Lyncs Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden barfoo skrev (47 minutter siden): Grunnlaget er jo at USA har kompetanse i verdensklasse på elektronikk, frå utdanning til fabrikasjon. Dude... Du er klar over at t.d. Rockwell laga navigasjonssystem for missilubåter? At Honeywell er aktiv levrandør på atomvåpensikkerhet? Og at alle dei nevnte er tungt inne i forsvarsindustrien på ymse måter, og har utviklingsavdelinger som er vandt til å håndtere sensitiv informasjon. En kan jo minne om snowden og - ansatt i privat underlevrandør og ekstremt vide tilfanger til veldig sensitive etteretningsorganisasjoner. Det vil og vere langt mindre risikabelt å ha slikt i USA enn i eit anna land. Argumentasjonen din er aparte, og bærer preg av at alt skal tvingast inn i ditt verdsbilete. Den diskusjonen her blir enkelt og greit for dum. Selvfølgelig blir det for dumt med din dumme argumentasjon om at USA og andre deler av verden ikke er avhengige av Israel. Jeg har allerede linket til at bl.a produksjon av mobiltelefoner ikke haddw vert mulig uten dem osv. Venter fremdeles på at du kan linke til kilder som beviser at USA er istand til å produsere de komponentene de kjøper fra Israel, men hittil har du kun servert oss dine egne fantasisprell og intet annet enn bare det.. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 15 minutes ago, Lyncs said: Jeg har allerede linket til at bl.a produksjon av mobiltelefoner ikke haddw vert mulig uten dem osv. At produksjonen i dag bruker israelske deler vil ikkje sei at mobiltelefonar ikkje hadde eksistert om vi tenker oss Israel vekk. Akkurat som at vi hadde hatt øl i Bergen om vi tenker oss Hansa vekk. Det virker som du enkelt og greit ikkje greier å følgje abstrakte tankebaner. Dette er uansett ei fullstendig avsporong, og du prioritert åpenbart det over å faktisk hoste opp kjelder. Endret 20 timer siden av barfoo Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden barfoo skrev (2 minutter siden): At produksjonen i dag bruker israelske deler vil ikkje sei at mobiltelefonar ikkje hadde eksistert om vi tenker oss Israel vekk. Akkurat som at vi hadde hatt øl i Bergen om vi tenker oss Hansa vekk. Det virker som du enkelt og greit ikkje greier å følgje abstrakte tankebaner. Du er helt ubetalelig. Et friskt pust i kjedelige stunder og ubeskrivelig morsom men teknologisk innsikt er du fullstendig blottet for. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 13 hours ago, Lyncs said: Du er helt ubetalelig. Et friskt pust i kjedelige stunder og ubeskrivelig morsom men teknologisk innsikt er du fullstendig blottet for. Vel, det er strengt tatt ikkje interessant kva du måtte meine om meg. Forsøket på latterleggjering er jo relativt gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden barfoo skrev (15 minutter siden): Vel, det er strengt tatt ikkje interessant kva du måtte meine om meg. Forsøket på latterleggjering er jo relativt gjennomsiktig. Jeg svarte bare på tiltale. Det var du som begynte med å kalle mine innlegg for parodiske. Men dersom du mener at den fantasifulle synsingen din kan rettferdiggjøres ved å kalle det for abstrakt tenking og at medisiner, avasert teknologi til mobiltelefoner og avanserte elektroniske våpensystemer kan erstattes på samme måte som et produkt fra Hansa bryggeri, da tror jeg ikke at jeg er alene om å synes at det er hysterisk morsomt. