.

https://www.cfr.org/article/us-aid-israel-four-charts

Du må da også ta hensyn til jødene som har bosatt seg på amerikansk jord og slått seg opp som kapitalister. Dersom de trekker seg ut så vil det ha stor betydning for USA. Dessuten er USA meget avhengig av utveksling av teknologi til meidisinsk og militært formål fra Israel. Det er grunnen til at de støtter Israel på dene måten de gjør. 

Det er derfor viktig for Ukrainas president å komme Trump i møte på en måte som tjener begge land istedenfor å bare tigge etter bidrag. Man bør også tenke på at Ukraina er blandt de land i verden med størst korrupsjon så de har en lang historie der de ikke kan fremstilles som guds beste barn.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lyncs said:

Du må da også ta hensyn til jødene som har bosatt seg på amerikansk jord og slått seg opp som kapitalister. Dersom de trekker seg ut så vil det ha stor betydning for USA. Dessuten er USA meget avhengig av utveksling av teknologi til meidisinsk og militært formål fra Israel. Det er grunnen til at de støtter Israel på dene måten de gjør. 

Det er derfor viktig for Ukrainas president å komme Trump i møte på en måte som tjener begge land istedenfor å bare tigge etter bidrag. Man bør også tenke på at Ukraina er blandt de land i verden med størst korrupsjon så de har en lang historie der de ikke kan fremstilles som guds beste barn.

Dette er antisemmittisk pisspreik.

Du antar at jøder er ei eller anna magisk gruppe som trekker i trådane bak kulissene. Kor skal amerikanske jøder trekke seg ut? Dei har levd livet sitt i USA, og er like amerikanske som alle andre amerikanarar.

Støtta til Israel er i veldig stor grad begrunna av evangelikalske kristne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Lyncs said:

Dettte blir fullstendig søkt. Jøder i USA er der helt avhengig av USAs økonomiske forbindelser med Israel, akkurat som etterkommere av norske utvandrere bidrar til USAs økonomi helt uavhengig av våre økonomiske forbindelser med dem. Det er heller ingen grunn til å tro at den gjensidige utvekslingen av teknologi mellom USA og Israel er til større fordel for USA enn Israel. Tvert imot ser nok heller amerikanere på det som en måte å gi støtte på.

Når det gjelder Ukraina og korrupsjon så har de tatt store store steg med å kvitte seg med arven fra Russland. For militærstøtte har de innført NATOs sporingssystem slik at det meste kan ettergås, og både for dette og økonomisk støtte har det ikke blitt funnet store problemer av de som har kontrollert.

Endret av Ankor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 28.2.2025 den 19.56):

På den andre siden har Ukraina enorme verdier

Ukraina er et av de fattigste landene i Europa... Og det er noe paradoksalt med å være så takknemlig for å få våpenstøtte for å sto opp mot en nabo som invaderer uten legitim grunn, som bomber landet i grus og tar livet av hundretusener av mennesker gjør deg avhengig av økonomisk bistand. For all del, det er viktig å takke landene som støtter Ukraina og beholde den støtten, men det er noe forvridd med tankegangen til folk som Trump, som virker å tro at Ukraina beriker seg på situasjonen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Ankor skrev (3 minutter siden):

Dettte blir fullstendig søkt. Jøder i USA er der helt avhengig av USAs økonomiske forbindelser med Israel, akkurat som etterkommere av norske utvandrere bidrar til USAs økonomi helt uavhengig av våre økonomiske forbindelser med dem. Det er heller ingen grunn til å tro at den gjensidige utvekslingen av teknologi mellom USA og Israel er til større fordel for USA enn Israel. Tvert imot ser nok heller amerikanere på det som en måte å gi støtte på.

Veldig mange land er avhengige av den teknologien Israel har utviklet og USA er intet unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...