Gjest f7da1...492 Skrevet i går, 13:04 Del Skrevet i går, 13:04 Hvordan går man fram for å slippe å dekke leietakeres vannforbruk? Vi leier ut sokkel, til et par med barn og flere dyr. Vi er veldig glad for at vi har akkurat disse i hus, men vi bruker en formue på vann- og avløpsfaktura, og ønsker at de skal dekke eget forbruk av vann. Dette er ikke nevnt i kontrakten i det hele tatt. Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 13:51 Del Skrevet i går, 13:51 Jussformidlingen skriver følgende: Sitat Husleiens størrelse Utgangspunktet for husleiens størrelse er den prisen som er avtalt. Leien kan ikke ensidig økes av utleieren, heller ikke under henvisning til at strømprisene er gått opp, dersom det er avtalt at husleien også dekker utgifter til strøm. Uten oppsigelse av kontrakten, kan husleiens størrelse bare endres i samsvar med konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting. Hva som er konsumprisindeksen i en gitt periode kan finnes på Statistisk Sentralbyrås nettsider, www.ssb.no. En slik endring kan tidligst utføres ett år etter siste leiefastsetting, og leietaker må ha fått skriftlig varsel én måned på forhånd. Når leieforholdet har vart i minst to og et halvt år, kan både utleier og leietaker kreve at leien blir satt til gjengs leie, som er gjennomsnittet av leien i alle løpende leieforhold av lignende husrom på lignende vilkår i området. Endringen kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er fremsatt skriftlig krav om det. Vi bemerker at dersom det er mindre enn ett år siden forrige endring i leien, kan endringen tidligst settes i verk ett år etter at forrige endring ble gjennomført. Selv om ikke utgifter til vann er nevnt i kontrakten, har det tydeligvis vært inkludert i leien slik du beskriver det. Da vil endringer knyttet til dette måtte følge de reglene som gjelder for endringer i leiekontrakten generelt. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet i går, 13:58 Del Skrevet i går, 13:58 Er du sikker på at det er forbruket til leietakere som er problemet? Hvor mye vann bruker huset i dag, og hvordan har det vært tidligere? Er du sikker på at det ikke er en lekkasje noen plass? 5 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 14:07 Del Skrevet i går, 14:07 Det kommer helt an på hvilken kommune man bor i når man skal regne ut hva som lønner seg. Man kan få mye vann for fast-delen av abonnementet. Lenke til kommentar
SuperBente Skrevet i går, 14:12 Del Skrevet i går, 14:12 Hugo_Hardnuts skrev (19 minutter siden): Jussformidlingen skriver følgende: Selv om ikke utgifter til vann er nevnt i kontrakten, har det tydeligvis vært inkludert i leien slik du beskriver det. Da vil endringer knyttet til dette måtte følge de reglene som gjelder for endringer i leiekontrakten generelt. Så det må da økes som en del av husleia, og kan ikke legges til som at "fra nå av må dere dekke dette selv"? Lenke til kommentar
Gjest f7da1...492 Skrevet i går, 14:18 Del Skrevet i går, 14:18 Zash skrev (14 minutter siden): Er du sikker på at det er forbruket til leietakere som er problemet? Hvor mye vann bruker huset i dag, og hvordan har det vært tidligere? Er du sikker på at det ikke er en lekkasje noen plass? Jeg får ikke logget inn for å dobbeltsjekke forbruket akkurat nå, men skal sjekke det. Vi har leid ut sokkel så lenge vi har bodd her, og har hatt samme leieboere de siste 3,5 årene. På den tiden har både vi og dem fått barn. I tillegg har mannen nede hjemmekontor, og i de første par årene var begge hjemme nesten hele døgnet, med alt ekstra vannforbruk det medfører. I samme periode har også vi vært endel hjemme pga permisjon, og slikt, så da går det jo naturlig nok mer vann i huset. Vi tok også over huset like før pandemien, så vi har ikke så mye normal hverdag med alle ute av huset fra 7.30 til 16.30 å sammenligne med. Vi vet ikke med sikkerhet at vi ikke har noen lekkasje noe sted, men vi har heller ingen mistanke om det. Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
