Gå til innhold

Krev at det offentlige dropper X!

WiiBoy

Anbefalte innlegg

pants skrev (2 timer siden):
  • Offentlig ID på brukere, men ikke tvang om og bruke offentlig ID.
  • Mulighet til og poste anonyment.

Det er gode ideer helt til brukerdata lekkes til noen som ikke burde ha tilgang. Enten det er private eller myndigheter.

pants skrev (1 time siden):

Nå er jeg usikker på i hvilken grad man kan ha innsikt i hva som er den faktiske algoritmen med mindre den legges på blockchain.

blockchain?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammel Gubbe skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du Musk 'tuner algoritmen' mer enn noen andre som heller ikke har gjennomsiktighet.

Alt Musk har gjort til nå tyder på at det er mindre politisk motivert tuning på X enn kjente alternativer.

Er jo nesten ingen og sammenligne med da X har monopol på den type tjeneste.
Eneste alternativ er nesten bluesky, der kan man skrive sin egen ranker, noe som jeg tror at man er mer i kontroll over algoritmen.

Hvilke kjente alternativer er det du snakker om?

Uansett person/politisk motivasjon er jeg fortsatt ingen fan av for mye makt hos enkeltpersoner.
Om du er stor-fan av Musk, så er det jo fortsatt risikabelt at et privateid selskap kan bli solgt til noen andre som har en helt annen visjon for selskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, pants said:

Hvilke kjente alternativer er det du snakker om?

Jeg snakket generelt. Men Facebook og Youtube er andre eksempler der det har vært politisk sensur.

3 minutes ago, pants said:

Uansett person/politisk motivasjon er jeg fortsatt ingen fan av for mye makt hos enkeltpersoner.
Om du er stor-fan av Musk, så er det jo fortsatt risikabelt at et privateid selskap kan bli solgt til noen andre som har en helt annen visjon for selskapet.

Absolutt, men det ble fremstillt som om det fantes bedre alternativ enn X. Det kan jeg ikke se at det gjør.

Jeg vet heller ikke om det finnes andre brukbare modeller. Myndighetskontrollert er for meg mye skumlere enn private selskap.

Det beste vi kan gjøre tror jeg er å forsvare viktigheten av en fri debatt med minimal politisk sensur kulturelt.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gammel Gubbe said:

Det at du ikke får det jeg skriver til å passe inn i den virkeligheten du allerede lever i er forventet. Det skal som regel litt mer til å rive ned et stort byggverk av fordommer og propaganda.

Hvorfor Trump kritiserer Ukraina i den grad han gjør vet jeg ikke. Men det betyr ikke at det er feil at det ville være irrasjonelt å angripe Putin og Russland midt i en forhandlingssituasjon. Det er ingen motsetning her. Det samme gjelder annen kritikk mot andre aktører på egen side. Disse må alle vurderes hver for seg.

Så du vet ikke hvorfor, men du vet at det er riktig og bra siden DT gjør det. Skjønner..

19 minutes ago, Gammel Gubbe said:

Hvorfor tror du Musk 'tuner algoritmen' mer enn noen andre som heller ikke har gjennomsiktighet.

Alt Musk har gjort til nå tyder på at det er mindre politisk motivert tuning på X enn kjente alternativer.

Har du noen dokumentasjon på at "alt tyder på at det er mindre politisk motivert tuning på X enn kjente alternativer"?
Jeg tipper at dette er noe du selv føler og at du har blitt det fortalt av Musk.
Kom gjerne med kilder på hvor du har dette fra.

9 minutes ago, Gammel Gubbe said:

Her har vel også pressen overdrevet og overdramatisert ganske grundig. For eksempel når pressen spør om Trump vil utelukke bruk av millitær makt, og Trump avviser spørsmålet, så fremstilles det som om dette er et utspill fra Trump sin side.

Sprøyt. Han blir spurt om han kan utelukke bruk av militær makt. Han svarer "No". Han avfeier slettes ikke spørsmålet. Han sier rett ut NEI til at han vil utelukke bruk av militær makt. 

Slutt å spre usannheter! 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at det ikke skjer?

Jeg ser jo at flere får lov til å kritisere Trump og Musk over en lav sko, med ganske grovt ordelag også. Jeg har ikke hørt om noen større aktører som har klaget over urettferdig utestengelse heller. I den grad det skjer er neppe verre enn det gamle Twitter gjorde mot de konservative, da var det heller ingen offentlige instanser som ville boikotte eller droppe ut forøvrig. En smule hyklerisk spør du meg, men det gjør du sikkert ikke.

Lenke til kommentar

Der er vi uenige. Som jeg har skrevet flere ganger allerede i tråden er det problematisk med sterke bånd mellom den 4. statsmakt og regjering. Også problematisk med sterke bånd mellom medier og næringslivet.

Jeg vet ikke om jeg vil kjøpe at X er den fjerde statsmakt, kordinert er det hvertfall ikke ettersom det mye uengighet der. Blir mer som en åpen lobby for den gemene hop. 

Nå er vi litt som en frosk som blir kokt. Må jo reagere på det her før det har gått for langt.

Jeg vil neppe sammenligne et medium som er 100% frivillig å oppsøke som å bli kokt levende.

Og når du sier at det ikke allerede har skjedd, er det gjerne for at du ikke har fått det med deg.
https://www.vice.com/en/article/x-purges-prominent-journalists-leftists-with-no-explanation/

Greit, da har vi et eks, jeg skrev at jeg ikke hadde sett at det hadde skjedd. Jeg kjenner dog ikke detaljene bak denne saken, mulig det har vært en krangel med mod eller noe. Jeg ser uansett flust med særdeles lite flatterende bilder av Musk og Trump der så policien dems virker ganske tolerant, enn så lenge hvertfall.  

