Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Montere vannmåler i utleiedel

Gjest f7da1...492

Anbefalte innlegg

SuperBente skrev (30 minutter siden):

Om det kan bli mitt problem

Ingen kan forutse hvilke problemer som kan oppstå. Rent juridisk kan leietakerne bare si nei. De kan også sette opp (enda) en kran å renne for kattens fornøyelse (har skjedd).

En tidsbestemt leieavtale på 3 år er utleiers sikkerhetsnett når det uforutsette oppstår. Det sikrer utleier mulighet til å få rettet et problem når leieavtalen utløper. Aldri lei ut med noe annet enn med lovlig inngått tidsbestemt avtale (bl.a minimum tre år, leietaker informert etc.). Sokkelbolig der utleier bor i samme bygg -> andre regler, blablabla.

SuperBente skrev (41 minutter siden):

Den ble installert for 2-3 år siden

Kan det være et toalett som lekker? Det kan bruke mye vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør iallefall sjekke hva som skjer hvis du ønsker å montere vannmåler i leiligheten. 
Betyr det at du må og ha et nytt abonnement på vann og avløp, og må betale tilknytsningsgebyr og løpende årsgebyr for vann og avløp? Det er jo ~7200 kroner i året. 

Hvis hele huset i dag bruker 228 m3 vann, så er ikke det et ekstremt høyt forbruk. 
Melhus kommune sine sider følgende om forbruk.

Antall personer Forbruk (m3)
Én person 30-60 m3
To personer 70-90 m3
To voksne og ett barn 110-130 m3
To voksne og to barn 140-190 m3

Hvis begge familiene har ett barn hver, så, er forbruket helt innafor. Har en av dere to barn, er det i det lavere skiktet. 

I tillegg bør du få en rørlegger til å se på hvordan røropplegget i huset er. 
Det er ikke sikkert det er så praktisk enkelt å få montert en vannmåler på vannet som går til leiligheten, da røropplegget kan gjøre det vanskelig. 

Kanskje det å ha en dialog med leietakerne om vannforbruk, og å montere sparedusjer og noen andre tiltak?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Guest f7da1...492 said:

Vi tok også over huset like før pandemien, så vi har ikke så mye normal hverdag med alle ute av huset fra 7.30 til 16.30 å sammenligne med.

Det er vel to ting som bruker mykje vatn - dusjing og toalett. Mengda tappevatn er ikkje det heilt store. Kor mange toalettbesøk har du på en arbeidsdag? For min del tipper eg 1-2, og til ein hundrings per kubikkmeter koster eit toalettbesøk i størrelsesorden 50 øre.

Lenke til kommentar

Rørlegger kan sikkert montere vannmåler, så får man se an.

Pass på at den ikke er av typen med fjernavlesning ( som alle nye ) ellers vil dere betale dobbelt.  Først går vannet gjennom din måler og så leietagerens måler…  Ble dobbeltfakturert i tidligere bolig der det var egen måler på utvendig felleskran hos meg, men da hadde jo vannet allerede passert leilighetens måler før den gikk gjennom måler i kjøkkenbenk og ut på endevegg. Og ekstra fastledd kan du også få…

Vanning av plen om sommeren kan fort bli 3000-5000 liter or dag.  Toalett er overraskende lite egentlig, ca 6 liter.  Dusj alt etter varighet og ant personer.

Fyll en 10 L bøtte og se om måleren er nøyaktig… en ser hver liter på nye målere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
SuperBente skrev (9 timer siden):

IMed mindre jeg foreslår det, og de sier det er ok? Eller kan det komme tilbake og bite meg bak på noe vis? 

Om begge partar er einige så kan dykk lage ein heilt ny leigeavtale med nye vilkår. Då er det den nye avtalen som blir ståande som gjeldande og ein kan ikkje angre seg og gå tilbake til den gamle avtalen. 

Einaste fallgruva er dersom den nye avtalen er inngått på uetisk vis, som til dømes at du utnytter din sterke posisjon som utleiger til å presse leigetakaren til å måtte akseptere ny avtale.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Zash skrev (2 timer siden):

Du bør iallefall sjekke hva som skjer hvis du ønsker å montere vannmåler i leiligheten. 
Betyr det at du må og ha et nytt abonnement på vann og avløp, og må betale tilknytsningsgebyr og løpende årsgebyr for vann og avløp? Det er jo ~7200 kroner i året. 

Hvis hele huset i dag bruker 228 m3 vann, så er ikke det et ekstremt høyt forbruk. 
Melhus kommune sine sider følgende om forbruk.

Antall personer Forbruk (m3)
Én person 30-60 m3
To personer 70-90 m3
To voksne og ett barn 110-130 m3
To voksne og to barn 140-190 m3

Hvis begge familiene har ett barn hver, så, er forbruket helt innafor. Har en av dere to barn, er det i det lavere skiktet. 

I tillegg bør du få en rørlegger til å se på hvordan røropplegget i huset er. 
Det er ikke sikkert det er så praktisk enkelt å få montert en vannmåler på vannet som går til leiligheten, da røropplegget kan gjøre det vanskelig. 

Kanskje det å ha en dialog med leietakerne om vannforbruk, og å montere sparedusjer og noen andre tiltak?

Takk for tall og tips igjen. Jeg har sendt mail til kommunen og spurt om vi kan leie en ytterligere vannmåler av dem, og hva prisen evt blir. 

Vi har to barn i førskolealder, og de har ett. I tillegg har vi til sammen en hund og tre katter.

Jeg fant de to fakturaene vi fikk ifjor. Det ser ut til at vi ble fakturert for 370 m3 ifjor, og så ble 2023 justert til 358 m3. Så da ligger vi over de tabellene du delte her. 

Da tenker jeg at sparedusj og bevisstgjøring av samtlige må til.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (52 minutter siden):

Rørlegger kan sikkert montere vannmåler, så får man se an.

Pass på at den ikke er av typen med fjernavlesning ( som alle nye ) ellers vil dere betale dobbelt.  Først går vannet gjennom din måler og så leietagerens måler…  Ble dobbeltfakturert i tidligere bolig der det var egen måler på utvendig felleskran hos meg, men da hadde jo vannet allerede passert leilighetens måler før den gikk gjennom måler i kjøkkenbenk og ut på endevegg. Og ekstra fastledd kan du også få…

Vanning av plen om sommeren kan fort bli 3000-5000 liter or dag.  Toalett er overraskende lite egentlig, ca 6 liter.  Dusj alt etter varighet og ant personer.

Fyll en 10 L bøtte og se om måleren er nøyaktig… en ser hver liter på nye målere.

Ah, greit å være obs, så vi ikke blir dobbeltfakturert, ja. Men da trenger vi kanskje ikke å gjøre mer enn å sette inn en egen måler som vi leser av selv, bare for å følge litt med.

Vi har ikke plen i det hele tatt, men det må jo noe spyling til, pluss vanning av de få bedene vi har ute. 

Jeg skal sjekke måleren, men den er kun et par år gammel, så jeg regner egentlig med at den stemmer.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (31 minutter siden):

Om begge partar er einige så kan dykk lage ein heilt ny leigeavtale med nye vilkår. Då er det den nye avtalen som blir ståande som gjeldande og ein kan ikkje angre seg og gå tilbake til den gamle avtalen. 

Einaste fallgruva er dersom den nye avtalen er inngått på uetisk vis, som til dømes at du utnytter din sterke posisjon som utleiger til å presse leigetakaren til å måtte akseptere ny avtale.

Ja, det er nettopp det. Jeg vil ikke risikere å gå på en smell senere på grunn av det. Leieboerne er veldig reale, og jeg tror egentlig ikke at de ville nektet å inngå en avtale på det. Men jeg vil ha fullstendig kontroll på alt rundt det før jeg tar det opp med dem.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Det er vel to ting som bruker mykje vatn - dusjing og toalett. Mengda tappevatn er ikkje det heilt store. Kor mange toalettbesøk har du på en arbeidsdag? For min del tipper eg 1-2, og til ein hundrings per kubikkmeter koster eit toalettbesøk i størrelsesorden 50 øre.

Jeg går fort både 3 og 4 ganger på do i løpet av en arbeidsdag. I tillegg har vi 2, snart 3 dogåere i førskolealder i huset. De er ivrige på å skylle ned. 💸

Lenke til kommentar
SuperBente skrev (3 timer siden):

Jeg har sendt mail til kommunen og spurt om vi kan leie en ytterligere vannmåler av dem, og hva prisen evt blir.

Drøyt 4000 i installasjon av vannmåler, ca. 700 kr per år i leie og ca. 7300 kr per år i abonnement (både vann og avløp). I tillegg kommer sannsynligvis ombygging for å måle vannforbruket parallellt og ikke i serie (som noen har vært inne på).

Det riktige er selvfølgelig å installere en "ikke kommunal" (serie-) vannmåler som ikke skal rapporteres inn. Jeg mener det er åpnet for å ta betalt for målt vann/avløp-forbruk i husleieloven, men du har ikke rett til å endre leieavtalen til dette.

Det er ikke sikkert det er enkelt å bygge om til serievannmåler heller.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...