Gå til innhold

Vennskap og vansker på grunn av politikk

Fatninja

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn igjennom 20-30 år.   De siste 15 åra har vi snakket sammen og møttes flere ganger i uka.   I det minste har vi snakket sammen.

Vi har støttet hverandre når ting har gått i motbakke.

Han de siste åra har snakket nærmest ukritisk positivt om Trump, om Putin og Kina.  Mens vi angivelig ikke har ytringsfrihet.

Han opplevde noe grovt urettferdig og hadde en årelang kamp mot Norske myndigheter da jeg ble kjent med han rundt år 2000.  Det endte med at han ble ufør og ble innlagt på grunn av angstlidelser og jeg tror dette har skapt en dyp mistro til alt vestlig for han og at han ikke er bevisst det selv.

Jeg trener med han flere ganger i uka, men i det siste har jeg rett og slett kommet med ymse unnskyldninger eller unngått å ta telefonen når han ringer.

Avsky.   Jeg føler dyp avsky mot det Trump gjør mot oss.  Jeg har sagt det rett ut til han at jeg ikke vil snakke om politikk med han, men det er 95% av det som interesserer han (og det er en stor interesse for meg også.) så det blir rimelig kunstig.

I og med at jeg i årevis har måttet dra enhver kritisk tanke rundt Putin, Trump, Musk eller Kina ut av han, og at Trump og CO nå ihvertfall midlertidig har vunnet, så begynner den dype avskyen jeg føler for Putin og Trump å smitte over på han.   Jeg får rett og slett ikke lyst til å hverken møte han eller snakke med han.

Jeg har ikke noe imot å tenke over positive effekter av f.eks Trump, men når det bare blir ensidig positivt hele tiden, synes jeg det er like uinteressant som å bare høre negative ting ved f.eks Trump.

Jeg prøver å skille sak og person, men jeg sliter med det...

Hjertesukk...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette høres litt overforenklet ut, men kanskje det er på tide å avtale at diskusjon rundt politikk legges på hylla mellom dere ?

Enkelte familier borti statene der familiemedlemmene stemmer ulikt ,å jo ha det sånn for å unngå krangling og bitterhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, geir__hk said:

Kanskje dette høres litt overforenklet ut, men kanskje det er på tide å avtale at diskusjon rundt politikk legges på hylla mellom dere ?

Enkelte familier borti statene der familiemedlemmene stemmer ulikt ,å jo ha det sånn for å unngå krangling og bitterhet.

Takk for tips, jo jeg har sagt det rett ut til han at jeg ikke ønsker å snakke om politikk med han.  Problemet er at det er stort sett bare det han er interessert i, så han har ikke så mange andre samtaleemner.  Kombinert årevis av hyllest av til og med Kin Jung Un....   Det har akkumulert seg avsky hos meg over lang tid.

Endret av Fatninja
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det å ha en vennekrets med forskjellige ulike politiske synspunkt en bra ting. Jeg har det selv, og opphetete politiske diskusjoner forekommer, og det er bare artig. Problemet til deg og kompisen din er at dette skjer 90% av tiden, selv når dere gjør en aktivitet som har lite med politikk å gjøre. Jeg har aldri snakket med mine kompiser om politikk på treningsstudioet, kanskje på en pub mens vi har et par øl, men ikke under trening. Dette er nok slitsomt for både deg og han å når dere bare har politikk å snakke om, og i tillegg er dypt uenige. Jeg tror dessverre ikke vennskapet kan reddes om det da ikke blir mindre "politisk".  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...