Lenke til kommentar

@Crooked Cracker Den mest effektive propagandaen er jo den man ikke får med seg at er propaganda.

Om Musk/X har politisk motivasjon til og påvirke utfall av valg, så burde de gå etter folk som er tilbøyelige til å stemme på begge sider i vippestater som kan vinne valget, gi de informasjon som dytter de i ene kanten.

Valg vinnes jo 51/49. ofte i USA. om de klarer og nå en velgergruppe på bare <1% med propaganda, og dytte de i "riktig" veien så oppnår de jo målene sine.

Musk er jo "heldigvis" hårsår nok til at han klarer ikke være så utspekulert at han fritt lar alle ytre seg.
Bill Burr sin konto ble jo flagget etter han angrep musk.
https://www.newsweek.com/bill-burr-launches-scathing-attack-elon-musk-x-account-flagged-2036975

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Asmongold mistet jo "sjekkmerket" sitt, ikke at det er veldig viktig, etter at asmongold fortalte følgerne sine at Elon ikke er så god i video-spill som han hevder.

Så utleverte han private meldinger, noe som bryter mot X sine personversregler.

Mannen er jo småling, hårsår og ustabil.

Men i det store bilde er alt dette irrelevant. Vi trenger uansett en plattform som ikke enkeltpersoner har alt for stor makt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
pants skrev (9 timer siden):

@Crooked Cracker Den mest effektive propagandaen er jo den man ikke får med seg at er propaganda.

Er vel heller tydelig hva som er politiske meninger på X, det som skiller platformen fra resten er at innholdet kan være langt mer eksplisitt og direkte, men den går jo begge veier. 

Om Musk/X har politisk motivasjon til og påvirke utfall av valg, så burde de gå etter folk som er tilbøyelige til å stemme på begge sider i vippestater som kan vinne valget, gi de informasjon som dytter de i ene kanten.

Valg vinnes jo 51/49. ofte i USA. om de klarer og nå en velgergruppe på bare <1% med propaganda, og dytte de i "riktig" veien så oppnår de jo målene sine.

Påvirke valg og politikk gjør jo den øvrige pressen daglig. Vil du ikke si at det å tegne hitlerbart på Trump kan påvirke noen velgere også?

Musk er jo "heldigvis" hårsår nok til at han klarer ikke være så utspekulert at han fritt lar alle ytre seg.
Bill Burr sin konto ble jo flagget etter han angrep musk.
https://www.newsweek.com/bill-burr-launches-scathing-attack-elon-musk-x-account-flagged-2036975

Det virker noe hårsårt ja, uten at jeg sett hva Burr postet.

Lenke til kommentar
pants skrev (10 timer siden):

Asmongold mistet jo "sjekkmerket" sitt, ikke at det er veldig viktig, etter at asmongold fortalte følgerne sine at Elon ikke er så god i video-spill som han hevder.

Så utleverte han private meldinger, noe som bryter mot X sine personversregler.

Mannen er jo småling, hårsår og ustabil.

Men i det store bilde er alt dette irrelevant. Vi trenger uansett en plattform som ikke enkeltpersoner har alt for stor makt.

Etter den hendelsen florerte det med poster på nettopp X som kalte ut Musk på det, så noe ensrettet fanclub er det ikke.

Lenke til kommentar
12 hours ago, WiiBoy said:

Så du vet ikke hvorfor, men du vet at det er riktig og bra siden DT gjør det. Skjønner..

Nå har du gitt opp

Har du noen dokumentasjon på at "alt tyder på at det er mindre politisk motivert tuning på X enn kjente alternativer"?

• Jeg baserer det på at bl.a Biden-administrasjonen ønsket sensur av farlig innhold
  • Mark Zuckerberg rapporterte om at Meta avviste direkte henvendelser om ønsker om sensur
  • Utestengelser av personer, som f.eks Trump, fra sosiale medier
  • Musk kjøpte Twitter nettopp med begrunnelsen av mindre sensur og mer ytringsfrihet

Det er egentlig bare å følge litt med.

Jeg tipper at dette er noe du selv føler og at du har blitt det fortalt av Musk.

Det er du som later til å trekke konklusjoner basert på hva du føler om Trump og Musk, og ikke basert på fakta.

Sprøyt. Han blir spurt om han kan utelukke bruk av militær makt. Han svarer "No". Han avfeier slettes ikke spørsmålet. Han sier rett ut NEI til at han vil utelukke bruk av militær makt. 

Dette kaller jeg å avfeie spørsmålet. Men du henger deg opp i språk fremfor poenget, og poenget her er at Trump har ikke et utspill om bruk av makt, han truer ikke med brukt av makt, men mediene fremstiller det slik.

Om det å bare svare nei på et spørsmål, fremfor å bruke tid på en utdypende forklaring er å avfeie spørsmålet eller ikke, blir en avsporing fra poenget, at mediene gir en falsk fremstilling av nok en situasjon, og at alle disse løgnene utgjør farlig propaganda som pisker opp hat i grupper av lettmanipulerte mennesker.

Lenke til kommentar

Hvis X blir ett propagandaverktøy for og undergrave Europa og fremme synet til Russland/Trump så er det bare og sperre det, vi er i en hybridkrig med Russland, og Trump er ikke på vår side. Det de begge ønsker er ett svakt Europa og X vil bli ett av verktøyene de vil bruke til fulle.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...