Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til sveising av eksosanlegg - østlandet.


Anbefalte innlegg

Har vært på eu-kontroll med passaten. Fått påvist at flexirøret må byttes.

Dette er av typen som må kappes av og sveises på nytt. Jeg har fått tak i riktig flexirør.
Er det noen som kunne hjulpet meg med en rask sveisejobb? Send meg gjerne en melding så blir vi nok enig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er timevis med jobb. Først må du trolig tilpasse røret til gammelt rør, punkte det på plass riktig. Deretter demontere fra turbo eller manifold og til første potte eller til katalysator for å ta ut røret og sveise det hele veien rundt. Verksted vil trolig kreve minst 3-4 tusen for en slik jobb. 

Lenke til kommentar

Passat alltrack 2.0 tdi. 2013 modell. Motorkode: CFFB.

Det er såpass mye jobb altså? 3-4 timer? Jeg har skaffet flexirør i riktig dimensjon, lengde og bredde.
Jeg vet at "bare kappe og sveise" høres lett ut, men hadde håpt jeg kunne fått gjort dette litt billigere enn 3-4 tusen.
Har ingen erfaring med sveising selv, så er skeptisk dersom jeg låner meg et apparat og prøver meg frem. Ser for meg det blir rimelig krise.

Er derfor ute etter noe som kan hjelpe meg med jobben :)

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner dette er det følgende deljobber - se @kremt sitt innlegg:

  1. kappe ut restene (defekt fleksrør)
  2. 'punktsveise' inn det nye rør
  3. demontere det nye inkludert nabo-elementene
  4. sveise sammen ordentlig og 360° rund - dette kan jeg tenke meg du ikke greier uten å demontere
  5. montere tilbake

Det virker på meg at du uten videre kan gjøre punktene 1, 3 og 5. Om du - som du antyder - også kan gjøre jobb 2, da er det bare punkt 4 igjen og punkt 4 alene kan jeg tenke meg kan du lett få gjort av en hvilken som helst sveiseverksted i nærheten og til mindre kronasje.

Tror jeg da... ivrig amatør på mange fagfelt

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Sthaugen skrev (1 time siden):

Er derfor ute etter noe som kan hjelpe meg med jobben :)

Gitt at du finner noen som er villig til å gjøre en sånn jobb for en betydelig lavere sum enn et verksted, synes du det er verdt risikoen å la noen du ikke kjenner, som sannsynligvis ikke er en profesjonell aktør, og dermed hverken har en verkstedforsikring i backup i tilfelle noe går galt, eller kan tilby en seriøs garanti/reklamasjon, gå løs på bilen din? Bare for å spare en tusenlapp eller to?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sthaugen skrev (2 timer siden):

Passat alltrack 2.0 tdi. 2013 modell. Motorkode: CFFB.

Det er såpass mye jobb altså? 3-4 timer? Jeg har skaffet flexirør i riktig dimensjon, lengde og bredde.
Jeg vet at "bare kappe og sveise" høres lett ut, men hadde håpt jeg kunne fått gjort dette litt billigere enn 3-4 tusen.
Har ingen erfaring med sveising selv, så er skeptisk dersom jeg låner meg et apparat og prøver meg frem. Ser for meg det blir rimelig krise.

Er derfor ute etter noe som kan hjelpe meg med jobben :)

Ja, dette er timesvis med jobb.

Du må ut med hele partikkelfilteret, da flexirøret og filter er en enhet. Stor sjanse for at klembåndet på partikkelfilter inn på turbo ryker, så ny klemme og pakning bør du ha liggende.

Så må du demontere høyre drivaksel for å komme til skruene til nedre feste på partikkelfilteret og få av diverse kontakter til sensorer.

Uten å fjerne hele traversen (som gir mer plass, men ugunstig uten løftebukk) så må du få vridd å lirka hele greia ut bakover.

Her ser du hvordan det er på forhjulstrekk. Du har i tillegg vinkeldrev for firehjulstrekk og mellomaksling i veien

 

Endret av Paxville
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...