Gå til innhold

Valg mellom 4070 og 4080

d3vil87

Anbefalte innlegg

Driver og skal kjøpe gaming pc til min sønn.

Vurderer og kjøpe enten RTX 4070 eller 4080 til denne pga budsjett. Da jeg er ny på dette så vet jeg ikke helt hva jeg burde gå for av disse to da jeg ser det finnes versjoner med Ti, Super osv. Vil f.eks et 4070 Ti være bedre en 4080 eller hvordan fungerer det?

Er dog usikker på hvor lenge disse skjermkortene holder med utviklingen i spillbransjen. Vil dem vare noen år til eller begynner de og henge etter allerede? 😅

Setter pris på all hjelp jeg kan få! 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke helt vet hva du vil ha og ikke har det kjempetravelt, ville jeg selv ventet på 5070 - eller om budsjettet tillater det prøvd å få tak i en 5070ti til under 11000. Da bør du være klar for de fleste spill de neste 5-7 år. 

Lenke til kommentar

Skal du ha 4080 må det vell bli brukt?, 4070 TI begynner vell å tømmes det også men det som er rart med skjermkort er at de aldri blir spesielt billigere men bare fases ut ved ny GEn, så om du skal ha nytt kort er det vell da RTX 5070 TI du er ute etter eller RTX 5080, men det er skrapet på alle lager for disse.

Nå er det ny Gen (ikke veldig mye å rope Hurra for men det er en annens sak) men du har jo også 9070 XT AMD 06.Mars, du burde uansett vente å se hva som skjer da, kan være de presser priser ned eller at du kan gå får 9070 XT (du får lese Reviews fra i morgen tror jeg).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
24 minutes ago, sedsberg said:

GTX 1080 kom i 2016 og er fremdeles et respektabelt kort (for 1080P). Så virker som skjerkort holder temmelig lenge for tiden.

Sitter med 1080 på 4k her, riktignok med katastrofalt 60hz resultat. Men holder seg godt gjør de.

Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort har litt med hvilken oppløsning skjermen har. Og ikke minst hvor mye penger en vil bruke.

Her er en oversikt:

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Passe ytelse for 2560x1440 skjerm kan være RTX 4070 Super eller Radeon RX 7800 XT.

For Nvidia er rekkefølgen:

RTX 4070

RTX 4070 Super

RTX 4070Ti

RTX 4070Ti Super

RTX 4080

RTX 4080 Super

(RTX 40xx er på vei ut, ny serie RTX 50xx i disse dager)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
d3vil87 skrev (5 timer siden):

Vil f.eks et 4070 Ti være bedre en 4080 eller hvordan fungerer det?

Nvidia sine grafikkort er egentlig ganske enklere å kategorisere.

De to første tallene angir generasjon. De to neste tallene angir ytelsen i den generasjonen.

40-serien er nyere enn 30-serien. Den nyeste er altså 50-serien.

Jo høyere "tiertall" jo bedre ytelse.

TI og Super har blitt benyttet for å ytterligere differansiere ytelse innenfor samme "tier-segment", men  TI/Super medfører ikke at ytelsen er bedre enn et kort med høyere "tier".

Når det gjelder 40-serien rangeres ytelsen slik: 4090, 4080 super, 4080, 4070 ti super, 4070 ti, 4070 super, 4070, 4060 ti, 4060.

Edit: Dette innlegget ble forholdsvis overflødig grunnet Svein.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...