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 20 minutes ago, Lyncs said: Men dersom du mener at den fantasifulle synsingen din kan rettferdiggjøres ved å kalle det for abstrakt tenking og at medisiner, avasert teknologi til mobiltelefoner og avanserte elektroniske våpensystemer kan erstattes på samme måte som et produkt fra Hansa bryggeri, da tror jeg ikke at jeg er alene om å synes at det er hysterisk morsomt. Skreiv eg at dei kunne erstattast på samme måte? Argumentasjonen min er at majoriteten av store teknologifirma er amerikanske, og USA har nøkkelkompetanse på feltet. Det samme gjeld medisin; USA sin økonomi er fullstendig dominerande, og dei har ein enorm industriell kapasitet. Å anta at mobiltelefoner ikkje hadde eksistert uten Israel er utopisk. Andre hadde fyllt den nisja. Det samme gjeld dei andre produkta. Verda hadde kanskje ikkje hatt nøyaktig dei samme produkta, men det er ikkje snakk om at vi hadde levd i 1950 heller. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden barfoo skrev (1 time siden): Skreiv eg at dei kunne erstattast på samme måte? Argumentasjonen min er at majoriteten av store teknologifirma er amerikanske, og USA har nøkkelkompetanse på feltet. Det samme gjeld medisin; USA sin økonomi er fullstendig dominerande, og dei har ein enorm industriell kapasitet. Å anta at mobiltelefoner ikkje hadde eksistert uten Israel er utopisk. Andre hadde fyllt den nisja. Det samme gjeld dei andre produkta. Verda hadde kanskje ikkje hatt nøyaktig dei samme produkta, men det er ikkje snakk om at vi hadde levd i 1950 heller. Medisiner tar flere ti-år å utvikle og den prosessen koster mange milliarder og er et sjansespill om de blir godkjent eller ikke. Når det gjelder produksjon av moduler til mobiltelefoner så hadde ikke Apple importert slikt fra Israel om de kunne klare å lage slikt selv. Og ja, det er faktisk en utrolig stor heksekunst å produsere velfungerende elektronikk av god kvalitet. Det er ikke noe som kan kopieres på samme måte som et produkt fra Hansa bryggeri. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Lyncs skrev (På 1.3.2025 den 18.15): Israelerne utgjør store deler av den økonomiske ryggraden til USA. Nei, de gjør faktisk ikke det. Dette er ren løgn igjen. Lyncs skrev (På 1.3.2025 den 22.59): Det har blitt opplyst flere ganger de siste månedene på norske nyheter om at USA har en enorm utenlandsgjeld og at de er i ferd med å gå konkurs. De er ikke i ferd med å gå konkurs. Og hvis statsgjelden er for stor, hvorfor satser Trump på å øke den med flere billioner på få år? Fordi det bare er pisspreik. Trump brydde seg aldri om underskuddet. Alt var bare for å lure lettlurte tullinger. Faktum er at Israel mottar enorme beløp fra USA. Hvis USA hadde vært nær konkurs så hadde de måttet kuttet all denne støtten til Israel. Endret 2 timer siden av Markiii Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev (På 1.3.2025 den 20.58): Hvorfor unnlates det å nevne alle kriger startet av USA og NATO utenfor Europa? Å ja, det var jo rettferdige kriger. NATO har ikke startet noen kriger. Men hva har dette med trådens tema å gjøre? 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Lyncs said: Medisiner tar flere ti-år å utvikle og den prosessen koster mange milliarder og er et sjansespill om de blir godkjent eller ikke. Når det gjelder produksjon av moduler til mobiltelefoner så hadde ikke Apple importert slikt fra Israel om de kunne klare å lage slikt selv. Og ja, det er faktisk en utrolig stor heksekunst å produsere velfungerende elektronikk av god kvalitet. Det er ikke noe som kan kopieres på samme måte som et produkt fra Hansa bryggeri. Det er jo mange som kjøper komponentar dei kan lage. Fokus, utviklingskost etc er faktorar. Apple er i stand til å designe cpuer, det er ingenting som tyder på at dei ikkje har kompetanse om dei vil. Og at det tar tid og er heksekunst er irrelevante innvendinger; det er ingenting magisk med Israel som gjer at dei ikkje har nøyaktig samme utfordringar som andre land i slik produksjon. Men du har jo framleis ikkje forklart korleis Israel utgjer ryggrada i amerikansk økonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå