Gå til innhold

Kan jeg få fri med lønn for å dra i begravelse?

Adrax

Anbefalte innlegg

En god kollega av meg gjennom 9 år gikk nettopp bort. Vi er et middels stort firma på rundt 20 stk. Vi er flere fra firmaet som skal i begravelsen. Spørsmålet er ikke om vi har krav på, men om arbeidsgiver BØR gi oss lønn den dagen begravelsen er. Alle som vil dra i begravelsen får fri, men noen av oss er usikker på om vi får betalt den dagen i tillegg til reisetiden det tar å dra til hans hjemsted der begravelsen finner sted.

Noen med erfaring fra en lignende situasjon? Vet ikke hva som er vanlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adrax skrev (34 minutter siden):

En god kollega av meg gjennom 9 år gikk nettopp bort. Vi er et middels stort firma på rundt 20 stk. Vi er flere fra firmaet som skal i begravelsen. Spørsmålet er ikke om vi har krav på, men om arbeidsgiver BØR gi oss lønn den dagen begravelsen er. Alle som vil dra i begravelsen får fri, men noen av oss er usikker på om vi får betalt den dagen i tillegg til reisetiden det tar å dra til hans hjemsted der begravelsen finner sted.

Noen med erfaring fra en lignende situasjon? Vet ikke hva som er vanlig..

Etter min erfaring får man full betaling for denne dagen selv om man ikke møter på jobb som følge av reisetid.

Lenke til kommentar

Man har vel kun krav på  permisjon med lønn dersom det er begravelse/dødsfall i nær famile. 

Hvorvidt det er etisk riktig (som må være det du spør om) at arbeidsgiver gir deg permisjon med lønn for å dra i begravelsen til en god kollega er like vanskelig å svare på som om det er etisk riktig i å i det hele tatt bry seg om det er betalt permisjon når det er en god kollega man skal i begravelsen til.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (38 minutter siden):

Man har vel kun krav på  permisjon med lønn dersom det er begravelse/dødsfall i nær famile. 

Hvorvidt det er etisk riktig (som må være det du spør om) at arbeidsgiver gir deg permisjon med lønn for å dra i begravelsen til en god kollega er like vanskelig å svare på som om det er etisk riktig i å i det hele tatt bry seg om det er betalt permisjon når det er en god kollega man skal i begravelsen til.... 

Godt poeng, men vi alle er mennesker. Vil vise respekt for en god venn og kollega, samtidig må jeg få endene til å møtes hver dag, og da er èn dags lønn mye penger.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (8 minutter siden):

Godt poeng, men vi alle er mennesker. Vil vise respekt for en god venn og kollega, samtidig må jeg få endene til å møtes hver dag, og da er èn dags lønn mye penger.

Helt enig i det, men husk at arbeidsgiver kan være i akkurat samme situasjon. Arbeidskraften er fraværende grunnet begravelse, og det å samtidig betale lønn kan være vanskelig. Det er altså et etisk dilemma for begge parter, med  spørsmål som er vanskelig å spørre og svare på, for begge parter. 

Hvordan skal du spørre arbeidsgiver uten å høre kynisk ut, og hvordan skal arbeidsgiver svare nei uten å høre kynisk ut? 

Vanskelig sak, en minnelig løsning er kanskje at man dropper begravelsen, det betyr på ingen måte at man ikke viser respekt ovenfor den avdøde. Evt holde minnestund på jobben samtidig som begravelsen pågår. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (55 minutter siden):

Nå har jeg ikke tittet på kommentarer, forarbeid eller rettspraksis, men det nærmeste man kommer i arbeidsmiljøloven er rett til permisjon for å pleie nærstående i livets siste fase, eventuelt omsorg for nærmeste familie. Men som med det aller meste annet i arbeidsmiljøloven så er dette bare en rett til permisjon og ikke en rett til permisjon med lønn.

Det vanlige er at dette er regulert i enten tariffavtale, lokal avtale eller bedriftens permisjonsreglement. Om det ikke er det så må du nesten spørre arbeidsgiver.

På generelt grunnlag så er det ikke nødvendigvis uvanlig at man får velferdspermisjon med lønn i et slikt tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Jølstad's sider

Sitat

Hvorvidt man har rett til permisjon med eller uten lønn ved et dødsfall er ikke regulert av arbeidsmiljøloven, men er ofte regulert i din bedrifts administrative bestemmelser. Det er for de fleste helt uproblematisk å få permisjon fra jobb for å delta i, bistå med, eller organisere en begravelse, men det varierer om dette gis med eller uten lønn.

Der jeg jobber gis det fri med lønn for nær famile, men ikke ellers.   

Greit nok, blir litt som å ta en pils ute med kolleger - jeg tar den pilsen uansett om jeg må betale selv... det er ikke så viktig i den store sammenheng.  

Her får nesten bedriften vurdere utifra at den er ganske liten - på ene siden kanskje mange som kjenner den som døde mens det på andre siden blir tungt økonomisk for bedriften å gi mange fri med lønn en hel dag.  Men dette må nesten bedriftens ledelse vurdere utifra sin økonomi.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...