Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glidebolt sitter fast

Anbefalte innlegg

Har en glidebolt som sitter dønn fast, forsøkte å skru den ut med fastnøkkel, men uten hell og nå er bolten blitt rund, har samme problem om jeg skal av med bremseslange der mutteren er rustet. Forsøkte å varme bolten før jeg prøvde å løsne med fastnøkkel men uten hell. Så lurte på om man kan kappe den av med vinkelsliper og ha på ny bremseholder med glidebolter ? Har delene allerede liggende, er en mitsubishi lancer 2010

20250223_172306.jpg

20250223_172312.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Car learner skrev (8 minutter siden):

Litt vanskelig å få pipa på da bremseslangen kommer i veien...

Hadde jeg bare hatt induksjonsvarmer, koster litt for dem

Du kan sjekke ut om det er noen i nærheten av der du bor som leier ut induksjonsvarmer.

Jeg har en kamerat som var igjennom samme greia for en stund side, han fant en i nærheten som averterte på Finn, tror det kostet 200,- dagen eller noe men det var verdt prisen for å si det sånn.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=Induksjonsvarmer+til+leie

Eller så kan du gå for en håndholdt gassbrenner.

Med så mye rust så tror jeg at du uansett må være forberedt på at bremseslangen ryker, tror det er lurt å sjekke tilstanden på kaliperen i samme slengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør flere ganger omganger med rustløser og prøv med slikt sett som Oter linket til.

Jeg kjøpte denne penetrerende oljen i 2016 og har fortsatt litt igjen, det er den beste rustløseren jeg har brukt, kan være lurt å kjøpe noe godstoff å ha liggende til fremtiden.

Eventuelt prøv med en hardt strammet sveisetang og bruk en hammer til å prøve å slå den løs.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Hadde samme problemet, men brukte varme på holderen istedenfor bolten. Det er jo den delen du vil skal utvide seg som må få varme, og det er ikke bolten. 

Edit: Hvis hodet likevel er blitt rund, så kan du bare kappe. Du må ha ny uansett 

Endret av Plukk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dynk i rustløser, hamre på bolten. Varme flere ganger med gassbrenner mens du hamrer på den. Bruk luftmeisel mens du skrur, utrolig hva dette løsner. Siste utvei er den største rørtanga du kan finne og bare ta i til det løsner eller knekker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem.
Jeg marinerte den inn med Ferro-Bet over et par dager.
Så gikk jeg over med en Dremel 3000 og en slipeskive. Brukte et verktøy med "bøyling slange" som lot meg kommet til uansett hvor jeg var.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...