Nala Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hei! På tide med nye bakdekk til sommerbilen 😊 Orginalt står det 345/25/20 dekk på denne. Denne dimensjonen er nærmest umulig å få tak i nå. Da lurer jeg på om jeg må gå opp til 345/30/20, krysse fingrene på at dette passer. Dette vil overstige lovlig rulle omkrets med rundt 0,26%. spørsmålet mitt er da: 1. Vil dette være ett problem ved Eu-kontroll? Og hvordan er det med og få dette godkjent eventuelt. 2. Mtp på plassen, vil 335/30/20 være mer fornuftig med tanke på plassen i hjulbuen. Det er noe camber på bilen, så er redd disse vil slite mye på ene siden om det er strekk på dekkene. Ønsker tanker & forslag fra ekspertene eller hobby mekanikerne her inne. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Rulleomkretsen kan maks overstige pluss/minus 5%, så 0,26 vil vel gå fint. Skrev du dette for å skryte av dekkene? Lenke til kommentar
Nala Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Olsenhower skrev (Akkurat nå): Rulleomkretsen kan maks overstige pluss/minus 5%, så 0,26 vil vel gå fint. Skrev du dette for å skryte av dekkene? Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26% Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊 1 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Nala skrev (14 minutter siden): Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26% Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊 Ja, jeg leste for raskt og fikk ikke med meg overstige-delen. Jeg hadde hastverk med å spørre deg om du skrøt av dekkene 😂 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Olsenhower skrev (14 minutter siden): Ja, jeg leste for raskt og fikk ikke med meg overstige-delen. Jeg hadde hastverk med å spørre deg om du skrøt av dekkene 😂 Eller av lommeboka. Du store, 40 - 50 tusen i dekk. Da er jeg glad for, at jeg har E-up'en. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, Karltorbj said: Eller av lommeboka. Du store, 40 - 50 tusen i dekk. Da er jeg glad for, at jeg har E-up'en. En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Femtekolonne skrev (30 minutter siden): En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. Jeg har 15" sommer og 14"vinter. Bruker bare 15", med helaarsdekk og bytter to, om gangen. Endret 2 timer siden av Karltorbj Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Karltorbj said: Jeg har 15" sommer og 14"vinter. Bruker bare 15", med helaarsdekk og bytter to, om gangen. Samme her. 5000kr for 4nokian r5, vinterdekk kjøpte jeg polsk merke. 2900 ferdig på felg. Innafor Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Nala skrev (1 time siden): spørsmålet mitt er da: 1. Vil dette være ett problem ved Eu-kontroll? Og hvordan er det med og få dette godkjent eventuelt. Det avhenger av hvilke dimensjoner som står i vognkortet til bilen. Hva står det der? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Femtekolonne skrev (29 minutter siden): En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. 345/25/20, blir ikke det en dekkhøyde på 25% av 345mm = 86mm? Det ganske lav profil, men ikke helt krise? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Her er en dekk kalkulator: https://www.megahjul.no/nb/dekk-kalkulator/original-dekkdimensjon/345-25-R20/ny-dekkdimensjon/335-30-R20 345/25-20 til 335/30-20 går vel (4.2%) Endret 1 time siden av Svein M Lenke til kommentar
Nala Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden mobile999 skrev (26 minutter siden): Det avhenger av hvilke dimensjoner som står i vognkortet til bilen. Hva står det der? 345/25/20 står oppført i vognkort 😊 Lenke til kommentar
Nala Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Svein M skrev (4 minutter siden): Her er en dekk kalkulator: https://www.megahjul.no/nb/dekk-kalkulator/original-dekkdimensjon/345-25-R20/ny-dekkdimensjon/335-30-R20 345/25-20 til 335/30-20 går vel (4.2%) Ja, faktisk! Brukte en annen kalkulator og fikk da avik på 5,02% (https://m.dekkalkulator.com) Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 335/30-20 (5.02%) edit: dette ser ut til å være feil Får jeg på denne, så da går det ikke. Det var nok feil på den andre jeg linket til https://www.dekkalkulator.com/ Endret 1 time siden av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 335/30-20 (4.1%) på denne https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=345-25-20X11.5ET45&wheel2=335-30-20X11.5ET45&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm 325/25-20 (-1.5%) 325/30-20 (+3.5%) Endret 1 time siden av Svein M Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 55 minutter siden Del Skrevet 55 minutter siden (endret) Nala skrev (1 time siden): 345/25/20 står oppført i vognkort Da er eneste alternativer som får bilen gjennom eu-kontroll følgende dimensjoner (på samme felg*): 325/25-20 335/25-20 325/30-20 * avhenger av felgbredden Endret 44 minutter siden av mobile999 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 51 minutter siden Del Skrevet 51 minutter siden Ved små endringer i bredde så kommer en nærmest i omkrets ved å bare endre bredden. F.eks er den første av disse nærmest: 325/25-20 (-1.5%) 325/30-20 (+3.5%) Lenke til kommentar
Nala Skrevet 25 minutter siden Forfatter Del Skrevet 25 minutter siden Svein M skrev (24 minutter siden): Ved små endringer i bredde så kommer en nærmest i omkrets ved å bare endre bredden. F.eks er den første av disse nærmest: 325/25-20 (-1.5%) 325/30-20 (+3.5%) Husker ikke akkurat bredde på felgen, men hvor mye kan man som regel gå ned i bredde på en felg? Vil vell fort ikke bli tett med for mye strekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå