Gå til innhold

Leie meg selv ut som fagmann til andre firma, og kontor i eget hus.

Gjest d7d2c...062

Anbefalte innlegg

Gjest d7d2c...062

Hei.

Jeg vurderer sterkt å starte i en fast jobb med 2/3 ordning, og prøve på sikt å komme meg inn på 2/4.

I friperioden vurderer jeg å leie meg ut 1 eller 2 av ukene som fagmann (elektriker) fra eget firma til et annet. Tenker at firmaet mitt har base i eget hjem. Jeg har kvalifisert meg som prøvetaker på installatørprøven og skal forsøke å ta denne til høsten. Hvis jeg klarer denne kan jeg drive mitt eget elektriker firma. (Dette var ok for de jeg eventuelt starter med rotasjon for)

Noe av inntektene til firmaet kan jeg bruke for å leie kontor (firma) av meg selv (privat). Jeg får da dette inn skattefritt. (Jeg vet det er regler og begrensinger rundt dette)

Er det noen som har gjort lignende og hvor mye er det vanlig å leie seg selv ut for til andre firma? Holder til i Haugesund.

Anonymous poster hash: d7d2c...062

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Summen vil vurdere med alt frå kvaliteten på lokalet til beliggenheit.

Det mest relevante er å enten vurdere kva som hadde vært markedsleige dersom du hadde leigd ut kontoret som hybel. Då kan du ofte søke litt rundt på finn.no for å sjå kva som er leigeprisen i ditt område. Det er ikkje så vanleg å leige ut berre eit soverom i huset lengre men ved å sjå på kva det kostar å leige i kollektiv med felles tilgang til kjøkken, stove og bad så får du ein god indikasjon.

Den lettaste måten å fastesette ein leigepris på er nok likevel å vurdere kva som er utleigeverdien av heile bustaden din, og om rommet du skal bruke til kontor utgjer 8% av bruksarealet så sett du leigeprisen til 8% av det du kunne leigd ut heile bustaden for.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om du får det skattefritt, men om du oppfyller de andre kravene som du sier du er klar over skal det være mulig å få til en god deal. Altså krav til separat inngang, toalett osv.

Det er ikke bare arealet man leier som er av betydning men også hva som er inkludert. Dette kan være egnethet ved lokalet til oppbevaring av verktøy, parking, snømåking, oppvarming og andre fasiliteter man kan dra nytte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...