Gjest f7da1...492 Skrevet i går, 14:20 Del Skrevet i går, 14:20 Trulss skrev (11 minutter siden): Det kommer helt an på hvilken kommune man bor i når man skal regne ut hva som lønner seg. Man kan få mye vann for fast-delen av abonnementet. Basert på de siste par årene, så koster vannforbruket oss ca 30.000 i året. Vi bor i Melhus kommune. Jeg skal sjekke fakturaene så snart jeg får logget inn. Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 16:10 Del Skrevet i går, 16:10 Dersom du har mulighet til å se fakturaene eller forbruket over tid så vil du kunne danne deg et bilde av når økningene har kommet. To familier med kr. 15.000 på hver familie er nok ikke helt unormalt, men likevel men enn man liker. Melhus har vel prisene på nettsidene i det minste. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet i går, 16:25 Del Skrevet i går, 16:25 Trulss skrev (14 minutter siden): To familier med kr. 15.000 på hver familie er nok ikke helt unormalt, men likevel men enn man liker. Melhus har vel prisene på nettsidene i det minste Det er tre ganger så mye som jeg betaler for en familie og en leietaker. Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 16:36 Del Skrevet i går, 16:36 Årlig abonnement vann er 3273. Årlig abonnement avløp er 3994. Forbruksgebyr vann 30.89 per m3. Forbruksgebyr avløp 70.43 per m3. Sånn cirka så betaler du 7200 i året for å være tilknyttet vann og avløp. Oppå dette kommer ca 100 kroner per m3 du forbruker. Fra det jeg kan se har du dermed forbrukt omtrent 228 m3 forrige år. Relativt mye, men dersom 2 hele familier bor i huset kan det nok utmerket godt stemme. Standard beregning for ett vanlig hus er 100 m3 per år. 1 Lenke til kommentar
Gjest f7da1...492 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Trulss skrev (1 time siden): Dersom du har mulighet til å se fakturaene eller forbruket over tid så vil du kunne danne deg et bilde av når økningene har kommet. To familier med kr. 15.000 på hver familie er nok ikke helt unormalt, men likevel men enn man liker. Melhus har vel prisene på nettsidene i det minste. Det ble 10.000 kr dyrere i året i forbindelse med at de skrudde opp prisene i 2023. Det kom som etterretning i 2024. Jeg har ikke fått sett på forbruket ennå, da bankID ikke virker idag, men ungene vokser til både hos oss og dem, og det kan jo også være med og påvirke forbruket. Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
Gjest f7da1...492 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Sjørøver skrev (1 time siden): Det er tre ganger så mye som jeg betaler for en familie og en leietaker. Jeg jobber hardt for å få ektefellen min og ungene, til å bli bevisst vannforbruk... og jeg tror nok at leieboerne også ville kuttet litt ned om de måtte betale for det de bruker selv. Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
Gjest f7da1...492 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden kremt skrev (1 time siden): Årlig abonnement vann er 3273. Årlig abonnement avløp er 3994. Forbruksgebyr vann 30.89 per m3. Forbruksgebyr avløp 70.43 per m3. Sånn cirka så betaler du 7200 i året for å være tilknyttet vann og avløp. Oppå dette kommer ca 100 kroner per m3 du forbruker. Fra det jeg kan se har du dermed forbrukt omtrent 228 m3 forrige år. Relativt mye, men dersom 2 hele familier bor i huset kan det nok utmerket godt stemme. Standard beregning for ett vanlig hus er 100 m3 per år. Takk for info. Jeg vet at vi godt kan bruke endel mindre, og jeg prøver å få resten av familien til å være bevisst forbruket. Det er ikke så lett med små barn, som blir mer og mer selvstendig. 🙃 Anonymous poster hash: f7da1...492 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Gjest f7da1...492 skrev (16 minutter siden): Jeg jobber hardt for å få ektefellen min og ungene, til å bli bevisst vannforbruk... og jeg tror nok at leieboerne også ville kuttet litt ned om de måtte betale for det de bruker selv. Anonymous poster hash: f7da1...492 Så lenge det ikke står noe i leiekontrakten om at leietakerne skal betale for vann selv, så har du ikke anledning til å komme og kreve dette i ettertid. Du må forholde deg til den inngåtte kontrakten, og kan kun endre til gjengs leie (etter 2,5 år) eller etter konsumprisindeksen årlig. Her må du rett og slett vente til den nåværende kontrakten evt går ut. Håper for din del at du ikke har en tidsubestemt kontrakt. Det du kan gjøre er å snakke med leieboerne og be dem begrense vannforbruket så godt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
SuperBente Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Men uavhengig av forbruket, så lurer jeg på om vi kan få installert en egen måler, og få dem til å dekke eget bruk? Og hvordan vi går fram. Og vil faktura for deres forbruk fortsette å komme til oss som eiere? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden SuperBente skrev (3 timer siden): Men uavhengig av forbruket, så lurer jeg på om vi kan få installert en egen måler, og få dem til å dekke eget bruk? Og hvordan vi går fram. Og vil faktura for deres forbruk fortsette å komme til oss som eiere? Å montere vassmålar på utleigedelen er heilt uproblematisk, men du kan ikkje pålegge leigetakaren å starte å betale for vatnet utan endring av leigeavtalen. Adgangen din til å endre leigeavtalen er at etter at leieforholdet har vart i 2,5 år så kan du med 6 månedars varsel endre husleiga til gjengs leige, men du kan ikkje endre anna enn prisen. Det er lov å avtale at leigetakar skal betale for straum, vatn og brensel i tillegg til husleiga, men du kan ikkje einsidig endre leigeavtalen til å ha ein slik klausul. Skal du endre leigeavtalen til at leigetakar sjølv betalar for vatnet så må du nok være villig til å tilby noko, som til dømes ein passande reduksjon i husleiga. Om du gir ein reduksjon som er tilpassa verdien av eit normalt vassforbruk så kan det gjere avtalen attraktiv for leigetakaren sidan leigetalaren potensielt kan spare pengar også til seg sjølv ved å redusere vassforbruket. Det å montere vassmålar i utleigedelen kan uansett være ein god idé, for sjølv om du ikkje kan kreve at leigetalaren betalar for vatnet sjølv så er det nyttig for deg å skaffe oversikt over vassforbruket. Det vil kanskje også ha oppdragande effekt på leigetakarane når vassforbruket blir synleggjort. 5 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden SuperBente skrev (5 timer siden): Men uavhengig av forbruket, så lurer jeg på om vi kan få installert en egen måler, og få dem til å dekke eget bruk? Nei, du er bundet til dagens ordning så lenge de har kontrakt. Tidsbestemt kontrakt kan være redningen for deg, ellers har de gratis vann på din regning så lenge de bor der. 2 Lenke til kommentar
SuperBente Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden mobile999 skrev (13 minutter siden): Nei, du er bundet til dagens ordning så lenge de har kontrakt. Tidsbestemt kontrakt kan være redningen for deg, ellers har de gratis vann på din regning så lenge de bor der. Ingen redning i sikte, altså. 🫠 Med mindre jeg foreslår det, og de sier det er ok? Eller kan det komme tilbake og bite meg bak på noe vis? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden SuperBente skrev (1 minutt siden): Eller kan det komme tilbake og bite meg bak på noe vis? Det er vanskelig å spå. Jeg anbefaler deg å begynne med å sjekke om vannmåleren måler riktig. Hvor gammel er den? Les av vannmåleren i en periode dere ikke bruker vann, f.eks. en time. Lenke til kommentar
SuperBente Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden mobile999 skrev (3 minutter siden): Det er vanskelig å spå. Jeg anbefaler deg å begynne med å sjekke om vannmåleren måler riktig. Hvor gammel er den? Les av vannmåleren i en periode dere ikke bruker vann, f.eks. en time. Den ble installert for 2-3 år siden, så tviler på at den er feil. Men det var en god idé å dobbeltsjekke ved å lese av når jeg vet det ikke brukes vann. Spørsmålet mitt gjaldt forresten det juridiske rundt dette. Om det kan bli mitt problem om jeg foreslår en deling, og de sier ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå