Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk dimensjoner

Nala

Anbefalte innlegg

Hei! 

På tide med nye bakdekk til sommerbilen 😊 Orginalt står det 345/25/20 dekk på denne. Denne dimensjonen er nærmest umulig å få tak i nå. 

Da lurer jeg på om jeg må gå opp til 345/30/20, krysse fingrene på at dette passer. Dette vil overstige lovlig rulle omkrets med rundt 0,26%. 

spørsmålet mitt er da:

1. Vil dette være ett problem ved Eu-kontroll? Og hvordan er det med og få dette godkjent eventuelt. 

2. Mtp på plassen, vil 335/30/20 være mer fornuftig med tanke på plassen i hjulbuen. Det er noe camber på bilen, så er redd disse vil slite mye på ene siden om det er strekk på dekkene. 

Ønsker tanker & forslag fra ekspertene eller hobby mekanikerne her inne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olsenhower skrev (Akkurat nå):

Rulleomkretsen kan maks overstige pluss/minus 5%, så 0,26 vil vel gå fint. Skrev du dette for å skryte av dekkene?

Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26%

Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nala skrev (14 minutter siden):

Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26%

Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊

Ja, jeg leste for raskt og fikk ikke med meg overstige-delen. Jeg hadde hastverk med å spørre deg om du skrøt av dekkene 😂

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg leste for raskt og fikk ikke med meg overstige-delen. Jeg hadde hastverk med å spørre deg om du skrøt av dekkene 😂

Eller av lommeboka. Du store, 40 - 50 tusen i dekk. Da er jeg glad for, at jeg har E-up'en.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Karltorbj said:

Eller av lommeboka. Du store, 40 - 50 tusen i dekk. Da er jeg glad for, at jeg har E-up'en.

En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (30 minutter siden):

En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. 

Jeg har 15" sommer og 14"vinter. Bruker bare 15", med helaarsdekk og bytter to, om gangen.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (29 minutter siden):

345/25/20, blir ikke det en dekkhøyde på 25% av 345mm = 86mm? Det ganske lav profil, men ikke helt krise?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (24 minutter siden):

Ved små endringer i bredde så kommer en nærmest i omkrets ved å bare endre bredden. F.eks er den første av disse nærmest:

325/25-20 (-1.5%)

325/30-20 (+3.5%)

Husker ikke akkurat bredde på felgen, men hvor mye kan man som regel gå ned i bredde på en felg? Vil vell fort ikke bli tett med for mye strekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...