Trulss Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Jeg står foran noen halsbrekkende utfordringer i Excel og kunne godt tenkt meg AI hjelp. Jeg bruker mest Google Sheets for øyeblikket. Det er ønskelig at AI utfører oppgavene og ikke bare forteller meg om potensielle muligheter. Hva er da beste løsning å gå for? Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Gemini I sheets/docs funker ikke så bra synes jeg, men har ikke prøvd pro da. Ai fungerer bra til å lage formler, som du da kan lagre i sheets. Og få hjelp til å naviger i dokumentasjonen til sheets for evt å lage formler med javascript gjennom google scripts. En annen mulighet er å se på n8n eller noe, for å lage agenter. Kan få den til å rute gjennom forskjellige ai agenter for å hente info, oppdater osv. Søk opp "n8n google sheets" i youtube for eksempler. Er også flere cloud alternativer, som make.com. Nå bruker jeg Claude (gjennom github copilot) for å lage google scripts for docs/sheets. Tenkte å teste ut n8n etterhvert, med å linke opp til egen api gjennom google scripts. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar Curuion skrev (6 minutter siden): Gemini I sheets/docs funker ikke så bra synes jeg, men har ikke prøvd pro da. Ai fungerer bra til å lage formler, som du da kan lagre i sheets. Og få hjelp til å naviger i dokumentasjonen til sheets for evt å lage formler med javascript gjennom google scripts. En annen mulighet er å se på n8n eller noe, for å lage agenter. Kan få den til å rute gjennom forskjellige ai agenter for å hente info, oppdater osv. Søk opp "n8n google sheets" i youtube for eksempler. Er også flere cloud alternativer, som make.com. Nå bruker jeg Claude (gjennom github copilot) for å lage google scripts for docs/sheets. Tenkte å teste ut n8n etterhvert, med å linke opp til egen api gjennom google scripts. Enig i det med Gemini. Jeg har dataene jeg trenger men må få presentert det skikkelig i form av pivot og diagram og muligens noe script. Jeg er nesten i mål men sliter med det lille ekstra. Prosjektet er lagt på hylla men tenkte bruk av AI kunne fått meg i mål uten å kaste bort mer tid. Jeg trenger hjelp til å få satt parametre direkte i diagram og pivot slik at jeg slipper finne opp kruttet på nytt hver gang (lage nye pivoter og diagram hver gang jeg ønsker å se tallene på andre måter). Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) Copilot er del av eks. Microsoft 365 Personal og da skal man kunne få kontekst-spesifikk AI-hjelp rett i Excel og de andre appene. Mulig det kan være et alternativ? Velg månedsabonnement og si opp når du er ferdig med prosjektet. Copilot har noen begrensninger på antall spørringer https://support.microsoft.com/en-us/office/understanding-ai-credits-68530f1a-4459-4d02-9818-8233c1f673b8 Abo: https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/buy/microsoft-365 Se mer info om mulighetene: https://techcommunity.microsoft.com/blog/healthcareandlifesciencesblog/get-started-with-microsoft-365-copilot-in-excel/4373883 Endret 27. februar av NoBo La til link til info om Copilot i Excel 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå