pants Skrevet lørdag kl 21:33 Del Skrevet lørdag kl 21:33 Fatninja skrev (1 time siden): Elon Musk står i front og foran kameraene. Jeg tror det er ekstremt naivt å tro at andre amerikanske oligarker ikke har hatt minst like stor innflytelse. At andre pengesterke grupper i amerikansk politikk har også hatt sterk politisk innflytelse i kulissene gjør det jo ikke noe bedre. Like stor, kanskje, men hvem da? Peter Thiel? Koch? 1 Lenke til kommentar
pants Skrevet lørdag kl 21:34 Del Skrevet lørdag kl 21:34 Jarmo skrev (15 minutter siden): Igjen feil bruk av ordet Oligarki. Oligarki er en styreform hvor den politiske makten er samlet hos en liten gruppe mennesker, såkalte oligarker. Det er en konseptuell form av maktstruktur der makt ligger hos et lite antall mennesker. https://no.wikipedia.org/wiki/Oligarki Som f.eks en liten gruppe milliardærer, med Elon i spissen? 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet lørdag kl 21:40 Del Skrevet lørdag kl 21:40 pants skrev (1 minutt siden): Som f.eks en liten gruppe milliardærer, med Elon i spissen? Hvilken posisjon har han i den amerikanske politikken som kan forandre USAs nasjonal styring? Til og med president kan kastes i USA. Lenke til kommentar
pants Skrevet lørdag kl 22:03 Del Skrevet lørdag kl 22:03 Jarmo skrev (11 minutter siden): Hvilken posisjon har han i den amerikanske politikken som kan forandre USAs nasjonal styring? Til og med president kan kastes i USA. Verdens rikeste mann som leder DOGE, er også høyrehånden til trump med en sterk innflytelse? Han du tenkte på? Hvordan det kan påvirke amerikansk politikk? Tja, kan jo være at han bruker sin posisjon til å styrke sine egne forretninger, og gjøre seg selv enda rikere, selv om det ikke er i det amerikanske folks beste interesse. Kan være at han utnytter sin posisjon som eier av X til og påvirke hvordan befolkningen oppfatter han som person og regjeringen, i form av shadow-banning, utestenging, og hvordan han tuner algoritmen. Han har jo også mye internasjonale forbindelser med selskapene sine. Kan jo være han havner i en konflikt om å velge hva som er best for selskapene sine, og hva som er best for USA. Ops, ser ut som det har skjedd allerede. Prøver å fjerne finanstilsynet, sånn at han kan gjøre om X til en "everything-app". https://edition.cnn.com/2025/02/11/business/elon-musk-cfpb/index.html USA kjøper cybertrucks. https://www.nytimes.com/2025/02/12/us/politics/trump-tesla-musk-cybertruck.html 2 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet i går, 00:50 Del Skrevet i går, 00:50 Jarmo skrev (4 timer siden): Noe feil å være globalist da? Nei, selvfølgelig ikke. PosteMonopolet skrev (3 timer siden): Hehe, hva er en globalist?🙂 En som har forstått at verden rekker lengere enn nesa si, kanskje? Det var bare en dårlig vits. Ikke myntet på deg 🙂 3 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden WiiBoy skrev (På 28.2.2025 den 20.30): Det er helt klart, men et hvert klikk gir kroner og verdi til Musk som er DT sin aller største og viktigste støttespiller. Slutt med forkortelser som maskerer det du sier. Jeg regner med at du ikke snakker om Drammens Tidende. Da bør det også reflekteres i teksten din. Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Jeg er langt mer bekymret for radikaliseringen og hatet rettet mot Trump og Musk enn noe disse to har gjort. 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 19 minutes ago, Gammel Gubbe said: Jeg er langt mer bekymret for radikaliseringen og hatet rettet mot Trump og Musk enn noe disse to har gjort. Trump har i stor grad normalisert at imperier skal kunne gjøre som de vil med små land. Newsflash: Vi er et lite land! Jeg er forsåvidt enig i at folk har blitt radikalisert på grunn av Trump. Bare se på Biden. Under hans ledelse ble det ført en ren revolusjonær politikk på mange områder. Trump gjør absolutt ingenting for å stoppe denne pendeneffekten og jeg gruer meg til å se hva demokratene er når de etterhvert om 4-8 år tar over. Hvor radikalisert vil de da være? 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden 38 minutes ago, SpecialForce said: Slutt med forkortelser som maskerer det du sier. Jeg regner med at du ikke snakker om Drammens Tidende. Da bør det også reflekteres i teksten din. Det er ingen som ikke forstår hvem DT er i den konteksten. Dersom du ikke har noen nyttige argumenter eller refleksjoner, så er det bedre om du ikke kommenterer enn å desperat forsøke å avspore debatten. 4 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 16 minutes ago, Fatninja said: Trump har i stor grad normalisert at imperier skal kunne gjøre som de vil med små land. Det er på ingen måte sant, men en tolkning fremmet av nettopp den typen propaganda som bekymrer. Trumps holdning er å få slutt på krigen. Så kan man være uening, og mene man bør vinne krigen i stedet. Begge er legitime standpunkt. Men mediene erkjenner ikke begge standpunkt som legitime, men sår heller mistanke om alternative motiver o.l. for å sverte og spre hat mot de som har det andre synspunktet. Det skumle er at de går i takt og hisser hverandre opp. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 27 minutes ago, Fatninja said: Trump har i stor grad normalisert at imperier skal kunne gjøre som de vil med små land. Newsflash: Vi er et lite land! Og det med god grunn, Amerikanerne vil gjerne ha kontroll på panama kanalen, grønnland og div andre nyttige biter av verdenkartet, Russland vil tilbake til sovietstatens storhetstid med dertil utvidede landegrenser, Kina sikler på Taiwan (og dermed også enorm produksjons kapasitet av databrikker). Det er i utegangspunktet den samme dritten som tyter fra tre forskjellige rasshøl. I en ny undersøkelse av Ipsos har Trump 45% støtte i befolkningen for den jobben han gjør som president. Mange av de spurte føler seg ført bak lyset etter valget, spesielt med måten Musk går etter statsansatte på. 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden WiiBoy skrev (På 28.2.2025 den 19.51): Jeg er dritt lei av at det offentlige Norge bruker X og støtter opp om DT sin viktigste støttespiller. Kontakt din kommune og dine stortingsrepresentanter og krev at X kuttes ut!! Hvem er enig, og hvordan bør man gå frem? Prinsipielt helt uenig. Jeg er gjerne med på å oppfordre folk til å slutte å bruke Twitter. Men å kreve at det offentlige sletter sine kontoer der fordi en stor andel av befolkningen er uenige med hva eieren av plattformen bedriver, blir helt feil. Det offentlige er, og skal, være tilstede i de kanalene befolkningen er tilstede. Vil man ha det offentlige vekk fra Twitter, må folket slutte å bruke det. Enn så lenge er Twitter Norges (og verdens) største plattform for formidling av korte meldinger til massene, og da er det bare logisk at myndighetene bruker dette som én av sine formidlingskanaler. (og ja, jeg nekter å kalle Twitter for det énbokstavs tullenavnet Elon har gitt det) 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden 25 minutes ago, Gammel Gubbe said: Det er på ingen måte sant, men en tolkning fremmet av nettopp den typen propaganda som bekymrer. Trumps holdning er å få slutt på krigen. Dersom det var sant, hvorfor er/var da avtalen om mineraler så essensiell? Det har jo ingenting med krig/fred å gjøre. Hvorfor vil ikke DT svare opp hvordan en fredsavtale kan garanteres, når Russland beviselig har gitt blaffen i tidligere avtaler (og tjent på det om DT sin avtale går gjennom)? Hvorfor er det så enkelt for DT å kritisere Z, Ukraina, USA sin etterretning, USA sitt rettsvesen, USA sine allierte,++ men aldri kritisere Putin? 5 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 32 minutes ago, Gammel Gubbe said: Det er på ingen måte sant, men en tolkning fremmet av nettopp den typen propaganda som bekymrer. Trumps holdning er å få slutt på krigen. Så kan man være uening, og mene man bør vinne krigen i stedet. Begge er legitime standpunkt. Men mediene erkjenner ikke begge standpunkt som legitime, men sår heller mistanke om alternative motiver o.l. for å sverte og spre hat mot de som har det andre synspunktet. Det skumle er at de går i takt og hisser hverandre opp. Jeg tenker ikke bare på Ukraina i denne sammenhengen. Jeg tenker på uttalelsene hans om ekspansjon av USA, på bekostning av Canada, Panama og Danmark. Det er en helhetspakke her. I tillegg så har USA utviklet seg mer og mer i diktatorisk retning og det er hovedsaklig Obama sin feil, som startet å bruke presidentordrer på en måte som var utenkelig før. Både BIden og Trump har eskalert denne, etter min mening, uansvarlige bruken av presidentordrer. Lenke til kommentar
pants Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Tråden her sporer jo helt av.. Clean-up on isle 4 please Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Det er vanskelig å hate Musk all den tid han sakte, men sikkert tar livet av twitter. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden On 2/28/2025 at 7:51 PM, WiiBoy said: Jeg er dritt lei av at det offentlige Norge bruker X og støtter opp om DT sin viktigste støttespiller. Kontakt din kommune og dine stortingsrepresentanter og krev at X kuttes ut!! Hvem er enig, og hvordan bør man gå frem? Jeg er enig, ser ikke vitsen med at offentlige norske instanser skal bidra til å berike en så giftig aktør som Musk, særlig ikke når det finnes fullgode alternativ uten de samme betenkelighetene. Aller helst skulle vel ikke norske statlige instiusjoner gjøre seg så avhengige av slike private plattformer for å kommunisere med sine borgere. Jeg tror det gir mening å alliere seg med organisasjonen attac, som allerede har tatt opp problemstillingen. Kanskje har de allerede en brevkampanje på gang for å legge press på stortingsrepresentantene? Jeg vet ikke, men de har i alle fall en kronikk som belyser akkurat det samme jeg tror du kritiserer: [...]Hvor er henvendelsene om vårt kollektive ansvar i en samfunnsutvikling som i økende grad favoriserer høyreekstreme ideologier? Hvordan kan og bør vi som digitale forbrukere navigere for å respondere på dette best mulig? Hvilke gode alternativer finnes det til de dominerende plattformene – styrt av Trumps allierte? Hvordan ønsker vi at de regjerende teknologiske infrastrukturene vi bruker skal fungere? Hvem skal eie og kontrollere dem? Skal vi bare passivt finne oss i slik tingene er nå? Det som ikke skjer: En offentlig og praktisk reaksjon på at én av få eiere som styrer innholdet vi eksponeres for er åpent ikke-ikke-fascist. At den fjerde statsmakt stiller kritiske og konstruktive spørsmål om overordnet samfunnsutvikling. At vi blir presentert for alternativer til de dominerende plattformene som absolutt alle bruker – og som tjener de rikeste, mektigste og ekleste. Gjennom vårt begrep «demokratisk digitalisering» vil Attac bekjempe de hatspredende beitemarkene til de nye digitale føydalherrene og Big Tech: Vi må ta tilbake kontrollen over teknologien som samfunnet vårt er helt avhengig av. 2 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Er enig med trådstarter. X er blitt en radikaliseringsmaskin, og nå som det er vanskelig å skille mellom denne plattformen og Trump-administrasjonen, bør ikke det offentlige Norge bruke denne plattformen. Benytt heller mer politisk uavhengige plattformer. Endret 19 timer siden av Snikpellik 6 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 1 hour ago, WiiBoy said: Dersom det var sant, hvorfor er/var da avtalen om mineraler så essensiell? Det har jo ingenting med krig/fred å gjøre. Hvorfor vil ikke DT svare opp hvordan en fredsavtale kan garanteres, når Russland beviselig har gitt blaffen i tidligere avtaler (og tjent på det om DT sin avtale går gjennom)? Hvorfor er det så enkelt for DT å kritisere Z, Ukraina, USA sin etterretning, USA sitt rettsvesen, USA sine allierte,++ men aldri kritisere Putin? En typisk tankefeil er å hoppe til konklusjoner når det er noe man ikke forstår. Det er det du gjør her, selv om du ikke skriver ut konklusjonen. Det er forståelig at man ikke forstår, for mediene gjør ikke jobben sin, de prøver ikke å belyse noe av dette. De bruker i stedet enrgien på å opptre sjokkert. Propaganda. Siden mediene ikke gjør jobben sin, så er det vanskelig å være sikker, men slik jeg forstår det er poenget med mineralavtale å knytte Ukraina til USA og vesten i stedet for Russland. Økonomiske interesser er også noe USA er interessert i å forsvare. Senere angrep på Ukraina blir da i praksis angrep på amerikanske interesser. Trump kritiserer ikke Putin fordi han er midt i forhandlinger med Putin. For to-tre dager siden var det masse overskrifter i avisene om at USA stemte med Kina og Nord-Korea fordi de ikke ville fordømme innvasjonen i Ukraina. Igjen spillt mediene sjokkert fremfor å forsøke å analysere og opplyse. For årsaken er egentlig selvsagt, USA kan ikke bedrive med den slags fordømmelser samtidig som de er midt i forhandlinger. Det ville spent bein på disse. Et viktig prinsipp i forhandlinger er å vise at man forstå motpartens perspektiv og interesser. Jeg tror det kalles aktiv lytting eller empatisk lytting. Mediene har dessverre null interesse for andre perspektiver enn sverting og å opptre sjokkerte. Om det er bevisst eller flokkdrevet propaganda vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå